IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Sva ažuriranja i distribucija prestaju do kraja 2020, Adobe nastavlja s doprinosom HTML5 standardu.
Poznato je još iz jula 2017. godine da je ova godina prognozirana kao poslednja u životu Flasha. Od pre nekoliko dana se zna i tačan datum, poslednji dan u godini. Kad istekne predviđeni rok sva ažuriranja i distribucija prestaju, ukida se mogućnost preuzimanja Flash Player-a, a sav Flash sadržaj biće blokiran za upotrebu. Na ovu vest reakcije su različite, ali su malo glasniji oni što se raduju.
U svojim najmlađim danima, praktično ga je bilo svuda, bio je zanimljiv za upotrebu u kreacijama interaktivnih sadržaja za veb sajtove, uz embedovanje video klipova i drugih sadržaja. Međutim, kako je tehnologija napredovala Flash se nije najbolje snašao, vrlo brzo je dobio titulu noćne more za bezbednost, a zamerano mu je i da „usisava” sistemske resurse.
Prisetimo se nekoliko ključnih zamerki jednog od suosnivača kompanije Apple, Stiva Džobsa. Adobe Flash proizvodi su široko rasprostranjeni, ali to ne znači i „otvoreni”, ako se uzme u obzir da su potpuno u vlasništvu Adobe-a i dostupni samo iz istog. Kompanija Apple jasno je istakla stav da standardi koji se primenjuju na vebu treba da budu otvoreni ‒ naveden je primer HMTL5, web standarda koji se ne oslanja na third party dodatke u pretraživaču.
Godine 2010. kompanija Adobe je tvrdila da Apple mobilni uređaji nemaju pristup ka 75 odsto video sadržaja na internetu, jer je u Flash-u. Džobs je u odgovoru objasnio da je isti sadržaj dostupan i u modernijem formatu ‒ H.264, a pri tome naveo i da, kada je reč o igricama, Apple korisnici ne gube mnogo, pošto je App Store već tada imao preko 50.000 naslova.
Možda jedna od najvećih zamerki bila je ona sigurnosne prirode. Flash je vrlo često tokom godina imao velike sigurnosne probleme na čijem je otklanjanju radila i kompanija Apple, pa je Džobs upravo to naglašavao kao jedan od glavnih razloga zašto Flasha nema na iPod, iPhone i iPad uređajima. Džobs je naveo i da Flash crpi dosta energije i da nije osmišljen za uređaje koji imaju ekran osetljiv na dodir.
Istok Pavlović, full stack marketer, prisetio se kako je izgledalo početi karijeru kao Flash dizajner, i zbog čega je vremenom utvrdio da je upotreba Flasha apsolutni promašaj.
„Flash se razvio pre svega zato što pre 20 godina nije bilo YouTuba, nije bilo standardizovanog HTML5 koji izgleda isto u svim browserima i naprednog Javascripta, i zato je Flash bio jedini način da se nešto „mrda na ekranu” na sajtu. Srećom, negde na pola tog puta, ljudi su shvatili da treba razvijati nativnu web tehnologiju (HTML), a ne „crnu kutiju” kao što je Flash. Ja sam se javno „odrekao flasha” još 2010, iako sam bio izbrendiran kao jedan od pionira istog kod nas. Kada sam počeo da se bavim više web marketingom a manje dizajnom, shvatio sam da je Flash apsolutni promašaj, i da samo lepo izgleda.”
Ipak, Pavlović sugeriše da je dobro što Flash razvojno okruženje, danas zvano Adobe Animate, i dalje radi punom parom: „Oni su već davno počeli da se pivotuju kao softver za kreiranje web animacija i HTML5 banera, i radi odlično.”
Objavio/la članak.
četvrtak, 18. Jun, 2020.