IT Industrija

🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Ova dilema zadaje dosta muka kako frilenserima, tako i dev kompanijama, ali i klijentima. U ovom postu pokušaću da podelim sa vama svoje iskustvo u vezi sa ovim problemom. Kada pregovaramo u vezi sa projektom, imamo 3 opcije plaćanja: fiksna cena cena po satu mešovita opcija Fiksna cena Ovo je najčešći oblik plaćanja. Obe strane
Ova dilema zadaje dosta muka kako frilenserima, tako i dev kompanijama, ali i klijentima. U ovom postu pokušaću da podelim sa vama svoje iskustvo u vezi sa ovim problemom.
Kada pregovaramo u vezi sa projektom, imamo 3 opcije plaćanja:
Ovo je najčešći oblik plaćanja. Obe strane se dogovore koliko resursa (vremena i troškova) je potrebno da bi se projekat završio i potpisuje se ugovor nakon čega kompanija ili frilenser preuzima odgovornost da uradi projekat na vreme. Ipak, postoje dva velika nedostatka sa ovim aranžmanom kada govorimo o projektima srednje ili velike kompleksnosti: predviđanje i pregovaranje promena u ugovoru.
“Teško je praviti predviđanja, pogotovo o budućnosti” - Nils Bor
U IT sektoru ova izreka je vrlo primenljiva. Što je veći obim projekta koji se procenjuje, tj. što je duži period koji pokušavamo da predvidimo, veća je verovatnoća da će se napraviti greška. A ako predviđanje obavlja neko ko ne poseduje odgovarajuće iskustvo ili znanje, ako ne postoji dovoljno informacija o projektu ili u slučaju da se procena vrši na projektu koji je već započet, onda je mogućnost pravljenja greške još veća.
Loše predviđanje najčešće se odnosi na potcenjen obim posla. A kada se desi loša predviđanje i projekat izađe iz okvira procenjenog vremena, sve ide dođavola: imate nazadovoljnog klijenta zato što nije dobio na vreme ono za šta je platio a pored toga imate nezadovoljnog a samim tim i manje produktivnog frilensera ili kompaniju jer mora da troši dodatno vreme na projektu iako za to dodatno vreme neće biti plaćen.
Drugi nedostatak je pregovaranje oko promena u ugovoru i specifikaciji koje su neminovne ako projekat traje duže vreme. Klijent će nakon nekog vremena uvideti da želi neke druge funkcionalnosti koje nisu prvenstveno pokrivene, a samo pregovaranje o troškovima izrade ovih funkcionalnosti oduzima dodatno vreme i pomera fokus obe strane sa konkretnog projekta.
Prednosti:
Nedostaci:
Šta uraditi kako bi ova opcija bila prihvatljivija (iz ugla pružaoca usuga)?
Ako klijent ima poverenje i ako su kompanija ili frilenser pošteni, iskusni i odgovorni u svom radu, onda je ovo verovatno najbolja opcija. Ugovorite vrednost radnog sata, potpišite ugovor kako bi se obe strane zaštitile i fokusirajte se nadalje na sam projekat. Ne dozvolite ni u jednom trenutku da pregovaranje o ugovoru bude u fokusu više nego sam projekat.
Ali, kao i uvek, dobri i pošteni ispaštaju zbog loših i nepoštenih. Ako je programer nemaran, što nije retkost, onda je ovakav aranžman čisto gubljenje novca za klijenta. Zbog ovoga klijenti teže ka unapred ugovorenim, fiksnim aranžmanima koji će više odgovornosti postaviti na stranu pružaoca usluga.
Prednosti:
Nedostaci:
Kako da učinite ovo bezbednom opcijom?
Učinite stvari visoko transparentnim tako da klijent može da vidi na čemu programer radi i šta će biti urađeno u narednom periodu. Ukoliko postoje greške u vašem radu (pogrešna interpretacija zahteva, loše postavljena arhitetktura…), uvek težite da popravite svoj rad i uklonite sve prepreke. Scrum i Kanban će vam pomoći da ovo postignete. I prestanite da lažirate! :) Klijenti, prihvatite transparentnost, ukažite poverenje ali i raskinite ugovor ako niste zadovoljni.
Ovo je dobra opcija ukoliko klijent nije spreman na cenu po satu. U tom slučaju, frilenser/kompanija daje procenu i obavezuje se da je neće preći više od određenog procenta (npr. 25%). Ovo će učiniti da frilenser/kompanija bude sigurniji u svoju procenu, a klijent će znati otprilike koliko će ga projekat koštati. Takođe, ovaj scenario rešava u dobroj meri problem oko pregovaranja promena u ugovoru i beskonačne rasprave o tome šta je bag, a šta unapređenje.
Prednosti:
Nedostaci:
Objavio/la članak.
sreda, 10. Decembar, 2014.
Goran
sreda, 10. Decembar, 2014.
Goran Prijic je napisao dobar tekst na tu temu: https://www.linkedin.com/pulse/article/20141207120757-79488977-fixed-fee-vs-hourly-rate?trk=prof-post