Sjajne vesti za industriju znanja u Srbiji. Danas stupaju na snagu izmene i dopune Zakona o porezu na dohodak građana, Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje i Zakona o porezu na dobit pravnih lica, kojima se uvodi paket poreskih podsticaja za 2022. godinu.
Među najznačajnijim su:
1. Podsticaj za zaposlene koji su angažovani na projektima R&D
Poslodavac se oslobađa obaveze plaćanja efektivno 70% poreza i doprinosa (70% poreza na zarade i 100% doprinosa za PIO), za lica neposredno angažovana na projektima istraživanja i razvoja, srazmerno vremenu koje provedu na tim poslovima, u odnosu na puno radno vreme.
2. Oslobođenje od obaveze plaćanja godišnjeg poreza na dohodak građana za mlađe od 40 godina
Ukoliko je obveznik poreza na dohodak građana mlađi od 40 godina, godišnji zbir oporezivih prihoda od zarada, prihoda od obavljanja samostalne delatnosti i prihoda od prava intelektualne svojine (ne i drugih prihoda, npr. od nepokretnosti), umanjuje se dodatno za iznos tri prosečne godišnje bruto zarade, a najviše do iznosa 0. Uzevši u obzir važeći režim, to efektivno znači da obveznik čija je neto zarada manja od (približno) 5.500 EUR mesečno, neće plaćati porez na dohodak građana. Obveznici čiji su prihodi veći, plaćaju porez samo na deo koji prelazi neoporezivi iznos.
3. Podsticaj za zarade osnivača inovativnih startapa postaju opšti poreski podsticaj
Ovaj podsticaj, pod uslovima koji su važili i do sada, važi 36 meseci od dana osnivanja inovativnog startapa i za one startape koji su osnovani posle 31.12.2021. godine.
4. Novi podsticaji za zapošljavanje
Za lica koja nisu bili osiguranici u periodu od 1.1.2019. do 28.2.2022. godine, a sa kojima poslodavac zasnuje radni odnos u periodu od 1.3.2022. do 31.12.2022, poslodavac se oslobađa plaćanja 70% poreza na zarade i 100% doprinosa za PIO, za zarade isplaćene zaključno sa 31. decembrom 2024. godine. Uslov je da sa zaposlenim bude ugovorena bruto I zarada veća od 76.500 RSD.
Svrha ovog podsticaja je da, pre svega, podstrekne poslodavce da zapošljavaju mlade (pretežno one koji su tek završili fakultet), uz minimalno opterećenje poslodavca, i veću neto zaradu zaposlenog.
5. Mogućnost oslobođenja od plaćanja poreza na u slučaju unosa IP u kapital društva
Ranijim režimom je smanjena efektivna poreska stopa na kapitalni dobitak ostvaren nenovčanim ulogom u vidu intelektualne svojine sa 15% na 3%. Sada se uvodi i mogućnost potpunog oslobođenja pod uslovom: (i) da je vrednost intelektualne svojine utvrđena procenom ovlašćenog procenjivača; (ii) zabrane otuđenja intelektualne svojine koja je uneta u kapital u roku od 2 godine od dana unosa; (iii) zabrane ustupanja intelektualne svojine na korišćenje povezanom licu, u celini ili delimično, osim u skladu sa načelom „van dohvata ruke“.
***
Uz sve navedeno, treba imati u vidu da je produžen prelazni režim za zaposlene preduzetnike (test samostalnosti), da je smanjena stopa doprinosa za PIO za 0,5%, povećan neoporezivi iznos zarada i proširena olakšica za novonastanjene obveznike i na godišnji porez na dohodak građana.
Petre, da li je možda poznato na koji način je u zakonu definisan "inovativan startap" i ko se iz državne uprave bavi procenom toga da li se neka firma uklapa u ovu definiciju?
Poštovana Nevenka,
Da bismo došli do definicije inovativnog startapa treba da sagledamo više propisa - Zakon o porezu na dobit pravnih lica, Zakon o porezu na dohodak građana, Zakon o inovacionoj delatnosti, relevantne podzakonske akte...
Za svaki pojedini poreski podsticaj treba sagledati relevantne norme zakona i doći do potrebne definicije. Primera radi za podsticaj u vidu poreskog kredita za ulaganje u kapital inovativnog startapa i podsticaj za zarade osnivača, postoje kriterijumi i uslovi u pogledu godina poslovanja (do 3 od osnivanja), pretežne delatnosti (inovaciona, kako je definisana Zakonom o inovacionoj delatnosti), godišnjih prihoda, (ne)raspodele dividendi, učešća troškova R&D u ukupnim rashodima, itd.
S druge strane, Fond za inovacionu delatnosti ima svoje kriterijume, za potrebe programa i finansiranja koje pruža industriji znanja. Takođe, u određenim slučajevima je potrebna i posebna registracija u Registru inovacione delatnosti.
Dakle, odgovor na Vaše pitanje nije jednoznačan.
Napomena: molim da komentare ne posmatrate kao davanje pravnih saveta, već isključivo kao uopšteni prikaz pravnih normi i pojava u našem sistemu, za potrebe podsticanja diskusije i razmene mišljenja na ovu temu.
Poštovana Nevenka,
Hvala Vam na pitanju. Radi definisanja pojma inovativni startap potrebno je tumačiti različite propise poput: Zakona o porezu na dobit pravnih lica, Zakona o inovacionoj delatnosti, Zakona o porezu na dohodak građana, relevantnih podzakonskih akata...Takođe, za potrebe različitih podsticaja (ne samo poreskih) ovaj pojam može varirati.
Primera radi, Zakon o porezu na dobit pravnih lica definiše brojne kriterijume i uslove koje privredni subjekti treba da ispune da bi se smatrali inovativnim startapom. Među njima su kriterijum godina poslovanja (do 3), generisanih prihoda, (ne)raspodele dividendi, učešća troškova istraživanja i razvoja u ukupnim troškovima, strukture zaposlenih i slično.
S druge strane, Fonda za inovacionu delatnost u svojim programima finansiranja na poseban način definiše inovativna društva koja se mogu kvalifikovati za korišćenje podsticaja. U nekim slučajevima je potrebna i registracija/evidencija u Registru inovacione delatnosti koji se vodi kod nadležnog ministarstva.
Dakle, odgovor na ovo pitanje nije jednoznačan, te i organ/institucija koja procenjuje da li se radi o inovativnom startapu može biti različit - od Poreske uprave, nadležnih ministarstava do različitih fondova.
Napomena: molim da moje komentare ne smatrate pravnim savetom, već samo tumačenjem i ličnim mišljenjem u vezi sa relevantnim normama, koje treba da podstakne diskusiju na ovu temu.
Neregistrovani korisnici mogu videti samo jedan komentar — registracija je besplatna i može da traje i samo 10s putem Linkedina. Na ovom postu su još učestvovali: