Sada kada je Facebook izašao na berzu puno toga se može promeniti za korisnike, ali i za community menadžere, developere i sve ostale koji su komercijalno povezani sa najvećom društvenom mrežom na svetu.
Posle inicijalne ponude akcija, čija je vrednost bila prenaduvana od strane banaka zaduženih za procenu, što je izazvalo skandal na Wall Streetu, pa je Financial Times celu priču nazvao fijaskom, Facebook se našao u očekivanom problemu: investitori žele da ova društvena mreža pronađe nove načine za ostvarivanje profita, jer trenutno jedan korisnk kompaniji vredi oko $ 1.20, a treba da vredi mnogo više.
To bi trebalo da znači da će Facebook postati još povoljniji za developere kako bi ih dodatno motivisao, ali i da će pokušati, između ostalog, i da dodatno zaradi na community menadžmentu i promociji različitih brendova.
Facebook mora da izgradi sopstveni mobilni ekosistem i da motiviše developere manjim provizijama
Do pre dve godine Facebook je 98.5 posto profita sticao od oglasa. Danas su igre još jedan značajan izvor prihoda za Facebook. Trenutno, 17 posto zarade dolazi od transakcija iz igara (i znatno manjim delom iz aplikacija), medju kojima je naravno i Top Eleven beogradskog Nordeusa.
Najveći izvor prihoda za Facebook, mimo oglasa, su igre kompanije Zynga. One najvećoj društvenoj mreži donose čak 12 posto prihoda. Zynga na Facebooku ima oko 250 miliona korisnika, a prošle godine je napravila profit od 600 miliona dolara. Facebook uzima 30 posto provizije na transakcije načinjene Facebook kreditima, u igrama.
Međutim, Zynga možda ne ostane dugo Facebookov partner: kompanija već sarađuje sa Googleom, i sama je prošle godine izašla na berzu, razvija naslove za druge platforme, a ujedno gradi i svoju, pa se dosta može promeniti kada 2016. istekne ugovor sa Facebookom.
Zato će Facebook morati da motiviše druge partnere da razvijaju freemium i komercijalne aplikacije i igre u većoj meri.
Eventualni odlazak Zynge, ali i težnja Facebooka da pronađe nove partnere i nove načine zarade odlična je prilika za startape. Primer fenomenalnog Nordeusa smo već pomenuli, a na Facebooku ima prostora za još puno drugih startapa – što da ne za još njih sa ovog područja.
Važna pogodnost biće i moguće smanjenje provizije: Facebook razmišlja o smanjenju provizija za developere aplikacija. Dok igre na Facebooku donose novac, bilo je malo komercijalnih aplikacija. Svako ko želi da zarađuje na ovaj način, obično se odluči za iOS i Android.
Dok igre na Facebooku zarađuju najčešće preko sistema mikrotransakcija ima malo primera monetizacije aplikacija: Warner Bros. je, na primer, ponudio mogućnost gledanja filma The Dark Knight fanovima iz Amerike u zamenu za Facebook kredite, dok David Guetta, takođe ovde prodaje svoju muziku.
App Center je prvi korak jačanja mobilne platforme
Sem što planira da spusti provizije, Facebook je napokon lansirao i App Center, market za aplikacije koji najviše podseća na Chrome Web Store, uz amibiciju da postane više nalik servisima kao što su Google Play ili iTunes.
App Center prikazuje personalizovanu ponudu igara i aplikacija korisnicima, na osnovu njihove i aktivnosti njihovih prijatelja. Aplikacije i igre su podeljene po kategorijama, a moguć je i pregled po drugim kriterijumima: šta je u trendu, šta je napopularnije i sl.
Ovo je novi način za otkrivanje aplikacija i igara na Facebooku, jer se do sada sve svodilo na dosadne notifikacije i zahteve prijatelja, tj. na sistem “od usta do usta”.
App Center ima smisla u desktop varijanti, ali još više kada je mobilni pristup u pitanju. Ovo je početak izgradnje mobilnog ekosistema za koji Facebook verovatno želi da postane samostalan u budućnosti, te je to dobra prilika za startape i developere da na vreme smisle nešto originalno i počnu sa razvojem.
Naime, mobilna platforma je Facebooku izuzetno važna, ali najveća društvena mreža na svetu ima problem da je unovči.
Facebooku sa mobilnih uređaja pristupa više od 425 miliona korisnika, ali ova društvena mreža funkcioniše tek kao aplikacija na drugim platformama, što komplikuje situaciju. Dok je Facebook pod kišobranom Androida (Google-a) i Apple-a imaće problema da unovči ovoliki saobraćaj.
Zato je na netu sve više glasina da Facebook planira razvoj sopstvene mobilne platforme. “Šuška se” da u Facebooku razmišljaju da kupe Operu, a angažovani su i vrhunski mobilni inženjeri, stručnjaci prethodno zaposleni u Appleu.
Ima i glasina o razvoju Facebook telefona, mada je malo verovatno da će kompanija u ovu priču ući od nule. Pre je verovatno partnerstvo sa drugim proizvođačima: od kako je Google kupio Motorola Mobility, sve je više indikacija da HTC i Samsung žele da se dodatno diferenciraju na tržištu eventualnom izgradnjom sopstvene platforme ili usvajanjem neke nove, uz paralelnu proizvodnju telefona za Android. Imajući u vidu snagu i broj korisnika Faceboka strateško partnerstvo sa nekim proizvođačem uopšte nije isključeno.
Uostalom, i poslednji potezi Facebooka dovoljno su svedočanstvo da se sprema nova mobilna platforma (što ne mora da znači da će se ovo desiti u bliskoj budućnosti). Naime, App Center je must-have za novu platformu, kao i aplikacije za messaging i fotografisanje, a Facebook je nedavno lansirao i jednu i drugu. Takođe, bio bi potreban browser, pa otud i pregovori sa Operom imaju smisla.
Koliko je mobile važan za Facebook najbolje svedoči statistika iz maja:
- Više od 450 miliona korisnika pristupa Facebooku preko mobilnih uređaja kao što su pametni telefoni i tableti
- Više od 230 miliona korisnika se igra na Facebooku
- Više od 130 igara na Facebooku ima više od milion mesečno aktivnih korisnika
- Od kako je lansiran Timeline napravljeno je više od 4,500 aplikacija za njega
- Facebook je doveo više od 134 miliona korisnika do iOS aplikacija u maju
- Sedam od 10 najprofitabilnijih iOS i šest od top 10 Andorid aplikacija ima Facebook integraciju
Facebook se nada da će u buduće biti više komercijalnih aplikacija, te onih koje rade po freemium modelu, gde se premium usluga dodatno naplaćuje. Takođe, tu je i digitalna distribucija sadržaja, ali i orginalniji načini za ostvarivanje profita.
Dobar primer je Karma, startap koga je Facebook nedavno kupio. Karma je aplikacija za iOS i Android koja omogućava korisnicima da kupuju fizičke poklone, a da oni koji ih trebaju dobiti popune svoju adresu. U kombinaciji sa Facebookom Karma će postati sposobna da personalizuje listu ponude zavisno od korisnika, na osnovu lajkovanja, interesovanja, rođendana i drugih ličnih podataka.
Međutim, mnogim kompanija se jednostavno više isplati da se oglašavaju na Facebooku, ali da se naplata vrši na njihovim sopstvenim sajtovima, kako bi se izbegla trenutno visoka provizija. S’ durge strane, plaćanje u okviru Facebook ekosistema može biti još lakše i primamljivije za korisnike.
Primer za ovu su sajtovi za grupnu kupovnu: oni su jaki oglašivači na Facebooku, ali se naplata, logično, vrši izvan Facebookovog ekosistema. To se jednog dana može promeniti.
U svakom slučaju, uslovi će postati povoljniji, akcenat na aplikacije veći, a mobilna platforma razvijenija, tako da će developeri i startapi imati novu priliku da se istaknu svojim originalnim proizvodima.
Neizvesnost za Facebook vreba iza svakog ugla, prilika za startape da zablistaju
Facebooku neće biti lako da ispuni očekivanja investitora. Kada je mobile u pitanju, Apple i Google već imaju izuzetno jake platforme, tako da je za izgradnju Facebookove možda i kasno. Zuckerber i kompanija su svakako primorani da probaju ovo. Oglašavanje na desktopu je uvek tu, ali monetizacija mobilnog segmenta je hronični problem, kao migrena.
Kompaniji ne ide u prilog i što je njen rast je sve sporiji. Prema podacima analitičke firme ComScore, Facebook ima najniži rast od 2008. godine, kada je kompanija počela da ga meri. Naime, rast jedinstvenih korsnika u SAD je pet posto, dok se prošle godine kretao i do 23 procenata.
Dodatno, konkurencija u smislu novih originalnih startapa takođe može da naudi. Dobar primer je bio još uvek neprofitabilni Instagram kojeg je Facebook kupio za milijardu dolara kako bi osigurao dominatnu pozicju na tržištu mobilnog društvenog deljenja fotografija. Instagram je za Facebook bio ono što je YouTube bio za Google Video, ali hoće li Zuckerberg i kompanija uspeti da unovče ovu priču, ostaje da se vidi.
Kompanija je, takođe, kupila i Face.com, izraelski startap koji je razvio vrhunsku tehnologiju prepoznavanja lica za mobilne platforme.
U svakom slučaju, čini se da je sada potez ne samo na Facebooku, koji mora da stvori bolju platformu i učini je primamljivom, već i na developerima i startupovima koji će imati sve više prilika da razviju zanimljive aplikacije za Facebook.