Ekspert iz Silicijumske doline: Srpskoj tech zajednici treba više povezivanja, a startapi propadaju jer ne osluškuju svoje kupce

Mesina kaže da je biti tehnološki preduzetnik i teško, i uzbudljivo, kao i da je preduzetnicima u ovoj struci potrebno mnogo podrške da bi uspeli

Mišel Mesina je CEO konsultantske kuće “Explora International LLC” i jedan od autora knjige “Decoding Silicon Valley: The Insider’s Guide”, bestselera koji otkriva poslovne tajne i taktike najuspešnijih kompanija čuvene “doline”. (Podsetite se i intervjua sa Džonatanom Baerom, takođe jednim od autora)

Inače, ona je pionir nekih od trening programa za startapove, ali i investititore za američko tech tržište koji su otpočeli 2004.godine, a radila je na konsultovanju vlada i investitora i kompanija u 65 zemalja o tome kako da se ekosistem menja na bolje i raste kroz razne inovacije. Savetnik je i u Venture Growth Fund, i član odbora Impact Hub Beograd. Bila je i jedan od govornika na INAT samitu, koji je početkom juna održan u Beogradu, i tom prilikom je sa posetiocima podelila svoje poglede na suštinske razlike u poslovanju startapa i korporacija. Govorila je o razlikama u njihovom načinu razmišljanja, kako rešavaju izazove u poslovanju koji su potpuno drugačije prirode, kao i na koji način sarađuju sa ključnim stejkholderima, pokazuju fleksibilnost i tržišno prilagođavanje.

Sa nama je, kao ekspret iz Silicijumske doline, ali koji jako dobro poznaje i razume balkanski startap sistem podelila svoje viđenje srpske tehnološke zajednice:

Srpski tehnološki ekosistem se razvija i menja u pozitivnom pravcu u poslednjih nekoliko godina koliko dolazim ovde. Ipak, Srbiji je potrebno nekoliko startap uspeha “visokog profila”, koji bi pomogli da se profil cele zemlje izdigne na veći nivo, kao i da se poboljša reputacija Srbije kao dobrog mesta da se započne i izgradi kompanija.

Mesina kaže da je biti tehnološki preduzetnik i teško, i uzbudljivo, kao i da je preduzetnicima u ovoj struci potrebno mnogo podrške da bi uspeli. To je njena formula i za napredovanje srpske IT scene:

Još više povezivanja i unifikacije među članovima ekosistema pomogla bi svima da stvari krenu napred još brže. Da bi se ovo desilo,  to brzo, podrazumevaju se co-working i akceleratorski programi, naučni parkovi, asocijacije, da se investitori, korporacije i servisni provajderi ujedine u zajedničkoj misiiji, da pomognu da 5 do 7 startapova zaista uspe u narednim godinama. Tako da je možda bolje da, umesto da svaki partner ekosistema radi individualno na građenju uspeha samo pojedinih kompanija, doći do usglašavanja i izbora i startapova, koje bi zajedničkim snagama doveli do uspeha. Tako bi poboljšali sliku i reputaciju Srbije.

Pitali smo je i koja je to formula iz Silicijumske doline koju bi startapi širom sveta mogli da primene.

Jedan od osnovnih razloga što startapi propadaju je što nisu napravili dobru “tržište-proizvod” kombinaciju, što nisu napravili proizvod koji bi deo tržišta kupovao na redovnoj bazi, kako bi posao bio održiv. Tako da je volja startapa da priča sa mogućim kupcima, o njihovim željama i potrebama, a onda da testira proizvod baš na njima, i da na kraju, promeni ono što je potrebno nakon odgovora od korisnika – ključna u povećavanju šansi za uspeh. Napraviti proizvod koji tržište želi da kupuje znači osluškivati klijente svakog dana.

A to je ujedno i greška koju mnogi prave, smatra ona.

Najčešća greška koju vidim kada pogledam startape širom sveta, van Silicijumske doline u kojoj poslujem, je nedostatak dubinskog razumevanja o tome šta njihovi potencijalni kupci žele i šta im je potrebno. Preduzetnici i njihovi timovi moraju da se odupru izazovu da izgrade proizvod sve dok potpuno ne shvate koji je problem kojim njime rešavaju. Mnogo razgovora, mnogo slušanja, i mnogo pitanja sa otvorenim odgovorima pomaže timu da imaju empatiju za potrebe svojih budućih klijenata, samim tim i da im izgrade i ponude bolje rešenje.

Treći po redu INAT samit ove godine održan je 6. i 7. juna u Kombank dvorani, a gosti su bili predavači iz SAD-a, Kanade, pa do Austrije, Nemačke, Luksemburga, Srbije, Hrvatske, Italije, Izraela i Singapura.

Predstavljamo poslodavca
3lateral-logo-1.png

3Lateral

Multidisciplinary team creating digital excellence

3Lateral develops innovative technologies enabling digitization of human motion and appearance at unprecedented level of realism. Our mission is to evolve through exploring abstract landscapes of art and science, exciting new technologies and, most importantly, through nurturing continuous multi-disciplinary communication and company values among our team members.

Aleksandar Krunić

Unesite termine za pretragu