Domaće IT kompanije o povratku u kancelarije — hibridni režim i fleksibilnost 

„Iznajmili smo i kuće u prirodi za naredna tri meseca.”

Petar Paunović
04/06/2021

Hibridni režim, tako bi ukratko mogao da se opiše model u kojem funkcioniše većina IT kompanija danas, kada je u pitanju to da li rade od kuće ili iz kancelarija. Takvoj odluci je najviše doprinelo to što većina zaposlenih ima razvijen imunitet, jer su se vakcinisali ili su preležali korona virusa, kažu nam u kompanijama u Srbiji s kojima smo razgovarali o njihovom trenutnom režimu rada.  

„Prošle godine u oktobru na nivou grupe, a nakon toga u decembru i ovde u Srbiji, doneli smo odluku da ćemo i  nakon poboljšanja epidemiološke situacije nastaviti s konceptom hibridnog radnog mesta. To u praksi znači da će naše kolege nekoliko dana nedeljno raditi od kuće, a nekoliko dana iz kancelarije. Ritam će birati sami”, kaže Aleksandar Marjanović, direktor komanije Zuhlke, koja ima veliku kancelariju u Beogradu i još niz u drugim evropskim državama. 

Oni su u realizaciju svog plana krenuli u januaru ove godine i to je bila strateška odluka kompanije. Glavni razlozi za njeno donošenje su bili zdravlje zaposlenih, fleksibilnost, dalji razvoj kompanijske kulture, kvalitet rada na projektima i odnos prema klijentima. 

„Uzimajući sve to u obzir i analizirajući rad u prethodnom periodu, dešavanja u različitim sektorima u svetu, razgovore sa kolegama i klijentima, jasno nam je bilo da je ovo pravac koji želimo da zauzmemo. Ono što je evidentno jeste da svaki od ovih oblika rada ima svojih prednosti i mana. Prednosti koje hoćemo da zadržimo i osnažimo jesu fleksibilnost u radu, pa samim tim i u izboru mesta koje odgovara trenutnim potrebama kako samih kolega tako i timova na projektu. S druge strane, određeni rituali“ koji su u vezu sa samim radom u našoj industriji, interakcija sa drugim kolegama, prenošenje kulture, građenje ličnih mreža, kao i prenos informacija će biti važniji nego ranije.”

Neke kompanije su uvele da oni koji žele da se vrate i rade iz kancelarije to mogu da učine, a jedna od njih je i Superawesome. Osnivač Dragan Babić objašnjava da im se politika ove godine ne razlikuje od one koju su usvojili prethodne.

„U našem slučaju to je bila nekolicina ljudi koji su dolazili tokom zime, tako da nije bila neka drama, niti smo imali slučajeve zaraze unutar poslovnog prostora. Sada smo već većinom nazad u kancelariji, izuzev ljudi koji rade u našoj firmi koji nisu u Novom Sadu, koji rade od kuće ili iz kancelarija u svojim gradovima.”

Kako nam je Babić rekao u prethondom preseku, pre godinu dana, najvažnije u čitavoj situaciji je zdrav razum i naglašeno poštovanje ličnog prostora. Verovatno najpoznatija domaća kompanija po kulturi koju gradi u svom prostoru jeste Nordeus. Oni su još u martu odlučili da svi zaposleni rade od kuće, pa su se tako neki zaposleni iz inostranstva vratili u svoje matične države. 

U kancelerijama sedi najviše četrovo ljudi

Tokom prethodnog leta su kancelarije otvorili za šestinu svojih zaposlenih, kojima je takvo radno okruženje bilo potrebno, kako bi bili poroduktivniji, a to je podrazumevalo da svako bude sam u kancelariji. Nordeus za sada ostaje fleksibilan, a sve odluke o tome kako će se vraćati na nekadašnji režim rada, donose na osnovu nekoliko kriterijuma. 

„Vodimo se činjenicom da je više od 80 odsto ljudi potpuno vakcinisano, a pratimo i smernice Vlade, globalne i lokalne zdravstvene agencije, prakse vodećih svetskih kompanija, ekspertize ostalih zdravstvenih institucija i konsultujemo se sa vodećim stručnjakom za imunizaciju. Takođe, pratimo i osećanja i potrebe svojih kolega. Većina traži promenu okruženja i povratak socijalne interakcije, koja će biti bezbedna. Ljudi su uzbuđeni, a posebno oni koji su zaposleni tokom perioda rada od kuće, jer jedva čekaju da dožive celokupno Nordeus iskustvo i osete našu kulturu”, navode u Nordeusu. 

Objašnjavaju da je njihov prostor je dizajniran tako da zaposleni mogu da imaju duplo više prostora nego što je to propisano. U kancelerijama sedi najviše četrovo ljudi, a ukoliko su svi vakcinisani, dok su za radnim mestom mogu da skinu masku. Navode da konstantno eksperimentišu i unapređuju svoj sistem, kako bi, ako to bude bilo potrebno, mogli brzo i lako da se ponovo vrate na potpuni rad od kuće. Za sada su za rad na daljinu rezervisani četvrtak i petak, a praksu koju su uveli da poslednjeg radnog dana u nedelji nema sastanaka su nastavili. Kako i na svom sajtu navode, rad iz kancelarije zavisi od dogovora sa menadžerom. 

Iznajmili smo i kuće u prirodi za naredna tri meseca

U pravcu potpunog povratka u kancelarije ne razmišlja novosadski Codetribe, jer kako kaže Nataša Kirić iz te kompanije, pokazalo se da imaju poverenje u svoj tim i da dobro funkcionišu onlajn. 

„Otvorili smo vrata svoje kancelarije za sve kolege koji žele da rade iz našeg poslovnog prostora, uz poštovanje svih mera prevencije za COVID-19 propisane od nadležnih organa. Mi imamo deo na otvorenom i zgradu na tri sprata, tako da nam poštovanje mera ne predstavlja izazov. Grupe su se same podelile kojim danima žele da dolaze. Tako svi imaju priliku da rade nekoliko dana iz kancelarije, pošto je broj ljudi ograničen.”

Navode da su iznajmili i kuće u prirodi za naredna tri mesec, kako bi zaposleni mogli da odu i rade na daljinu s različitih lokacija u Srbiji.

Još nekoliko kompanija sa kojima smo razgovarali, a koji nisu bile spremne da govore javno, jer tek treba da utanače svoje planove, navode da su na fleksibilnom, odnosno hibridnom režimu. To će izgleda, uz novu normalnost, postati još jedna kovanica koju nam je pandemija donela. Svakako ćemo nastaviti da izveštavamo o ovoj temi i već sledeće sedmice planiramo na objavimo novu seriju odluka i razmišljanja iz drugih kompanija. 

Petar Paunović

Objavio/la članak.

petak, 4. Jun, 2021.

IT Industrija

🔥 Najčitanije