Devojčice nisu samo za šminku — IT je za sve

Kako se dele kreativne radionice? IT za dečake, a za devojčice šminkanje. Hajde da prestanemo sa ovim rodnim stereotipima i otvorimo ovu oblast budućnosti za oba pola.

Zoja Kukić - 21. Februar, 2017.

Juče smo čuli Anu Rundo Mitić, urednicu novog tinejdžerskog magazina Inteen, kako najavljuje kreativne radionice koje organizuju narednog vikenda uz citat:

I na kraju će biti opuštajuće dve radionice: jedna je radionica šminke za devojčice, i druga je IT radionica za dečake.

Ova izjava i plan radionica su problematični iz nekoliko razloga, a to što su, nažalost, česta pojava u Srbiji i svetu ih ne čini manje štetnim. Pre svega, pokazuje kako dečacima i devojčicama od malih nogu dodeljujemo “prikladna zanimanja” i zatvaramo vrata za nešto drugo.

U ovom konkretnom slučaju, devojčice bivaju izopštene iz obuke u jednoj od najpopularnijih i najperspektivnijih oblasti koje će svakako oblikovati našu budućnost. Kada ove devojčice završe svoje obrazovanje i lepo našminkane krenu na tržište rada, više od trećine svih poslova na svetu će zahtevati IT znanja.

Međutim, ne moramo da gledamo u svet i budućnost da bismo znali koliko je IT perspektivan. U našoj zemlji programeri zarađuju skoro 4 puta više od prosečne plate u zemlji, a udeo žena u ovom zanimanju je svega 11%.

Iste šanse za sve

Šta možemo i moramo da uradimo?

Nema razloga zbog čega bismo odvajali edukacije po polu. Hajde da ih otvorimo za sve, bez obzira na to što će se možda na jednu prijaviti više dečaka ili devojčica.

I zaista, kada se otvorimo, rezultati će nas iznenaditi. Na našim besplatnim kursevima programiranja za decu koje smo organizovali širom Srbije broj devojčica i dečaka je bio skoro jednak.

Važno i za naš IT

Ako želimo da naša najzdravija industrija raste, potrebno je da u nju uključimo sve, bez obzira na pol. Ako je držimo zatvorenu za žene i ne promovišemo koliko je pogodna za oba pola i to od malih nogu, gubimo na kvantitetu ljudi koji su u njoj angažovani, ali i na velikim prednostima različitosti koji trenutno nedostaje.

Podsetimo se — trenutno imamo znatno veći broj dečaka u ovoj industriji širom sveta zbog reklama koje su vladale 80-ih godina. Treba da učimo iz svojih grešaka, a ne da ih ponavljamo.