Da li će se Travisovom ostavkom promeniti kultura Ubera?

Možda je ostavka Travisa Kalanika potez kojim priznaje da sa kulturom kompanije nešto ozbiljno nije u redu, ali i znak da novo rukovodstvo to namerava da promeni.

Sanja Vatić
21/06/2017

„Volim Uber više od svega na svetu i u ovom teškom trenutku u mom životu prihvatio sam zahtev investitora da ga napustim da bi Uber mogao da se vrati razvoju umesto da bude rastrojen još jednom borbom.”

Ovim rečima je svoju ostavku sa mesta CEO-a Ubera propratio Travis Kalanik, jedan od suosnivača ove kompanije, koja je sasvim sigurno jedan od primera tehnoloških kompanija Silicijumske doline sa najbržim rastom i transformacijom. Brojke o rastu koje su pre dva meseca otkrili Bloombergu to potvrđuju.

Svako ko je Kalanika pratio prethodnih godina će moći da ga shvati bukvalno, budući da je živeo i disao Uber, što je sigurno umogome bio razlog vrtoglavog rasta kompanije. Međutim, sav taj suludi i napadni pristup je pored rasta imao i drugu stranu.

Ta agresivnost i ostrašćenost uz ekspanziju kompanije rezultovali su optužbama za seksualno zlostavljanje, tužbom za povredu intelektualne svojine i federalnom istragom zbog korišćenja softvera za ometanje sprovođenja zakona. Naravno, sve ovo nije dobro za jednu toliko javnu i ambicioznu kompaniju.

Uzimajući u obzir miljarde koje su do sada uložili u Uber, investitori s pravom nisu želeli da se ova nestabilnost nastavi, pa su postavili pitanje kako promeniti stvar koja je tako, izgleda, sistematski razvijana u ovoj organizaciji?

Kako promeniti kulturu?

Verni čitaoci Startita se sigurno sećaju Netflixove prezentacije koja definiše kulturu ove kompanije, ali i pruža odgovor na to šta je zapravo kultura. Suština njihove kulture nije opšte poznata činjenica da u Netflixu ne postoji ograničenje broja dana za odmor koje bilo koji zaposleni može da uzme tokom godine, već pre u tome da vrednosti kompanije nisu one koje lepo zvuče nego one koje definišu kako se nagrađuju i kažnjavju članovi tima. Među glavnim tačkama njihove prezentacije su fokus na vrednostima, dobrim performansama, sloboda i odgovornost, kontekst (umesto kontrole), velika usklađenost… Najkraće moguće, cene se lepo ponašanje i veštine. A po tome gde je Netflix sada zaključujemo da nisu podbacili.

Ovaj viralni dokument je u međuvremenu postao nezvanični alat za regrutovanje u Silicijumskoj dolini, i Šeril Sandberg, COO Facebooka, ga je navela kao jedan od najvažnijih dokumenata Doline.

Ako kroz ovo svetlo bacimo oko na Uber i nekoliko stotina žalbi zaposlenih i optužbe za seksualno zlostavljanje, možemo da pretpostavimo da su ostavke Džefa Džounsa, Brajana Maklendona, Rejčel Vetston, Entonija Levandovskog, Emila Majkla i, na kraju samog Travisa Kalanika, deo ambiciozne namere da se desi promena u kulturi kompanije.

Iako je moguće da su Travisovo ponašanje i agresija jedne od glavnih stvari koje su Uber dovele ovde gde jeste, pet glavnih investitora Ubera je insistiralo na njegovom odlasku, tako šaljući poruku da možda moralne vrednosti ipak nešto znače (ili da postaju dobre za biznis), ili da je možda vreme da Uber kao organizacija “odraste”.

Da li će oni uspeti u ovom suludo ambicioznom programu refaktorizacije kulture? Pa, videćemo.

Sanja Vatić

Objavio/la članak.

sreda, 21. Jun, 2017.

IT Industrija

🔥 Najčitanije