IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Poslednjih nekoliko godina co-working postaje sve popularniji širom sveta, pa tako i kod nas. Zašto je to tako, koje su prednosti i nedostaci co-workinga i kako odabrati pravo mesto su pitanja kojima ćemo se danas pozabaviti s obzirom da je to sve češća opcija o kojoj domaći preduzetnici razmišljaju. Co-working je po striktnoj definiciji rad
Poslednjih nekoliko godina co-working postaje sve popularniji širom sveta, pa tako i kod nas. Zašto je to tako, koje su prednosti i nedostaci co-workinga i kako odabrati pravo mesto su pitanja kojima ćemo se danas pozabaviti s obzirom da je to sve češća opcija o kojoj domaći preduzetnici razmišljaju.
Co-working je po striktnoj definiciji rad u zajedničkom(deljenom) prostoru uz plaćanje određene naknade. Ovakav koncept se pokazao kao odlično rešenje za pojedince (frilenseri, konsultanti) i timove koji grade startape koji su ranije posao radili iz kafića ili kuće.
U razgovoru sa ljudima koji rade u co-working prostoru kao i na osnovu svog ličnog iskustva u takvom radnom okruženju izdvojio bih neke prednosti i mane.
Networking je definitivno nešto što mnogim ljudima prvo pada na pamet kao prednost u ovoj situaciji, što svakako i jeste. Pri razvoju kako startapa, tako i tradicionalnog poslovanja novi kontakti su uvek dobrodošli. Složitćete se, prostor u kome rade ljudi iz sličnih oblasti, sa zajedničkim interesovanjima je prilično dobro mesto za povezivanje.
Možda najbolji primer za to je nekoliko HUB.rs/photos_stream” target=”_blank”>prethodnih okupljanja u Potkrovlju u kojima je bila i naša ekipa, ali i činjenica da i ovaj, ali i mnogi drugi prostori dovode i različite mentore i uspešne ljude na razgovor i upoznavanje sa timovima.
Svoje iskustvo rada u zajedničkom prostoru sa nama je podelio Vladan Petrović iz Pubsonica:
Naš najveći problem pre coworking prostora je bio nalaženje adektvatnog mesta u gradu, gde može da se radi, koje je dovoljno tiho i ima dobar wifi za video razgovor. Imali smo par dobrih mesta, ali su ona često bila zauzeta, tako da nam je trebala stalna lokacija gde možemo da radimo i imamo video razgovore, a da troškovi nisu veliki.
Izabrali smo KZM Gnezdo Kancelarije za mlade u Beograđanci, jer su nam lokacija, prostor i ponuda (prvih godinu dana besplatno, uz pravnu i računovodstvenu podršku) bili savršeni.
Pored toga, vrlo je moguće pronaći saradnika koji može biti sjajno pojačanje vašem timu. Čak nije isključeno i da će se među “stanarima” naći i potencijalni klijenti, jer je vrlo verovatno da će nekome nekad zatrebati pomoć i to baš u onome u čemu ste najbolji.
Feedback je takođe nešto što možete dobiti na ovakvim mestima. Uvek možete pitati kolege kako im se čini ono na čemu radite, a sigurno ćete dobiti odlične savete i predloge za unapređenje. Ne zaboravite, proizvod pravite za ljude, zato budite među njima.
Filip Ilić iz startapa Pukka koji se bavi razvojem tema za WordPress je izneo svoje utiske rada u Potkrovlju:
Motiv za ulazak u Potkrovlje (coworking prostor), nakon perioda freelanceovanja, mi je bila želja da razdvojim posao od ‘vremena za sebe’ i ozbiljno se posvetim svom startapu. Naravno, tu sam upoznao nove ljude sa kojima mogu da se posavetujem i iz čijih iskustava sam dosta naučio.
Moj savet bi bio da bitan činilac prilikom odabira bude njegov sastav i mreža savetnika koja se nudi. Razmena iskustava uz povremeni ‘iskusniji’ savet su ‘must’ za startap u povoju.
Prilike za učenje novih stvari su takođe nešto zbog čega treba probati co-working. Većina deljenih radnih prostoraredovno organizuje edukacije koje mogu značajno doprineti unapređenju vašeg biznisa, a tu su naravno i drugi učesnici od kojih možete da pokupite dosta toga.
Okruženi kreativnim i ambicioznim ljudima koji vole da razmenjuju iskustva, javlja se mogućnost za generisanje novih ideja. Na jednom mestu se mogu naći preduzetnik, developer i dizajner pri čemu će svako dodati po nešto dobro na početnu zamisao i eto novih proizvoda, unapređenja produktivnosti i još ko zna čega…
Sa druge strane, postoje i stvari koje bi mogle da vam smetaju kada je u pitanju rad u zajedničkom prostoru:
U dinamičnom okruženju kakav je co-working vrlo je lako izgubiti fokus. Uvek se pruža prilika za ćaskanje o novom frameworku ili jučerašnjoj utakmici sa kolegama, što može oduzeti i više vremena nego što bi trebalo.
U nekim co-working prostorima ne postoje odvojeni prostori za sastanke, što u situacijama kada treba ozbiljno da se razgovara sa klijentom ili saradnicima može da napravi problem i vama, a i ljudima oko vas koji rade na svojem projektu i treba im koncentracija.
Kako vreme teče, izbor co-working prostora raste, ali ne mora da znači da će vam svaki od njih odgovarati. Često se ispostavi da neki od ovih prostora ne pružaju ono što zapravo vama treba. Neki su više prilagođeni startapima, neki ljudima koji žele da pokrenu tradicionalni biznis i sl.
Kristina Nikolić iz Strawberry Energya je imala priliku da radi u Biznis inkubatoru tehničkih fakulteta kao i unutar co-working prostora Elevena u Bugarskoj kao glavne parametre odabira izdvaja sledeće:
Pored cene rentiranja prostora održivo uskladjene sa vašim budžetom, atmosfere i udobnosti prostora, neki od parametara na koje svakako treba obratiti pažnju su javnim prevozom ili bajsom lako dostupna lokacija co-working prostora, kvalitet internet veze, radno vreme (ovo je posebno važno za one koji rade tokom noći), nivo buke i vrsta muzike u prostoru, raspoloživost odvojenih prostorija koje možete koristiti zakazaviši ih unapred (sale za konferenciju, telefonske razgovre i sl.) kao i pristup dovoljnim količinama kafa, čajeva i energetskih pića.
Pre nego što se odlučite u koji ćete prostor, obavezno obiđite neke od njih kako biste mogli da vidite na kakvim projektima rade ljudi u tom prostoru. Razgovarajte sa koordinatorima, saznajte kako oni zamišljaju sve to. Ukoliko mislite da bi vam najviše značilo mentorstvo ili konsultacije popričajte i sa tim ljudima, proverite da li su zaista kompetentni i da li bi vam pružili neophodnu podršku.
Kristina je takođe sa nama podelila njeno viđenje budućnosti rada koje deluje vrlo zanimljivo i prilično realno:
Verujem da će u vremenu koje nam dolazi način rada “od 9 do 5” u okviru četiri zida kancelarije biti prevaziđen. Razvojem ICT-a fizički prostor i mesto sa kog obavljate svoj posao više neće biti važni.
Mislim da nam predstoji period kada ćemo težiti ka tome da dokle god imamo pristup energiji i internetu, noseći svoj laptop ili tablet, svaki prostor može postati naš prostor za rad. Ono što me posebno raduje je ideja o radu na otvorenom okruženi zelenilom u okviru poslovnih parkova i kampusa, kao i mogućnostima koje nam solarna energija može pružiti kroz kreiranje smart urban platfomi.
U nastavku pogledajte listu co-working prostora u Srbiji sa kojima smo uspeli da stupimo u kontakt u prethodnih par nedelja, kako ih je najviše u Beogradu, počeću od beogradskih i onih najinteresantnijih za startape, a zatim preći i na ostale širom Srbije.
Cena: 80€ frilenseri, 150-200€ startapi
Zahtevi: Timovi koji prave sopstveni tech proizvod sa globalnom perspektivom
Prijave su otvorene tokom cele godine u zavisnosti od slobodnih mesta
Dodatna informacija: U Potkrovlju postoji mogućnost rada i u odvojenim i deljenim kancelarijama
Cena: 50$ po osobi
Zahtevi: Registrovano pravno lice, ICT projekat, podela vlasništva kompanije i biznis plan
Prijave: do 15. septembra
Biznis inkubator tehničkih fakulteta
Cena: Subvenicionisane prve dve godine
Zahtevi: Tehnološki projekat
Prijave: Prema otvorenom konkursu
Cena: Dnevno 12€, Nedeljno 49€, Mesečno 149€
Zahtevi: Nema dodatnih zahteva
Prijave su otvorene tokom cele godine u zavisnosti od slobodnih mesta
Cena: cenovnik
Zahtevi: Nema dodatnih zahteva
Prijave: Prema raspisanom konkursu
Dodatna informacija: U biznis centru svako ima svoju odvojenu kancelariju, a zajedničke prostorije se dele
Cena: Osnovni paket – 15€, neograničeno mesečno članstvo – 180€
Zahtevi: Da poduhvat ima pozitivan uticaj na okruženje (društveno preduzetništvo)
Prijave: Od oktobra 2014. godine
Cena: Veći broj paketa; Postoji dnevna propusnica, kao i mesečna
Zahtevi: Želja za razvojem sopstvenog biznisa
Prijave su otvorene tokom cele godine u zavisnosti od slobodnih mesta
Cena: 8000 RSD, smanjuje se sa rastom broja korisnika
Zahtevi: Nema dodatnih zahteva
Prijave su otvorene tokom cele godine u zavisnosti od slobodnih mesta
Cena: 6-8 € po m²
Zahtevi: Biznis plan i registrovano pravno lice
Prijave: Konkurs se održava 4 puta godišnje
Cena: Dnevno 1700 RSD, nedeljno 9700 RSD, mesečno 14000 RSD
Zahtevi: Biznis plan i registrovano pravno lice
Prijave: Septembar
Objavio/la članak.
petak, 5. Septembar, 2014.
Jelena
subota, 10. Septembar, 2016.
Zdravo svima! Sa grupom drugara - kolega iznajmljujemo stan koji nam služi kao kancelarija. Od 1. oktobra 2016. se selimo u novi veći prostor i imaćemo nekoliko slobodnih mesta. Htela sam da ponudim da izdajem ta mesta ljudima koji rade od kuće, a to im iz nekog razloga ne odgovara dok su im zvanični coworking centri preskupi. Ne bih volela da se ovo gleda kao reklama, jer se niko neće obogatiti od izdavanja par stolova, samo će se troškovi svima smanjiti, i nekome ko inače ne bi mogao da priušti prostor za rad se pruža ta mogućnost. U pitanju je dupleks na Medaku. Nije u centru, ali ne živimo svi u centru. Stan ima klimu, centralno grejanje, dva kupatila. Internet, kafa i čaj su obezbeđeni, ne mora da se misli oko organizacije i plaćanja računa. Za detalje bih zamolila da mi se javite privatnom porukom na [email protected]. Ako slučajno znate nekoga ko radi od kuće i ova informacija bi mu bila interesantna, molim da nas povežete - učinićete uslugu i toj osobi i nama. Hvala!
Stefan
utorak, 9. Septembar, 2014.
Pokušaću da odgovorim na tvoje pitanje, Pitanje registracije korsinika co-workinga, bio to frileneser ili startap zavisi od prostora do prostora. Neki kao uslov boravka zahtevaju da se pojedinac ili tim registruje, dok neki to ne zahtevaju i time prepuštaju to pitanje na ličnu odgovornost korisnika. Co-working prostori koji ne zahtevaju registraciju, potpisuju ugovore o boravku u prostoru kako sa pojedincima, tako i sa firmama. Oni dakle, samo pružaju uslugu tj. obezbeđuju radni prostor. Treba napomenuti da je većina frilensera u tim prostorima registrovano najčešće kao preduzetnik Možda još korisnih informacija pronađeš ovde: http://startit.rs/osnivanje-firme-srbija/ Nadam se da sam bio od pomoći :)
novii
subota, 6. Septembar, 2014.
Sad ima jedno pitanje, šta je coworking prostor. Pretpostavljam da je to preduzetnička radnja ili doo, koja bi trebala da idaje fiskalne račune fizičkim licima. Ono što me zanima kada dođe inspektor u neku kontrolu i pita za frilencera šta on tu radi, šta mu odgovorno lice na to odgovori. Mislim jasno mi je da ono što radi u sklopu fakulteta ili pokrenuto od državnih organa ne mora da brine oko toga. Ali kako to odraditi da sve bude legalno (što je više moguće) u privatnoj režiji. Ovde ne mislim par ljudi iznajmi stan i radi u njemu, ali drže vrata uvek zaključana i ne pričaju mnogo okolo gde rade i šta rade.