CEO PayPala: Zaista želimo da dođemo u Srbiju, samo je pitanje vremena

Vukašin Stojkov - 5. Decembar, 2012.

Na LeWebu 2012 smo imali priliku da čujemo razgovor osnivača konferencije Loika le Mura sa predsednikom PayPala Dejvidom Markusom. Tokom razgovora, prvi čovek PayPala je pričao o tome kako je prodao svoju kompaniju za mobilnu naplatu Zong PayPalu, sa kojom je prethodno već nastupio na LeWebu.

Upravo je to i bio način na koji je sa čela kompanije od stotinjak ljudi stigao na čelo Internet giganta sa 13000 zaposlenih. Nakon što je došao na čelo mobilnog odeljenja PayPala, nakon samo nekoliko meseci je pozvan da preuzme ulogu CEO-a, u kontrastu sa uobičajenom praksom penjanja uz korporativne lestvice.

U pitanju je naravno ogromna promena, koju je Loik uporedio sa prelaska sa vožnje brzih sportskih kola na vožnju velikog tankera, ali se Dejvid trudi da zadrži i vrati u PayPal startap kulturu. Ovo radi tako što okuplja dizajnere, programere, i menadžere proizvoda u istoj sobi gde se trude da izađu sa idejama koje će što više ukloniti frikciju sa korisničkog interfejsa i celokupnog iskustva. PayPal ima ogromnu korisničku bazu, pa koriste frakciju postojećih korisnika radi povratne informacije. Zatim slede iteracije na bazi njih, za koje se trude da budu što brže.

“Moram da razmišljam i o kulturi unutar kompanije. Kada imate ogromnu kompaniju, lako može da se desi da takav jedan sistem krene spontano da više brine o sebi nego o postojećim mušterijama. To ne smemo da dozvolimo ako želimo da zadržimo oštricu.”

Na pitanje zašto je prodao svoj startap PayPal-u, Dejvid je odgovorio da je jako teško skalirati startap za naplatu, čak i kada ste jako uspešni. Zong je imao oko 120 miliona aktivnih korisnika u celom svetu, međutim ono što je problem su različite regulative u državama. O tome mora da se povede računa, što unosi veliku frikciju u proces skaliranja.

Konačni savet svim preduzetnicima u publici je bio:

“Ako znate gde ste sada i gde želite da budete, uvek izaberite najkraću rutu ka svom cilju. I da, upornost je majka svih vrlina preduzetnika. Susrešćete se sa brojnim neizvesnostima svakog trena, i često samo upornost na kraju napravi razliku između uspeha i fejla.”

PayPal u Srbiji?

U okviru specijalne prilike za razgovor sa Dejvidom za zvanične blogere konferencije, iskoristio sam priliku da ga pitam i nešto što zanima mnoge čitaoce Startita iz Srbije, a to je naravno:

Da li će i kada PayPal doći u Srbiju?

Zaista želimo da dođemo u Srbiji, ostaje samo da se vidi kada. Imamo plan za širenje u nove zemlje, ali ono što jako želimo da uradimo jeste da kada dođemo na novo tržište da to uradimo kako treba. Ponekad je teško otići u više novih zemalja, mi smo već prisutni u preko 190, i uvek postoje specifična pravila koja se moraju zadovoljiti da bi se ovo desilo.

Definitivno želimo da budemo u Srbiji ali nisam u mogućnosti da kažem tačno kada zato što iskreno ne znam, ali imamo plan za nove zemlje u koje ćemo ući i samo je pitanje vremena.

Šta je ono što u Srbiji možemo da uradimo kako bismo olakšali ovaj proces?

Uvek je lakše kada imamo put za lako prikupljanje novih korisnika, tako da ako imamo voljne partnere u vidu lokalnih banaka koji žele da omoguće PayPal i olakšaju vlasnicima računa da otvore PayPal naloge onda bi to moglo dosta da pomogne da se Srbiji da više prioriteta kada je u pitanju dolazak u nove zemlje — to je recimo jedna mogućnost koju vidim.

***

U daljem razgovoru sa Dejvidom i drugim ljudima zaduženim za evropske operacije ove kompanije smo došli do nekoliko konretnih koraka koji se mogu preduzeti dalje na ovom planu, nadam se da će uskoro biti novih vesti koje ćemo moći da podelimo.