Tehnologija je sve pristupačnija i omogućava da protok informacija bude brži iz dana u dan. Ovo je poslednjih nekoliko godina značajano uticalo na poslovanje medija, o čemu je pisao Mark Andrisen, američki invesitor i preduzetnik.
Andrisen predviđa nova pravila igre na ovom tržištu, što se moglo očekivati sa obzirom da je jedna od njegovih investicija podržala Buzzfeed. On tvrdi da će ova industrija da raste i razvija se 10 do 100 puta brže i ističe primere medija koji su uspeli da “osedlaju” divljeg konja i nastave trku.
Novinarstvo nije što je nekada bilo
Kao prvi i najočigledniji primer Andrisen je naveo izmene u štampanom izdanju. Nekada je bila velika stvar, ako bi broj otišao u štampu, moralo bi da se dogodi nešto od svetskog značaja da bi se print prilagođavao. Ova situacija danas je nezamisliva. Vesti se edituju u skladu sa brzinom protoka informacija, dakle skoro svakog minuta.
Danas se najuticajnija svetska štampana izdanja oslanjaju na online verzije i čekaju dopune do poslednje sekunde. Ovo sa jedne strane, poboljšava priču svakog trenutka, ali sa druge, objašnjava Andrisen, utiče na kvalitet informacije.
Činjenica je da se štampana izdanja oslanjaju na online i polako postaju blogovi.
Andrisen smatra da će novinarstvo sa velikim N morati da se upusti u veliku bitku sa ovakvim vidom poslovanja, ali da možda ovo predstavlja i veliku šansu da budemo uvek korak bliže istini.
Mediji bi trebalo da posluju kao kompanije
Industrija vesti može da se analizira i vodi kao svaki biznis, tvrdi Andrisen. On smatra da ovakvo razmišljanje doprinosi tome ne samo kvalitetnijem novinarstvu, već i profesionalnijem. Zdrav biznis je osnova za igradnju svakog dobrog proizvoda, koji pre svega nastaje na kvalitetu.
Sudeći po dinamici i prilagođavanju medija, novinarstvo prolazi kroz revolucionarnu promenu.
Glavna činjenica je da je u novinarstvu do 2005. godine vladao monopol i oligopol. Danas više nije tako. Ključ dominacije starog modela bio je u visokim cenama, odnosno skupoj produkciji sadržaja. Masovna dostupnost interneta je uspela da zaseni skupe režirane projekte i u prvi plan istakne kvalitet.
Nova pravila koja donosi internet prema Andrisenu glase:
- Distribucija sadržaja od zaključanog ide ka potpuno otvorenom pristupu
- Mediji, industrije se udržuju na internetu
- Tržište se širi (mnogo veći broj ljudi sada konzumira vesti nego pre 20 godina). Sada je globalno, dostupno svakome i to je velika stvar.
Ovo donosi mogućnost da medijska industrija u narednih 10 godina poraste 100 puta, da cene padnu do 10 puta, ali da mediji povrate svoju relevantnost.
Andrisen smatra da sadržaj (s obzirom na to da je besplatan) može da se monetizuje na nekoliko načina:
- Advertajzingom
- Pretplatom
- Premium sadržajem
- Ukrštanjem medija
- Crowdfundingom
- Bitkoinima za mikroplaćanja
- Filantropijom
On izdvaja dobre primere medija koji su prepoznali dinamiku tržišta među kojima su:
- Buzzfeed: prepoznao kako da lansira obiman sadržaj
- The Guardian: Sjajan prmer kako se print okrenuo onlajnu. Zahvaljući digitalnom izdanju, Guardian je proširio brend u svetu i dostiže više onlajn čitalaca nego ikada pre
- Politico: Omiljeno mesto političkih zavisnika u Vašingtonu
- Vice: Od onlajn platforme Do’s and Don’ts do imperije. Vice je vrlo mudro iskoristio video sadržaj u svom rastu
- Wired: Ima veoma kvalitetan sadržaj u digitalnom izdanju, ali uspeva da održi štampano izdanje pretplatama.
Kada je reč usklađivanju medija sa trendovima današnjeg poslovanja, Andrisen smatra da ono što zadržava velike kuće u tome jesu ostaci iz ere monopola. Skupa oprema, skupe lokacije, veliki broj zaposlenih…
Kako bi se ovo promenilo i mediji usmerili u dobrom pravcu, neophodno je za početak srušiti „Kineski zid“ između sadržaja i „biznis“ razmišljanja, smatra Andrisen.