IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Startapi i investitori su inovativni sve dok se u utakmicu ne uključe žene.
Ženski startapi su ostvarili rekord od 4.399 investicija prošle godine, navodi neprofitna organizacija All Raise. Ona se bavi povećanjem raznolikosti u indistrijama rizičnih ulaganja, kao i povećavanjem investicija u kompanije koje su osnovale žene.
Kada govorimo o unicorn kompanijama, odnosno startapima čija je vrednost prešla milijardu, 2018. godine je tu titulu ponelo 15 startapa koje su pokrenule žene, a 2019. ih je bilo za šest više, navodi Crunchbase u svom izveštaju. Koliko god podaci pokazuju rast, treba pomenuti da su prošle godine, prema istom izveštaju, 142 startapa prešla milijardu. Rekli bismo, to je tek 15 odsto, ali kada pogledamo ukupan broj investicija u startape na nivou Sjedinjenih Država, samo tri odsto je otišlo kompanijama koje su pokrenule žene. Procenti ulaganja u čitavom svetu se ne razlikuju značajno, tako da možemo reći da su preduzetnice uspele da sa manje investicija zarade više od svojih kolega.
Možda uzdržan stav investitora bar malo promeni vest da su dva ženska startapa u istoj nedelji dostigla vrednost od milijardu dolara. U pitanju su startapi Rent The Runway i Glossier, oba posvećena modi i kozmetici. Listu unicorn ženskih startapa iz 2019. godine, pored dva navedena, čine i Coursera, FabFitFun, Horizon Robotics, Away, Vlocity, Airwallex, Confluent i ezCater.
Prvi ženski startap koji je postao unicorn u 2019. godini je FabFitFun, koji prodaje lifestyle boxes, kutije sa kozmetičkim i drugim proizvodima koje jednom mesečno šalje svojim pretplatnicima. Osnivačica FabFitFun–a Kejti Rosen Kičens savetovala je kompanije sa liste da se udružuju sa drugim ženama.
„Kada pogledamo kategorije kompanija, čak i one koje se bave modom, većinu njih vode stariji beli muškarci. Mi smo namerno tražili ljude koji se ne uklapaju u naš kalup i to se pokazalo vrlo uspešnim.”
Pam Kostka, izvršna direktorka All Raise, navela je u blogu da je prošle godini najviše žena skopilo partnerstva s nekom kompanijom, a da je 54 njih postalo VC partner. Međutim, magazin Recode piše o zavodiljvosti ovih brojki. Stvarno stanje pokazuje da mnoge žene, iako dobiju titulu, suštinski nemaju mogućnost donošenja odluka. Ako tome dodamo i podatak da 65 odsto kompanija u 2019. nije imalo nijednu ženu u takvim strukturama, sve navedene brojke pokazuju da su generatori inovacija prilično konzervativni kada su žene u pitanju.
No, organizacije i žene preduzetnice nisu skeptične. Veruju da dosadašnji uspesi pokazuju da zarada ne zavisi od toga da li osoba preko puta vas mašnu nosi na glavi ili oko vrata, već koliko je njena ideja vredna i da li ume da je sprovede na najbolji način. Podsetimo na činjenicu da su žene sa svega tri odsto ukupnih investicija, osnovale 15 odsto milijarderskih startapova. Povećan broj žena među donosiocima odluka daje nadu da će se ova prva cifra znatno promeniti, iako bi investitorima ova druga brojka treba dovoljno da govori o kvalitetu koji žene donose tržištu.
Objavio/la članak.
nedelja, 8. Mart, 2020.