Bookshop.org okuplja nezavisne knjižare, dnevno prodaje knjige u vrednosti od $1.000.000 — i nikada neće biti u vlasništvu Amazona

Posle ogromnog uspeha u SAD, vlasnici knjižara iz UK su pozvali Bookshop da pokrene biznis i kod njih — zašto u ovom sajtu vide spas od Amazona?

Marko Marković
05/11/2020

Sajt Bookshop.org omogućava čitaocima da kupuju knjige iz nezavisnih lokalnih knjižara i tako ih podrže, a zbog ogromnog uspeha koji su doživeli u SAD odlučili su da započnu poslovanje u UK — dve godine ranije nego što su planirali.

Nezavisne knjižare na sajtu mogu da „otvore” svoju prodavnicu. Kada knjižara proda knjigu preko Bookshop-a dobija 30 odsto profita od cene knjige, ali ne mora da vodi inventar, bira, pakuje, i isporučuje knjige, niti da se bavi žalbama i knjigama koje čitaoci žele da vrate. Kako bi ostao konkurentan, ali ne do te mere da ugrozi lokalne knjižare, Bookshop je odlučio da kupcima obezbedi popust do 10 odsto na svaku knjigu.

Kako je navedeno na njihovom sajtu, Bookshop nema profit od knjižara koje su odlučile da im se pridruže, već zarađuju od ostalih prodaja.

„Pet nedelja pošto smo lansirali sajt u januaru, i mislili da predstoji period od šest meseci u kome ćemo morati da radimo na poboljšanju usluge, počela je pandemija. Biznis je odjednom masovno narastao”, izjavio je osnivač kompanije. 

Počeli su sa mrežom od 250 knjižara, a sada imaju više od 900 njih u SAD. Tokom februara su prodali knjige u vrednosti od 50.000 dolara za ceo mesec. U martu su svakodnevno prodavali knjige u vrednosti od 50.000, a u aprilu po 150.000 dolara.

U junu su uspeli da ostvare ukupne transakcije od milion dolara za samo jedan dan.

Zašto su ih knjižare, izdavači, i autori iz UK pozvali da što pre i tamo pokrenu biznis, dovoljno govori činjenica da je za lokalne knjižare u SAD prikupljeno 7.716.695 dolara (ova cifra je važila u trenutku pisanja teksta, a njen rast možete da pratite ovde).

Bookshop je dosta hvaljen kao alternativa Amazonu, ali je zanimljivo da ovaj gigant nikada neće moći da ga „proguta”. Naime, Bookshop je takozvana B korporacija, stvoren sa misijom da „radi za opšte dobro tako što će doprinositi dobrobiti nezavisne književne zajednice”. Pravila nalažu da nikada ne sme biti prodat velikom maloprodajnom lancu, gde spada i Amazon.

Osnivač veruje da je razlog zbog kog je projekat uspešan taj što ljudi vole lokalne knjižare. Upravo je Amazon taj koji ozbiljno ugrožava njihovo poslovanje, a pandemija je samo ubrzala čitav proces. On smatra i da je njihovim kupcima stalo do toga kako će svet izgledati kada izađe iz krize izazvane korona virusom.

Plan je bio da se Bookshop lansira u UK 2021. ili 2022. godine. Međutim, Britanci od ponedeljka mogu da kupe knjige iz jedne od 130 knjižara koje su već potpisale ugovore, a očekuje se da će im se pridružiti još 200 do kraja godine.

Iskustvo biranja knjiga na sajtu treba da oponaša „radost otkrivanja nove knjige u fizičkoj prodavnici”, rekli su iz kompanije. Zbog toga eksperti, a ne algoritmi kao na Amazonu, prave svoje odabire. Kada se uđe na stranicu određene knjižare, moguće je naći liste koje su vlasnici i zaposleni sami sastavili.

Jedna od vlasnica knjižara iz Engleske, najbolje je opisala šta Bookshop znači za njih:

„Teško je takmičiti se sa nekim ko ima svoje skladište i ponekad prodaje knjige sa gubitkom, ili veoma malim profitom. Mi jednostavno ne možemo to da uradimo. Zato je lepo što će Bookshop pokušati da se suprotstavi Amazonu na način na koji mi ne možemo, ni individualno, pa ni kolektivno.

Neophodno je pokrivati veliki opseg tržišta, sajt mora da bude dovoljno veliki, i da ga vode ljudi koji su mu posvećeni. Svi mi vodimo naše biznise i nemamo vremena da se bavimo time.”

Marko Marković

Objavio/la članak.

četvrtak, 5. Novembar, 2020.

IT Industrija

🔥 Najčitanije