Bili smo na Startup Live Zagreb: Iskustva, utisci i vrednost ovakvih događaja

Prošlog vikenda je održan Startup Live događaj u Zagrebu, događaj koji cilja da u par dana intenzivnog rada dovede timove od starta do koncepta proizvoda. Pored toga što je lista mentora kao i članova sudijskog panela obećavala, bili smo radoznali saznati nešto više o lokalnoj startap sceni. Bez obzira u kojoj se fazi vaš startap

Ivan Rašić
19/03/2013

Prošlog vikenda je održan Startup Live događaj u Zagrebu, događaj koji cilja da u par dana intenzivnog rada dovede timove od starta do koncepta proizvoda. Pored toga što je lista mentora kao i članova sudijskog panela obećavala, bili smo radoznali saznati nešto više o lokalnoj startap sceni.

Bez obzira u kojoj se fazi vaš startap nalazi, poseta ovakvim događajima je od potencijalno neprocenjive vrednosti. Primer: CaseTrek (startap u kome smo ko-osnivači Aleksandar Gvozden i ja, i koji smo prezentovali u Zagrebu) je imao koristi od komentara par advokata koji su bili jako zainteresovani za ono što mi imamo da ponudimo. Pored interesovanja, advokati i brojni mentori su podelili sa nama korisne sugestije koje nam pomažu da proizvod za njih učinimo boljim. Topla preporuka svim startapima – posećujte događaje i učite od tuđih perspektiva.

Lokalni timovi – ambicija, kapacitet, mentalitet

Ambicija. Timovi iz Hrvatske su pokazali veliku želju da stvore nešto što će nazvati svojim, i to je sjajno budući da je goruća želja prvi preduslov svakog uspeha. Međutim, to se u par slučajeva pokazalo i kontraproduktivnim, pogotovu kada neko pokušava po svaku cenu da ponudi rešenje, a bez identifikovanog problema. Upravo suprotno – bez problema nema ni rešenja.

Kapacitet. Sastavni deo ovog događaja su dve pitch sesije. Prva pitch sesija je bila na samom početku programa kada su timovi ili pojedinci predstavljali svoj koncept publici u svega 90 sekundi vremena. Ukupni učinak na ovoj sesiji je, po mom skromnom mišljenju, bio polovičan. Bilo je učesnika koji su jako dobro predstavili svoju ideju, a bilo je i nepripremljenih koji su se služili beleškama.

Međutim, jako su prijatno iznenadili svi timovi poslednjeg dana eventa, kada je usledila druga pitch sesija sa alociranih 3 minuta vremena. Poboljšanje je bilo jako očigledno, što svedoči ne samo o pripremljenosti mentora koji su prethodnog dana pomagali takmičarima, već i o sposobnosti svih učesnika da stiču nove veštine.

Mentalitet. Moj opšti utisak je da, iako je bilo pobednički nastrojenih pojedinaca, strah još uvek negde vreba u pozadini svesti lokalnih preduzetnika, kao i da se još uvek malo razmišlja izvan granica regiona. Ponavljam, ovi stavovi se ne odnose na hrvatsku startap scenu kao celinu (koju i ne poznajem dovoljno da bih o njoj mogao pisati). Ovde pišem samo o timovima koje smo Aleksandar i ja videli tokom prethodnih par dana.

Tokom jednog od panela, čija je tema bila investicije, neko iz publike je pitao da li evropski akceleratori investiraju i u copy-cats koje se prenose na lokalno tržište. Drugo pitanje, koje je se odnosilo na CaseTrek, se ticalo naše go2market strategije. Naime, zašto nam je primarno tržište USA, a ne region, i zar se ne bojimo da, ako izađemo u USA, da će nas konkurencija smrviti?

Pored toga, bilo je prisutno i pitanje bootstrapinga i oklevanje da se preduzetničkom poduhvatu prepuste full-time. Full-time je, po mom mišljenju, takođe jedan od uslova za uspeh.

Konzumerski startapi vs B2B

Među projektima na SLZG su preovladavali oni koji su usmereni ka širokoj grupi potrošača. Ivan Vesić je već pisao o tome zašto je sada pravo vreme da se radi na B2B startapima, sa čime se i ja slažem. Ono što ja mogu da dodam jeste razumevanje ka tim ambicioznim ljudima koji žele napraviti nešto veliko. Sjajno je imati želju, problem je što je samo želja i nedovoljna. B2B startapi su po definiciji teži, pre svega usled toga što je gotovo nemoguće razvijati B2B rešenje ako i sami niste imali prethodnih biznis iskustava.

Zbog toga je povik na klince da “prave nešto dok su na faksu i nemaju nikakvih obaveza” u neku ruku i besmislen, jer je logično da će dovesti do sledeće generacije konzumerskih projekata. Ono što bih ja savetaovao sadašnjim studentima jeste da stiču što više kontakata i biznis iskustava. Dobar primer su upravo organizatori SLZG događaja, koji su i sami studenti, a već ostavljaju utisak prekaljenih profesionalaca.

Jedno jako lepo iskustvo

I za kraj moram da pohvalim članove SLZG tima koji su učinili da se Aleksandar i ja osetimo kao kod kuće. Učesnici ovakvih događaja su sjajni ljudi, i jako nam je drago da smo imali prilike da ih sve upoznamo. U Srbiju smo se vratili stekavši gomilu prijatelja iz Zagreba, i to je definitivno jedan od najjačih utisaka.

Naredni u nizu Startap Live događaja će se održati u Novom Sadu od 12. do 14. aprila. Više informacija i prijave o SLNS na ovom linku. 

Ivan Rašić

Objavio/la članak.

utorak, 19. Mart, 2013.

IT Industrija

🔥 Najčitanije

Tomislav

utorak, 19. Mart, 2013.

Osim Intenzivnog rada bilo je vremena za pivo i zezanciju. Pozdrav od startupcroatia.com

Ivan Rašić

utorak, 19. Mart, 2013.

Apsolutno, topla preporuka za posetiti SL Novi Sad.

Ivan Mojsilović

utorak, 19. Mart, 2013.

Eto sjajne preporuke za predstojeci Startup Live Novi Sad #1 koji ce se odrzati od 12. do 14. aprila! www.startuplive.in/novi-sad/1/