Bil Gejts, osnivač Microsoft-a, ujedno aktivista, filantrop i mislilac koji je vrlo često proročki precizan prilikom upozorenja o potencijalnoj zarazi, pored pretpostavke da će globalna proizvodnja vakcine početi za 18 meseci, podelio je i mišljenje kako će svet i ekonomija izgledati posle krize. Učestvovanjem u LinkedIn sesiji This is Working,  Gejts je ugrubo objasnio svoje viđenje perioda posle pandemije. Za početak, tvrdi nešto što je možda očigledno, možda nije, a svakako ne zvuči lako za svariti. 

Ova pandemija će promeniti naše živote zauvek

Prilikom razgovora utvrdio je da su mnoge svakodnevne stvari bespovratno preoblikovane, a u okviru svakodnevnog života pojedine aktivnosti tražiće dodatni period da bi se ponovo povratile u normalu. „Ne verujem da će poslovna putovanja ikada biti ista posle pandemije. Biće ih i dalje, ali znatno manje”, navodi Gejts, prenosi Inc. Više vremena da stanu na čvrste noge tražiće aktivnosti koja sadrže okupljanja kao što su sportske manifestacije i sedenja u restoranu. 

Nasuprot tome, predviđa da će aktivnosti fabrika, građevine, obrazovanja ubrzo biti u normali. Dodatnu muku prilikom oporavka imaće ugostiteljstvo, sportski događaji, turizam i prodaja nekretnina. „Potražnja u ovim sferama ne može da se stabilizuje preko noći, čak i kada vlasti saopšte da su putovanja i okupljanja bezbedna”, objašnjava Gejts.

Prisilna digitalizacija može da napravi bolja rešenja

Gejts očekuje da prislina digitalizacija ima svoje prednosti. Pojedine aktivnosti uzeće bespovratno drugačiji oblik koji može biti efektniji, bez obzira što je nastao u okviru krizne situacije. „Šta je virtuelno zakonodavstvo? Šta je virtuelna sudnica? Na koji način su sprovedeni? U neku ruku, ovaj period je pružio prilike da se pronađu bolja i kvalitetnija rešenja u pojedinim sferama”, navodi Gejts i zaključuje da će proces promena nastaviti svoj put u skladu sa dolaskom novih inovacija. 

Šta uraditi da bi se brzo i efikasno prilagodili svim novim okolnostima? Gejts daje konkretne primere – vlasnici restorana koji su ograničeni poslovanjem u okviru servisa dostave trebalo bi takvim okolnostima da se prilagode, i da svoj veb sajt ažuriraju tako da ima relevantne informacije o radu, ali i da dodaju kreativne sadržaje koji promovišu proizvod. U ovom slučaju, nekoliko video-snimaka pripremanja najpopularnijih jela iz restorana biće odlična prezentacija proizvoda. 

U sferi organizovanja virtuelnih konferencija ima mnogo prostora za originalno predstavljanje i nadogradnju postojećih veština, samo ukoliko se dobro prouči tehnologija i njene mogućnosti. Kvalitetan sadržaj može da se plasira na novonastalom tržištu – u naglo rastućim sferama onlajn edukacija i događaja.

Kao odličnu adaptaciju navodi primer iz industrije turizma, koja je na vrhu lestvice najugroženijih. Inicijativa Greece from home kreirana je na principu marketinga putem kreativnih sadržaja – video sadržaji pokazuju arheološka mesta, muzeje, restorane i na taj način privlače potencijalne turiste za naredni period.

Gejts zaključuje da će nova normalna stvarnost ostati i da je ključ uspeti prilagoditi svoje poslovanje. Što je brža adaptacija, veću sa šanse da poslovanje preživi. 

Prilikom razgovora Gejts se osvrnuo na svoje upozorenje iz 2015. godine, da će se pandemija sigurno desiti, i zaključio da će posle ove krize čovečanstvo ne samo ozbiljnije gledati, već i spremnije dočekati „sledeći put”.