U zadnje vreme se sve češće čuju imena dva alata, Canva i Figma, sa valuacijama od 15 i 2 milijarde dolara, i koje su brzo stekle popularnost među dizajnerima. Međutim, jedan od aspekta o kojima se slabije govori je način na koji ove dve kompanije, i druge slične njima, predstavljaju novi trend internet dizajna koji može da izmeni način na koji industrija funkcioniše, i čak ukine primat koji trenutno ima Adobe.

Zašto je Adobe ugrožen?

Adobe svakako ima brojne prednosti — industrijski je gigant koji je uspešno napravio prelaz sa klasičnog softvera na SaaS. Adobe nije stara kompanija, već moderna korporacija sa cloud komponentama čija korisnička baza deluje gotovo nedodirljivo.

Međutim, sa širenjem interneta, vremenom se pojavila potreba za optimizacijom alata koji služe za ono što se pravi prevashodno za internet. U situacijama gde se naglo pojavi veći broj ljudi sa novim potrebama, opterećenje i očekivanja starih korisnika mogu da sputaju već utvrđenu kompaniju da reaguje na promene na tržištu.

I dok, recimo, editovanje fotografija predstavlja primer gde Adobe može zadugo da ostane šampion, postoje i drugi segmenti tržišta gde veličina Adobe-a, baza postojećih korisnika i njihove potrebe predstavljaju prepreku i onemogućavaju kompaniji da blagovremeno odgovori na izazove.

Recimo, mnogi savremeni korisnici ne žele da edituju slike. Slike možda jesu deo onoga čime se bave, ali nisu suština njihovog zadatka. Dizajneri danas takođe imaju prednost ukoliko poznaju CSS ili HTML — moderni dizajn uključuje slike, tekst, lejaut, grafiku, animacije, itd.

Novi korisnici često žele da obave svoj multimedijalni zadatak što je brže i lakše moguće, sa različitih uređaja, a Adobe je znatno manje interesantan tom segmentu tržišta. 

Dva mlada startapa, Canva i Figma, primer su dva nova alata koja teže da zadovolje novu vrstu korisnika, i koji prete da svrgnu moćni Fotošop. Razume se, Adobe ima mnogo različitih proizvoda, ali dva uspešna startapa koja smo istakli ukazuju na trend, na potrebu koja postoji za specijalizovanim alatima sa drukčijim funkcijama.

Zbog svoje novine, oni se razvijaju u pravcima na koje Adobe trenutno ne reaguje dovoljnom brzinom. Stoga, kako se vremenom budu razvijali novi alati, i kako budu stupali na tržište, moglo bi se očekivati da nova, lakša i specijalizovanija rešenja počnu da preuzimaju prostor koji trenutno još uvek zauzimaju Adobe alati poput Fotošopa ili Adobe XD.

Canva: preko 55 miliona aktivnih korisnika

Kao što joj ime kaže, Canva predstavlja podlogu za slike i dizajn, i usredsređuje se na predloške i komponente koje olakšavaju posao dizajniranja.

Ti funkcionalni obrasci u radu, olakšavanje koraka i integracija u postojeće poslovne sisteme, čine osnovu rasta kompanije, koja je nedavno dostigla valuaciju od 15 milijardi dolara. Kompanija ima preko 55 miliona aktivnih korisnika, od čega 3 miliona plaćaju njihove usluge.

Canva počinje od svrhe za koju je nešto namenjeno, i nudi šablone koji potom mogu da se nadograđuju prema konkretnim potrebama. To znači da ovaj alat nije toliko namenjen dizajn timovima koji kontrolišu svaki aspekt i sve korake procesa, koliko onima kojima je potrebno suptilnije doterivanje — i koji, još važnije, zbog toga mogu da prebace posao dizajna kod sebe, umesto da angažuju nekog drugog.

Pojava predložaka koje prave korisnici, kako besplatnih tako i onih koji se naplaćuju, samo još više širi mogućnosti osnovne platforme i olakšava drugima prelazak — ukoliko postoji mogućnost da će se uz pomoć nekoliko templejtova, grafika i fontova završiti 50 odsto jednostavne marketinške kampanje, a dalji rad biti olakšan, to postaje ubedljiv argument zašto dati šansu novom alatu.

Figma: od dronova do internet Fotošopa

Figma je startap koji je pretrpeo velike promene od kako je osnovan. Započet kao kompanija koja ima neke veze sa dronovima, bez jasne vizije i plana, ubrzo su postali „Fotošop u internet pretraživaču”.

Osnovne odlike pristupa kompanije su kolaboracija, pristupačnost, i jasno prlagođavanje dizajnerima koji rade sa vektorima.

Pristupačnost i kolaboracija zasnivaju se na modernim tehnologijama poput WebGL i omogućavaju da se Figma pokreće u pretraživaču, kao i da se sadržaj ne skladišti u oblaku već i edituje u oblaku. Te rane tehničke odluke omogućile su Figmi da privuče klijente kojima ova vrsta saradnje najviše znači, i otključa njen pun potencijal.

Pošto razmena linkova vodi istom dizajnu, i editovanje i kolaboracija odvijaju se na istom mestu. Time se lako i brzo omogućuje da dizajneri mogu da komuniciraju sa drugim ljudima iz tima, koji inače verovatno ne bi učestvovali u procesu dizajna. Komentatori mogu da daju sugestije i prate kako se promene implementiraju, što ranije nije bilo ni tako lako ni tako prirodno izvesti.

Figma je, dakle, alat za grupni dizajn, a ne toliko alat namenjen isključivo dizajnerima, i startap obećava upravo zato što kroji gotovo nov način rada koji ima potencijal da transformiše kako mnoge kompanije pristupaju problemu dizajna. 

Šta je budućnost?

Kako bi se izborili za prostor na tržištu, i Canva i Figma u predstojećim godinama moraju da iz sfere alata postanu punopravne platforme. Nedavno smo pisali o tome kako Figma pokušava da podstakne korisnike da pređu na neki od premijum paketa, što je jedan od vidova ekspanzije — na osnovu stabilne korisničke baze mogu dalje da nadograđuju proizvod namenjen platežnim korisnicima, i tako praktično u novoj industrijskoj niši učine ono što je Adobe učinio za prethodnu generaciju dizajnera.

Razume se, Adobe ovo najverovatnije neće prihvatiti bez otpora, i biće zanimljivo videti na koji način će gigant pokušati da reaguje na ove mlade startape, kao i na druge koji će se u međuvremenu pojaviti.