4 milijarde su nova milijarda ili kako su poskupeli startapi

Spotify je na osnovu procene vrednosti kompanije na 4 milijarde dolara podigao investiciju od 250 miliona dolara. Uber je dobio nešto više takođe na osnovu procene od oko 4 milijarde dolara. Pinterest je u oktobru procenjen na 3,8 milijardi, Snapchat se kreće u istim okvirima, a blizu je i Evernote. Iako možda zvuči kao previsoka

Jovana Milićević
26/11/2013

Spotify je na osnovu procene vrednosti kompanije na 4 milijarde dolara podigao investiciju od 250 miliona dolara. Uber je dobio nešto više takođe na osnovu procene od oko 4 milijarde dolara.

Pinterest je u oktobru procenjen na 3,8 milijardi, Snapchat se kreće u istim okvirima, a blizu je i Evernote.

Iako možda zvuči kao previsoka cifra, piše Business Insider, 4 milijarde postala je magična brojka kada se govori o uspešnim startapima. Isto kao što je do pre nekog vremena figurirala milijarda (da podsetimo, Instagram i Tumblr prodati su po toj ceni).

Zašto?

Najpre, u igri je velika količina privatnog novca. Kada investitori naiđu na startape koji imaju potencijal da postanu lideri u svojim kategorijama, u stanju su da potroše gomile keša na njih.

Uber i Pinterest odlični su primeri za to.

Pored toga, treba imati na umu i da mnogi od ovih velikih dilova investitorima ne daju obične, već povlašćene, preferencijalne akcije, što znači da su investicije mnogo manje rizične.

Čak iako startap bude prodat za manje od zvanično procenjene vrednosti, preferencijalne akcije i dalje se prodaju po punoj ceni, kao premium ili višestruke akcije. Ako vrednost startapa poraste, i ovi investitori i osnivači su na velikom dobitku. Ukoliko startap propadne, prvo se vraća novac onima sa preferencijalnim akcijama, dok osnivač koji ima obične akcije može izgubiti sve.

Tu je i činjenica da investitori ne žele sitnu zaradu i mogu osnivačima dati i više novca kako ne bi startap prodali prerano.  Na taj način drže se dalje od ranih akvizicija koje za osnivače mogu biti finansijki mamac i tako mogu raditi na dugoročnim planovima. U igri je mogućnost da osnivač proda deo svog udela investitoru i na taj način dođe do velike količine instant novca, baš kao što bi to bilo u slučaju da su prodali kompaniju.

Osnivači Snapchata, na primer, u poslednjoj turi finansiranja sebi pokupili “sa stola” po 10 miliona dolara.

Na kraju, ali ne i manje bitno, neke su samo procene rezultat trenutnog hajpa. I to treba imati u na umu.

Jovana Milićević

Objavio/la članak.

utorak, 26. Novembar, 2013.

IT Industrija

🔥 Najčitanije

djole

utorak, 26. Novembar, 2013.

"Na kraju, ali ne i manje bitno, neke su samo procene rezultat trenutnog hajpa" Ae brate Srbine molim te prevedi nam receneicu tj. zadju rec. Napisi je ili na Engleskom ili upotrebi Srpsku alternativu. Ovako pojima nemem sta znaci rec.

Sasa

utorak, 26. Novembar, 2013.

trenutni "hajp"... mislis karent hajpa