10 miliona downloada kasnije, beogradski SMS Robot je profitabilan bez investicija

SMS robot je startap iz Beograda koji se bavi izradom freemium Android aplikacija za potrošače (nijedna od kojih nema veze sa SMS-om — ime je nasumično). Tokom prethodne dve godine ova ekipa je izradila niz aplikacija od kojih je zaživelo njih sedam, koje su do sada preuzete ukupno 10 miliona puta. Aplikacije monetizuju prodajući premium funkcionalnosti i

Vukašin Stojkov
13/11/2014

SMS robot je startap iz Beograda koji se bavi izradom freemium Android aplikacija za potrošače (nijedna od kojih nema veze sa SMS-om — ime je nasumično). Tokom prethodne dve godine ova ekipa je izradila niz aplikacija od kojih je zaživelo njih sedam, koje su do sada preuzete ukupno 10 miliona puta.

Aplikacije monetizuju prodajući premium funkcionalnosti i oglasni prostor i dosta brzo su dostigli profitabilnost i spremaju se na još ambicioznije i rizičnije poduhvate.

Izbegavanje ‘zamke autsorsinga’

Firmu su pokrenuli Slobodan Ivković i Zoran Gašić, koji su sa po 15 godina iskustva na vodećim programerskim i product management pozicijama odlučili da je vreme da pokrenu svoju firmu koju će butstrepovati, odnosno pokrenuti svojim sredstvima. Kako nam je ispričao Zoran,

zora-gasicU jednom trenutku smo spontano shvatili da ne možemo vise da radimo za druge, da smo sazreli i kao osobe i kao stručnjaci da radimo nešto za sebe. O tome sam maštao godinama unazad, ali nikad nisam imao petlju da krenem. Teško je kada imaš porodicu da se odvažiš na takakv korak.

Bacili smo u Excel koliko nam treba da preživimo godinu dana sa porodicama, skresali sve troškove i podvukli crtu. Ono što smo znali je da moramo nešto da napravimo u tom periodu.

Zato mislim i da je mladim ljudima mnogo lakše, posebno ako žive sa roditeljima, da se oprobaju u preduzetničkim vodama.

Iako se može napraviti solidan argument za pružanje autsorsing usluga u ranim fazama startapa, naročito za B2B startape, za ovu ekipu je to bio rizik koji su hteli da izbegnu.

zora-gasicProveli smo godine radeći u outsourcing firmama i znali smo da je to velika zamka. U startu je to naravno lakše i novac je odmah tu, ali ostajete vezani i zavisni od novih poslova.

Sada imamo svoj portfolio proizvoda i mnogo smo opušteniji i pri tome apsolutno nezavisni i u prilici da kreiramo svoju strategiju i pravac razvoja.

Period Tracker: 400.000+ korisnika svakog meseca

Od 7 aplikacija na Playu najpopularnija je Countdown Days koja je preuzeta 6 miliona puta. Pored nje tu su i aplikacije za snimanje zvuka, poziva, za obezbeđivanje osetljivih fotki, ali je najinteresantnija aplikacija u ovom trenutku u zdravstvenoj vertikali.

period-tracker

Period & Ovulation Tracker pomaže ženama da prate svoje cikluse i plodne dane i unaprede šanse da zatrudne. Ovu aplikaciju sa elementima društvene mreže na svojim telefonima ima koristi 430.000 korisnika i njihov broj se dosta brzo povećava — mesečna stopa rasta je između 10 i 15 posto dok je retencija korisnika oko 35%.

O tome koliko je ova oblast aktuelna govori i postojanje konkurencije poput Cluea, Womanloga i Glowa, startapa koji je uzeo investiciju od 17 miliona dolara od Founders Funda i Andreesen Horowitza.

Iteracija, monetizacija i promocija

Ekipa nije ubola uspešnu aplikaciju iz prve. Prvi pokušaj, aplikacija za viceve je pojela 4 meseca vrednog rada bez ikakvog uspeha, ali su iz tog pokušaja naučili šta da rade i šta ne. “Sometimes you win, sometimes you learn.”

analog-clock

Do ideja za pravljenje novih aplikacija dolaze proučavajući Play Store, App Annie i Distymo Analytics, i onda razmišljaju šta mogu da urade znatno bolje od konkurencije.

zora-gasicKada smo izbacili Call Recorder niko nije imao urađen shake to record ni filter za kontakte, a sada svi to kopiraju i ubacuju u svoje aplikacije.

Period Tracker aplikacija je jedina u kategoriji čiji UI je baziran na karticama koji je daleko pregledniji i omogućava sagledavanje stanja jednim pogledom.

Korisnici to znaju da cene što se vidi po ocenama i komentarima, i upravo to je ono što čini razliku.

Monetizacija ovakvih aplikacija se zasniva na prodaji oglasnog prostora (firma je Premium Admob developer) i prodaji premium funkcionalnosti kao što su pomenuti shake to record ili automatizovani upload zvuka na Dropbox ili Drive.

Privlačenje novih korisnika je zapravo najizazovniji aspekt svake B2C kompanije, a strategija akvizicije koju SMS Robot praktikuje je naprosto pravljenje kvalitetnih proizvoda koji sami od sebe privlače nove korisnike — sav dosadašnji rast je organski.

zora-gasicZa početak, aplikacija mora da bude veoma kvalitetna i dovoljno dobra u besplatnoj verziji da bi je korisnik uopšte zadržao — to je osnova svega.

Mnogo pomaže i App Store Optimization, biti na vrhu pretrage za ključne keyworde je esencijalno, ali se po našem iskustvu sve i dalje svodi na dobar proizvod.

Korisnici su gladni kvalitetnih aplikacija.

*

Iako do sada zbog manjka kapaciteta nisu pravili iOS aplikacije, SMS Robotu je nadalje primarni fokus upravo izgradnja iOS tima i aplikacija za Appleovu mobilnu platformu, i dalje dominantnu po visini prihoda koji se isplaćuje developerima.

Iako im je Period Tracker trenutno projekat sa najviše potencijala, u firmi još uvek ne razmišljaju o tome da se fokusiraju na samo jedan od svojih proizvoda, što u solidnoj meri odskače od uobičajenog saveta startapima, da je fokus na jednu stvar ključan za uspeh. Zoran nam kaže da trenutno još uvek postavljaju temelje firme i biznisa i da će velike stvari za njih tek doći.

O njima ćete moći dalje čitate na Startitu i ubuduće, a posebno nam je drago što  će ekipa u nekoliko gostujućih blog postova podeliti sa svima svoje uvide i trikove iz dosadašnje prakse razvoja potrošačkih aplikacija.

*u prethodnoj verziji članka je pisalo da Period Tracker ima 430k MAU-a, što je bila greška; taj broj se odnosio na broj instalacija

Vukašin Stojkov

Objavio/la članak.

četvrtak, 13. Novembar, 2014.

IT Industrija

🔥 Najčitanije