Global Game Jam 2016: Igre u centru sveta

Da li ste nekada učestvovali na gejm-džemu? Vremenski ograničenom događaju iz razvoja igara na određenu temu, sa ciljem da se podrži opšte i lokalno razvojno stvaralaštvo i zajedništvo, gde ne postoji pobednički ishod.

Aleksandar Manja
05/02/2016

S obzirom na to da se u poslednjih nekoliko godina rasplamsalo interesovanje prema razvoju video igara, u smislu da sada ljudi zapravo mogu nešto i preduzeti povodom toga, razvilo se više načina da se kreativni i/ili preduzetnički naboj upotrebi u svrhe unapređivanja statusa video igre u državi Srbiji. Bilo da se radi o poslovanju, hobiju, ljubavi ili tihim simpatijama, doprinos opštem utisku o značaju (video) igre raste svakom prilikom.

I to je u suštini dobro. Ali, ne lezi vraže, problemi koji se događaju ili koje očekujemo, uvek se nalaze tu negde, da nas, ako ništa drugo, malo obeshrabre.

U nastojanju da slavimo video igre i radimo na sopstvenom stvaralaštvu, stičemo nekakav utisak o zajedništvu. Udruži se par nas, imamo zajednička interesovanja, želimo da ekipa raste. Ekipa počinje da dobija sve veće razmere, zakuvavaju se ideje i peku zanati, kad odjednom kreće fragmentacija! Neki ljudi se pokače, neki prosto ne mogu zajedno, neki ne mogu ni sami sa sobom, pa ispadne kao da ta skromna, haotična i lomljiva masa intelekta uopšte ne želi da se drži na nekom okupu.

Paradoksalno i licemerno – otrov za našu igrotvoriteljsku zajednicu.

Međutim, konstatacija zatečenog stanja je linija najmanjeg otpora. Iako je kuknjava svojstvena svakom čoveku, u kukalačkom društvu kukanje prelazi u opštu žalopojku, a samim tim u ekstremnu neefikasnost i depresiju. Usput svi sebe smatramo vrsnim komentatorima sportske discipline „žaljenja u dalj“ i posedujemo reči toliko velike da nam obrazi pucaju, smatrajući se „altruistima“, „vizionarima“, „revolucionarima“.

Acta, non verba.

Da li ste nekada učestvovali na gejm-džemu? Ne na hakatonu; na džemu – vremenski ograničenom događaju iz razvoja igara na određenu temu, sa ciljem da se podrži opšte i lokalno razvojno stvaralaštvo i zajedništvo, gde ne postoji pobednički ishod. Jedan takav događaj, možda i najznačajniji, zove se Global Game Jam. Održava se na godišnjem nivou u celom svetu posredstvom regionalnih i lokalnih koordinatora. Započinje u isto lokalno vreme svuda u svetu, na isti način se i završava. Cilj je napraviti igru za manje od 48 sati i otpremiti je na zvanični server, učinivši je dostupnom svima za igranje, posmatranje izvornih činilaca igre, modifikovanje.

Global Game Jam (GGJ) ove godine je održan od 29. do 31. januara. Sa preko 600 lokacija u 87 zemalja širom sveta, GGJ je od svog osnivanja (2009. godine) oborio rekord u posećenosti. Kao i svake godine, propozicije su ostale iste: napraviti društvenu ili video igru za 48 sati na temu zadatu od strane „vrhovne komande“ GGJ. Tema je ove godine bila – Ritual!

DSC_1676

Beogradsko izdanje GGJ se ove godine pokazalo kao najintenzivnije u poređenju sa prethodnim, prvim koji beše 2013. godine. Ukupan broj prijavljenih bio je oko 100, od toga preko 20 prijavljenih samo za društvene igre. Od ukupnog broja učesnika, sigurno 40% njih prvi put učestvuje na GGJ. Zbog velikog interesovanja, događaj je podeljen na dva mesta: Startit centar za video igre, pod koordinacijom Ranka Trifkovića i asistencijom mene i Klub C22 za društvene, pod koordinacijom Aleksandra Miloševića.

image_21933

Startit centar imao je ozbiljan izazov da podrži veliki broj učesnika, kako za konkretan rad na igrama, tako i za razonodu, ishranu i spavanje. U odnosu na prethodne godine kada je GGJ bio smešten na Univerzitetu Metropolitan, osećaj o njegovom održavanju na drugom mestu bio je značajno drugačiji, a biti u prizemlju zgrade u centru Beograda očigledno je bio dovoljan razlog učesnicima da se ne dvoume oko džemovanja sa lica mesta. Dakle, u petak 29.1. posećenost je bila tolika da je postalo neizvesno kako ćemo uspeti da se smestimo, a da nam bude koliko-toliko udobno. Tema je objavljena, započeta su intenzivna razmišljanja, neki ljudi su bili tu samo formalnosti radi i zatim otišli kućama da nastave posao.

U subotu, 30.1. kada bi trebalo da produktivnost bude najveća, ekipa je u periodu od 8h do 16h polako pristizala u Startit Centar. Već kasnije popodne, postalo je veoma tesno i energično, tačno to osećanje koje nam je bilo potrebno za realizaciju programa GGJ radija. Vrhovna organizacija 2015. godine nije obezbedila emisioni prostor za GGJ radio, ali smo bili veoma srećni što će 2016. godina biti u potpunosti podržana. Emisiju „Utisci+1“ počeli smo u 17h i trajala je do 19 časova.

Međutim, kako je emisioni server bio problematičan, nismo uspeli da „proguramo“ naš program uživo, već smo ga samo snimili.

Predstavljanje igara i gosti iz regiona

Predstavljanje igara u nedelju 31.1. prošlo je brže nego ikada. U proseku je 5 minuta bilo potrebno timovima da predstave svoje igre i jednostavno nije bilo potrebe značajno širiti priču. Ono što je svakako najzanimljivije jeste da su svi timovi naposletku imali završene igre; dakle funkcionalne celine koje se mogu igrati, iz kojih se može pročitati svačije tumačenje pojma rituala.

Ponavljam, mnogima je ovo bio prvi GGJ, a nekima i prvo džemovanje u životu. Smatram da bi bilo pogubno opisivati sam, redovan tok GGJ. Ako bi vam tih par redova bilo dovoljno, možda ne biste nikada učestvovali. Dovoljno je da znate da su učesnici bili nahranjeni i napojeni, da im je bilo toplo i udobno. Zabave i prijatnog osećanja nikada nije manjkalo, osim možda kad smo uspeli da delimično poplavimo prostor ispod drvenih tribina u sali Startit Centra.

DSC_1749

Izvan regularnih i planiranih tokova GGJ, održali smo jedan skajp razgovor sa Žigom Pavlovičem, lokalnim koordinatorom GGJ Maribora, sa kojim smo podelili utiske sa lica mesta i zavirili u njihove radne prostorije na desetak minuta. Zakazani skajp sa ekipom iz Ramale u Gazi nam je nažalost promakao zbog iznenadne nestabilnosti Internet infrastrukture, ali smo nakon toga ipak uspeli da im se nekako odužimo slikama na Tviteru.

Takođe, imali smo zadovoljstvo, kako u radio emisiji tako i na samom događaju, da ugostimo prijatelje iz organizacije festivala Nexus iz Bosne i Hercegovine, Ernada i Borisa. Iznenadili su nas jednim poklonom koji su obezbedili za srećnog dobitnika/srećnu dobitnicu – poklonili su jednu besplatnu ulaznicu za ovogodišnji Nexus koji će biti održan u Sarajevu krajem maja. Na isti način su nas obradovali prijatelji iz Reboota, takođe jednom ulaznicom za ovogodišnji Reboot Develop, koji se održava krajem aprila.

Čestitamo još jednom Goranu Laliću na ulaznici za Nexus i Željku Nešiću za Reboot Develop!

Veoma smo zahvalni Microsoft-u što su poveli računa da naši učesnici ne ostanu gladni! Preko restorana Pizza Bar, obezbedili su veliku količinu izrazito gurmanskih pica kako za Startit centar, tako i za Klub C22.

(Ko nije jeo picu od crnog testa, taj nije živeo!)

Autor ovog teksta u ime Level Up Serbia organizacije želi da se zahvali Startit ekipi, organizatoru Ranku Trifkoviću, vlasniku kluba C22 Aleksandru Miloševiću, koordinatoru GGJ radija Robu Begsu, Nexus festivalu i gostima Ernadu Ćosiću i Borisu Balti, organizatoru Reboot Develop festivala Damiru Đuroviću, Game Developers Serbia Facebook grupi, Unity Serbia Meetup grupi.

Izmislićemo novi svet. U njemu neće moći isto kao inače. Njega niko neće pokoriti.

Igre sa beogradske lokacije možete da vidite ovde.

Aleksandar Manja

Objavio/la članak.

petak, 5. Februar, 2016.

IT Industrija

🔥 Najčitanije