5 saveta za kreiranje onlajn biznisa u Srbiji

Posle nekoliko godina Internet života koji se sastoji od mnoštva uspešnih i neuspešnih projekata, konferencija, ljudi, dilema i rešenja pokušao sam sve to da sublimiram u nekoliko zaključaka ili saveta.

Nisu univerzalni, ali mislim da mogu da budu lokalno vrlo upotrebljivi, a nadam se i mnogima od vas korisni kada krećete u avanturu.

1) Region jeste globalno konkurentan

Prvi problem koji sam imao u svom radu jeste bio nedostatak samopouzdanja. Ovo je posledica činjenice da je moje iskustvo uglavnom lokalnog tipa, od vođenja sajtova, preko izrade kampanja čiji su budžeti ekvivalentni mesečnim platama mojih kolega u drugim zemljama.

Ovo vas previše ne ohrabruje da stanete na crtu sa nekim drugim, ali upravo to je i bio stav koji je bio jako pogrešan. Ovaj region ima itekako šta da ponudi svetu tehnoloških inovacija, a primeri koje imamo i o kojima se toliko puta pisalo su najbolji primer sa to. Nordeus, ActiveCollab, Seven Bridges Genomics, ManageWP, Farmeron, vox.io

Svi su oni dokaz da mi nismo samo zemlja koja ima nekog tech talenta, već da uz odgovarajuću platformu možemo i da stignemo mnogo dalje. Drugde možda imaju bolju startnu poziciju, ali naši talenti i urođena mogućnost snalaženja itekako imaju svoju šansu.

2) I internet biznis je biznis, i tako ga treba percipirati

Ponekad sam imao osećaj da kada se priča o Internet biznisu, da se govori o detetu zbog kog se stidimo, i koje čuvamo u podrumu daleko od očiju javnosti. To nije pravi biznis, ljudi koji se bave Internet biznisom ne idu na posao od 9 do 5, rade od kuće, ne nose odela…

Sve su to predrasude o Internet biznisu kojih se treba što pre osloboditi, a najbolji način da se to uradi jeste širenje sve većeg broja uspešnih priča, koje će ljudima pokazati da nije u pitanju samo igra već ozbiljan izvor prihoda.

Predrasude nažalost postoje i sa druge strane – nije moguće napraviti profitabilan biznis, firmu ćemo otvoriti kad budemo jako uspešni, ne moramo da konsultujemo nikoga dok to ne zaživi i sl. Struka takođe ne shvata biznis na najozbiljniji način i to ne šalje dobru poruku.

Kako bi Fred Destin rekao na prošlogodišnjem Seedcamp predavanju, ako pravite svoj Internet biznis – lawyer up. Ako to ne uradite na početku, kasnije ćete se samo hvatati za glavu zašto neke stvari niste rešili. Ovo posebnu težinu ima onda kada dođete u situaciju da treba da odredite koja je vlasnička struktura firme.

3) Nemamo dovoljno biznis znanja

Ipak, nije sve tako sjajno. Ono što nam fali na putu do svetske slave jesu i biznis znanja koja će nam pomoći da od nečega što je malo i lokalno, napravimo nešto što je globalno i uspešno. Primeri koji su kod nas uspešni više su produkt strane škole ili jednostavno izuzeci, nego pravilo koje se ponavlja.

Krajem 2007. godine sajt koji sam vodio Furka.com ustupljen je hrvatskom investitoru za pozamašnu svotu novca, što je zahtevalo da se i mi kao tim malo uvedemo u red. Bilo me je sramota što, kao student jednog od fakulteta koji važi za bolje poslovne škole, nisam znao šta je break even ili profit and loss tablica. Možda je logično, ali to nisam znao.

Ova znanja, zajedno sa gore-spomenutom percepcijom o Internet biznisu predstavljaju i najveći kamen spoticanja na našem putu.

4) I investitori su ljudi

Kao čest razlog neuspeha navodi se nedostatak investitora koji će uložiti u ideje “koje će promeniti svet”. Još jedno traženje razloga da ne pokrenete svoj biznis, već da ga na samom početku osudite na propast.

Istina je da su i investitori ljudi, koji imaju podjednak interes da pronađu nove kompanije, kao i vi njih. Njihov posao se sastoji od ulaganja novca u mlade i perspektivne kompanije koje mogu da im obezbede veliki povratak investicije kroz koju godinu.

Sa pametno smišljenim proizvodom, koji nužno obećava i rast u narednih nekoliko godina, i dobrim timom koji to može da omogući niste daleko od svog cilja. Već u samom regionu imate nekoliko zainteresovanih da potpomognu vaš rast poput RSG kapitala, SpeedInvesta ili Eleven.bg-a.

5) Moguće je!

Naravno da je moguće. Da nije tako ne bismo imali firme koje sam spomenuo na početku.

Potrebno je samo da se inicira domino efekat na tržištu, gde će uspeh jedne kompanije biti inspiracija za sve ostale da krenu istim stopama. Prva velika investicija u domaće kompanije znači i podršku za gomilu mladih koji dolazi.

Setite se Infostuda koji je ubrzo posle dobijanja investicije uložio u Polovne automobile, Putovanja.info i sada u MojuGaražu. Prodaja ovih kompanija inicirala bi ulaganje u neke nove, a sve to dovelo bi do eksponencijalnog rasta našeg tržišta.

Nisu uvek potrebne investicije. Nordeus, o kome se toliko priča, je već odavno inspiracija. Nikada nismo imali više klinaca koji prave igre, i nikada nije bilo više kul raditi za Internet kompaniju. Stvari se ipak pomeraju.

Prave rezultate verujem da ćemo uspeti da vidimo u narednih par godina. Potrebno je malo uozbiljiti se i shvatiti ovo kao prioritet za našu ekonomiju, i dati sve od sebe da se ovo zaista i dogodi.

Jer, stvari se ne događaju preko noći, a od države ne možemo uvek sve da očekujemo na tacni. Stoga, krenite u realizaciju vaših ideja i budite ti koji iniciraju promene. A na tom putu nadam se da će vam značiti neki od ovih saveta.