Zašto zapošljavate HR i marketing, ako samo troše novac radeći ono što i vi programeri znate?

Koleginice iz HR-a i marketinga, osim što su netehnički kadar, najčešće su svrstane u administraciju, jer ne zarađuju novac za firmu, već ga samo troše. Ili je to bar ono što je uvreženo mišljenje među inženjerima, čast izuzecima. 

Prenosimo autorski članak Jovane Tomić, aktivistkinje i komunikacione ekspertkinje aktivne u domaćoj IT industriji, u kojoj ukazuje na problem sistematskog potcenjivanja značaja ne-tehnoloških uloga u tehnološkim kompanijama.

„Naša plavuša iz HR-a, ona što nam sređuje putovanja” nije šala, već rečenica koju sam čula i koja me je ostavila bez teksta. Učesnici tog razgovora su naravno znali kako se njihova koleginica zove, ali to je bila fora, pa se ekipa slatko nasmejala i prionula degustaciji sledećeg jela na kompanijskoj žurci.

Još jedna netehnološka kategorija „plavuša” ili „brineta” su one koje organizuju događaje. Uloge u IT kompanijama za ovu poziciju variraju od specijalista za marketing i menadžerki za komunikacije do direktorki marketinga. Ova potonja je retka, a nekada je zauzima i muška figura. 

„Firma je porasla, treba nam HR” 

Trenutak kada momci, uglavnom su to momci, na C-rolama shvate da više nemaju vremena da se bave zapošljavanjem, izgovaraju ovu rečenicu: „Firma je porasla, treba nam HR.” 

U većini slučajeva, motivacija za zapošljavanje prvih HR-ova zapravo dolazi iz rasta i nedostatka vremena da se tech kadrovi bave ovim procesom. Loša vest je da im je HR bio potreban od samog početka i da se njihova uloga ne može svesti samo na zapošljavanje, već i na druge mistične stvari, poput kompanijske kulture, zadržavanja zaposlenih, kreiranja ugodne atmosfere za rad i osmišljavanja daljeg razvoja karijernog puta zaposlenih.

Trenutno je naša IT scena svesna i mističnog, pa se sve češće govori o employer brandingu, uz zadršku da na tržištu nema kadrova sa značajnijim profesionalnim iskustvom i da ove pozicije zauzimaju mlađe osobe koje svoje poslovne karijere tek grade. 

Ko zapošljava HR, marketing i menadžere komunikacija i zašto je to loše? 

Gorepomenuti C-level momci zapošljavaju prvog HR-a zbog nedostatka vremena, a i ostale netehničke role da bi zadržali kontrolu nad kadrom koji se zapošljava.  

U momentu kada prvi HR menadžer počne da radi, u kompaniji već postoji određena kultura koju su kreirali njeni prvi zaposleni i samim tim se osoba koja dolazi na ovu poziciju posmatra kao uljez, jer ona sada kreira nekakve procese koji inženjerima uglavnom deluju besmisleno. Komplikovanje već postojećih, dobrih procesa, u cilju opravdanja plate za prvog člana HR tima. 

Pročitaj i: 

Koliko treba da plaćate programerima, da biste bili sigurni da će ostati?

Stručnjake iz oblasti komunikacija i marketinga, koje se smatraju posebno osetljivim, uglavnom zapošljava tehnički kadar na visokim pozicijama čak iako postoji HR. Direktni nadređeni su im takođe inženjeri na C-rolama, zato što se smatra da oni znaju ciljnu publiku. Drugi par rukava je što samo poznavanje publike ne implicira posedovanje empatije i razumevanje emocija drugih ljudskih bića u toj istoj targetiranoj grupi. Ako znate ko je vaša publika, ne znači i da znate da komunicirate ka njima na pravi način. 

HR i marketing menadžeri treba da budu nezavisni, da bi mogli da budu kreativni

Da li HR i marketing menadžeri mogu da pokrenu bilo kakvu inicijativu unutar kompanije, a da se ne konsultuju sa menadžmentom? Uglavnom to nije slučaj. Ovi stručnjaci rade sa ljudima i ljudi su njihov posao. Ako ne mogu da eksperimentišu na radnom mestu, sa ljudima sa kojima rade i koje poznaju, kako da osmisle neku kampanju za zapošljavanje i kako da budu kreativni na nekoj konferenciji na kojoj se firma pojavljuje sa svojim štandom?

Ako su konstantno primorani da traže odobrenja za najsitnije stvari, da li će im motivacija u nekom momentu zafaliti? Na kraju, da li će loše raditi svoj posao ako nemaju prostora za manevar, ako nemaju slobodu da upravljaju procesima koje poznaju i zbog kojih su dobili posao u toj firmi? 

Pitanje za C-level momke: Zašto biste zapošljavali bilo koga, ako mu nećete dati dovoljno prostora da obavlja svoje dužnosti ili ako mislite da se bolje razumete u taj posao? 

Predstavljamo poslodavca
3lateral-logo-1.png

3Lateral

Multidisciplinary team creating digital excellence

3Lateral develops innovative technologies enabling digitization of human motion and appearance at unprecedented level of realism. Our mission is to evolve through exploring abstract landscapes of art and science, exciting new technologies and, most importantly, through nurturing continuous multi-disciplinary communication and company values among our team members.

Jovana Tomić

  • Šta ti je na umu?
    Dodaj komentar · Pravila diskusije

  • 14.000 ljudi je već prijavljeno

    na naš nedeljni bilten sa glavnim informacijama sa srpske tech scene, prijavi se i ti.

    Startit je pokret koji implementira tim ljudi organizovanih u social enterprise organizacije među kojima je primarno udruženje građana SEE ICT. 

    Unesite termine za pretragu