Zašto startapi fejluju? 3 najčešća razloga po jednom "startap spasiocu"

Već smo pisali o važnosti fejlovanja u razvoju startapa i šest najčešćih grešaka koje prave osnivači startapa. Vreme je da se pozabavimo i najčešćim razlozima koji dovode do propasti nekog startapa. I ne, ne mislimo i dalje da je neuspeh loša stvar, ali ako već fejlujete, budite originalni i ne dozvolite da vam se potkradu

Dunja Lazić
13/08/2013

Već smo pisali o važnosti fejlovanja u razvoju startapa i šest najčešćih grešaka koje prave osnivači startapa. Vreme je da se pozabavimo i najčešćim razlozima koji dovode do propasti nekog startapa. I ne, ne mislimo i dalje da je neuspeh loša stvar, ali ako već fejlujete, budite originalni i ne dozvolite da vam se potkradu ove greške.

“Šta je zajedničko svim startapima koji fejluju” predstavio je, za PandoDaily, čovek koji ima puno iskustva sa startapima i fejlovima. Stiv Hogan vodi firmu koja u Silicijumskoj dolini priskače u pomoć startapima u krizi. Više o njegovim iskustvima i zapažanjima možete videti u intervjuu za PandoDaily, dok najčešće tri greške prenosimo prateći Business Insider.

1. Samo jedan osnivač

loner

Misle da mogu sve sami, odluče da pokrenu one-man-startup, ne veruju nikome i pokušaju da pokažu kako je njihov uspeh samo njihova stvar. I onda, fejluju. Fejluju zbog pritiska, nedostatka veština ili opsednutosti idejom koju ni sa kim drugim nisu razmotrili i podelili. Naravno da svako od nas misli da je najpametniji na svetu i naravno – to je istina, dok god donosimo odluke samo za sebe.

Međutim, kad pokušate da napravite proizvod koji nećete samo vi koristiti, bolje uključite još ljudi u njegovo kreiranje. Ovo nije slučajno najčešći razlog zbog kog startapi fejluju, ali ako ste vi pokrenuli uspešan startap koji vodite sami, ostavite komentar da nas razuverite.

2. Ko će ovo da kupi?

surface

Umesto da ovo bude prvo pitanje koje sebi postavi jedan osnivač startapa, drugi najčešći razlog fejlovanja je upravo – zaboravljanje na njega. Stvarno, ako vaš startap ne rešava neki konkretan problem ili ne nudi bolju varijantu postojećeg proizvoda, kome treba? Razmislite, ne samo da li biste vi kupili svoj proizvod, već da li bi ljudi kojima je namenjen dali novac za njega. Bez tržišta nema ni proizvoda, ako ne možete da pronađete i procenite ciljnu grupu, bolje ni ne pokušavajte.

“Unless you can get paying customers, you are probably going to die”

Koliko je ovo posebno važno za startape iz regiona, pogledajte u tekstu: Razmišljajte o poslovnom modelu od samog starta startapa

3.  Nedostatak novca

paja

Iako ste možda pomislili da je ovo najčešći razlog neuspeha, tek je na trećem mestu. Dosta startapa završi oko 90% proizvoda i onda ostane bez novca. Ovo se dešava ili zato što nisu dobro predvideli/isplanirali trošenje novca na raspolaganju ili prosto u prvom krugu nisu sakupili dovoljno investicija. Dobro razmislite pre nego što počnete sa radom na proizvodu, nemojte biti jedan od ljudi koji zbog novca ne mogu dalje. Opet, budite originalni, ne ponavljajte tuđe greške.

O investicijama smo već pisali u tekstovima – Put do investicije deo I: startap akceleratori i pičovanjePut do investicije II: kako napraviti pitch deck za vaš startap u ranoj fazi.

USKORO: Start·it meetup #11 na kom ćemo razgovarati upravo o fejlovima – Domaći osnivači će pričati o tome kako su njihovi projekti doživeli i “preživeli” neuspeh!

 Koji je bio razlog što ste vi doživeli neuspeh sa vašim startapom? Podelite iskustvo ili lekciju u komentarima!

Dunja Lazić

Objavio/la članak.

utorak, 13. Avgust, 2013.

IT Industrija

🔥 Najčitanije

Vukašin Stojkov

utorak, 20. Avgust, 2013.

@Branko — verovatno nisi :) ali si dozvoljavamo taj luksuz tu i tamo

Branko

utorak, 20. Avgust, 2013.

Da li sam ja jedini koga uzasno nervira kada procita fejl, fejluju, felovanje, i sl.?

Srdjan

sreda, 14. Avgust, 2013.

Ja kad se pogledam svako jutro u ogledalo vidim Uncle Alberta. Svaki brod na kom sam plovio je potonuo :)

Ivan Mojsilović

sreda, 14. Avgust, 2013.

1. Orijentacija na domace trziste 2. Los UX (domacem trzistu to nije bilo vazno pa smo mislili da nije toliko lose) 3. Losa segmentacija trzista 4. Lose pozicioniranje proizvoda (document management vs file sharing) 5. Jurenje za featurima zanemarivsi UX 6. Sve ostalo nije mnogo vazno Sta je za nas fejl - nemogucnost skaliranja prodaje. Nismo rasli kako treba i shvatili smo da ako nesto ne promenimo bicemo zombi godinama. Onda smo resili da pivotujemo...stay tuned :)

Miloje Sekulic

utorak, 13. Avgust, 2013.

Orijentacija na tržište Srbije.