Zašto jutjuberi navijaju da YouTube dobije konkurenciju?

Iako načelno pruža podršku jutjuberima, nije novost da se popularna platforma neretko nalazi na udaru kritika zbog stvari poput algoritma za preporuke ili demonetizacije određenih videa.

Sanja Vatić - 22. Jul, 2019.

Uprkos naporima Facebook-a, Instagram-a, Twitch-a ili TikTok-a, kada se pomene deljenje video-sadražaja na internetu YouTube je neprikosnoven. I to nije nikakvo iznenađenje.

Međutim, upravo to je problem. Barem prema jutjuberima s kojima je razgovarao DigiDay na poslednjoj VidCon konferenciji. Nesporna dominacija YouTube-a koji je većinu kreatora okupio oko toga što kao pojedinci koji samostalno kreiraju video sadržaj mogu da generišu profit, negativno utiče na unapređenje platforme, ali i izlazak u susret onima koji kreiraju video-klipove, složili su se jutjuberi sa milionskim brojem pratilaca poput Mari Takahashi iz Smosh-a i Joey Graceffa. Odnosno, jutjuberi žele da budu manje ranjivi, te da ne zavise od jedne platforme i njenih promena algoritama.

Iako načelno pruža podršku jutjuberima, nije novost da se popularna platforma neretko nalazi na udaru kritika zbog stvari poput algoritma za preporuke ili demonetizacije određenih videa. Bez obzira na to, većina jutjubera ne može da pređe na neku od konkurentskih platformi a da se ne odrekne velikog dela profita i publike. Jer, upravo je ostvarivanje profita ono što ni jedna druga kompanija ne može da ponudi na istom nivou kao YouTube (najvažniji način za monetizaciju su svakako reklame kroz koje jutjuberi zarađuju za video sadržaje koje objavljuju).

Kao izlaz iz ove monopolističke slike, kreatori vide postojanje konkurencije koja bi mogla da pogura YouTube ka tome da postane mesto koje više brine o tome kako da zadrži one koji doprinose sadržajem. Ovo uverenje Graceffa je za DigiDay potvrdio primerom — kada mu je pre pet godina prišao bivši CEO Hulu-a i ponudio da se priključi video platformi Vessel, YouTube ga je zadržao kontra-ponudom koja je uključivala budžet za proizvodnju sopstvenog programa (kasnije se ovo pojavilo kao usluga YouTube Red, tj. YouTube Premium). A Graceffa je samo jedan od mnogih koji ne žele da žrtvuju svoj profit ako se okrenu nekoj drugoj platformi.

Po jutjuberima, ovakva borba za korisnike mogla bi da se rasplamsa čim se na vidiku pojavi neka ozbiljna konkurencija. Možda to bude i TikTok za koji The Verge piše da je prvi servis koji je uspeo da na VidCon-u zaseni YouTube i koji takođe već ima svoje zvezde sa milionskim brojem pratilaca. Ukoliko TikTok uvede monetizaciju, izbećiće sudbinu svog skoro pa blizanca Vine-a. Svojevremeno je Vine imao sličnu popularnost među tinejdžerima i pružao im prostor da se lakše „probiju” (što sa YouTube-om nije slučaj), ali nije uspeo da spreči vajnere da povedu svoje pratioce sa sobom i donesu poslovnu odluku da se okrenu mogućnosti da zarade na YouTube-u.

Što se ostalih platformi tiče, one su za kreatore više hobi nego posao — IGTV takođe nema opciju za monetizaciju, Twitch zahteva previše sati stream-ovanja pre nego što se izgradi uticaj, Facebook pravi napore na polju privlačenja onih koji kreiraju sadržaj, ali je njegova reputacija među tinedžerima klimava. I tako YouTube ostaje poslednja opcija za one koji žele stabilnost i priliku da zarade.

Koliko je blizu mogućnost da neka nova platforma poljulja poziciju YouTube-a svakako ostaje da vidimo.