Zašto je promena naziva koju Facebook upravo radi sa Instagramom i WhatsApp-om opasna?

Instagram i WhatsApp uskoro menjaju nazive u „Instagram from Facebook” i „WhatsApp from Facebook”, a ovo bi mogla biti jedna od stvari koju bi svaki brend trebalo da izbegava.

Aleksandar Krunić - 6. Avgust, 2019.

Nema dobrog razloga da kompanija uradi ono što je najavio Facebook, tvrdi kolumnista sajta INC. Facebook će nazivima Instagram i WhatsApp dodati deo „from Facebook”, piše The Information, a potvrđuju i iz kompanije.

Iako su WhatApp i Instagram imali svoje probleme tokom ovih godina, prilično su izbegavali zabrinutost zbog afera koje su pratile Facebook, koji upravo plaća pet milijardi dolara nagodbe nakon što je ozbiljno prekršio privatnost svojih korisnika. Uz to, sve više ga prati reputacija velikog izvora „lažnih vesti”, a pokreće i kriptovalutu za koju, niko osim same kompanije, ne misli da je pametna ideja.

Ipak, neko u Facebook-u misli da je pametno dodati taj „teret” u naziv svoja dva, manje kontroverzna brenda. Ovo je, prenosi INC, kao da kupujete uspešnu liniju luksuznih jahti i nazivate je „Titanikove jahte”.

Jedna stvar koju nijedan brend ne sme da uradi

Jedna stvar koju Facebook ovde ne vidi je sledeće: nikada ne smete da pretpostavite da korisnici osećaju prema vašem brendu ono što osećate vi. Vaš brend je ono što ljudi misle o vašoj kompaniji, ne ono što vi mislite.

To je važna razlika. Kada počnete da pretpostavljate šta drugi misle o vašem brendu, to postaje ekstremno opasno. Opasno je jer počnete da donosite odluke prema vašem viđenju kompanije, a zanemarujete korisnike i njihov stav.

„Pazi, Facebook poseduje Instagram i WhatsApp. Može da uradi šta hoće sa oba brenda.” — da li je to poruka rebrendiranja, i da li je pametna?

Postoje dva slučaja kada je rebrendiranje opravdano, a ovde se ne radi o njima. Prvi slučaj je kada „ćerka-kompanija” može da profitira od dobre reputacije matične kompanije. U ovom slučaju ne bi se reklo da Facebook svojom reputacijom može da pomogne Instagramu i WhatsApp-u, niti da im je pomoć potrebna. Da li u Facebook-u zaista misle da će ljudi početi više da koriste Instagram, ako znaju da je Facebook-ov? Roditeljska kompanija u ovom slučaju jednostavno nema bolji brend.

Drugi slučaj je kada želite da ojačate svoj brend, ujedinite više svojiih brendova u jedan, kako bi izbegli zbunjenost kod korisnika. Tu je reč o povezivanju sa korisnicima. Ali tada je pravo pitanje: kome je potrebna pomoć u ovom slučaju?

Recimo, oni koji koriste Instagram dele se u tri grupe: jedni znaju da ga poseduje Facebook, i koriste ga uprkos tome. Ta grupa je možda i najveća. Potom imamo one koji ne znaju, i na kraju one koje baš i nije briga. Pitanje je: koju od ovih grupa kompanija „cilja” dodatkom da je Facebook vlasnik brenda? I šta će to promeniti? Niko neće početi da koristi Instagram zbog saznanja da je Facebook vlasnik.

Zaključak je, kako prenosi INC, da Facebook misli da je sa njegovim brendom sve u redu, ili je Zakerberg odlučio da napravi ovaj potez uprkos krizi sa reputacijom koju proživljavaju. Ili je možda shvatio da je vreme da Facebook preuzme zasluge za uspeh ovih aplikacija. Možda je ovo samo način da se pokaže moć. Ipak, i dalje je loš potez, koji brend mora da izbegava, tvrdi INC.

I The Information smatra da Zakerberga frustrira činjenica da ne dobijaju previše zasluga za uspeh Instagrama i WhatsApp-a, a portparol kompanije Berti Tomson kaže da ovim kompanija jasno želi da da do znanja korisnicima koji servisi su deo Facebook-a.

Dva istraživanja iz 2018. godine, koje je sproveo pretraživač DuckDuckgo pokazala su da više od polovine Amerikanaca nije znalo da je Facebook vlasnik ovih brendova.

Zakerberg je Instagram kupio 2012. godine, za milijardu dolara, kada je aplikacija imala desetine miliona korisnika, a WhatsApp sa 600 miliona korisnika dve godine kasnije, kada je iskeširao 22 milijarde.

Danas obe aplikacije imaju više od milijardu korisnika.