Zašto je Apple uložio milijardu dolara u “kineski Uber”?

Dok se prodaja pametnih telefona usporava, investirajući milijardu dolara u Didi, “ride-sharing” lidera u Kini, Apple je investirao u svoju novu budućnost.

Zoja Kukić - 17. Maj, 2016.

Didi, glavni Uberov konkurent u Kini trenutno zatvara investicionu rundu od 3 milijarde kako bi osnažio svoju poziciju vodeće ride-sharing platforme u toj zemlji sa 11 miliona vožnji dnevno (127 svake sekunde!) i 300 miliona korisnika. Ovom investicijom, Didijeva vrednost je procenjena na 26 milijardi (što je malo manje od polovine vrednosti Ubera).

Autonomna vožnja je velika oblast u koju ulažu istovremeno kompanije iz tehnološke i automobilske industrije, među kojima su Apple i Google svakako najzanimljiviji, pre svega zato što poseduju pristup velikom broju korisnika kroz svoje iOS i Android platforme.

Za one koji ne prate ovu oblast previše, kratak uvod:

Samovozeća kola bi trebalo da promene način na koji koristimo vozila. Najverovatnije ih nećemo više posedovati, već ćemo ih naručivati po potrebi, po znatno nižim troškovima od trenutnih kada postoji vozač u igri. Oni koji poseduju paltformu su u velikoj prednosti za distribuciju, jer ih mogu nametati kao podrazumevajuću uslugu (npr. “Siri, get me a ride” će vam naručiti Apple-ov auto, a Uber ćete dobiti samo uz “Siri, get me an Uber”).

Više o ovome možete pročitati u jednom od naših prethodnih tekstova.

Visina investicije Apple-a iznenadila je mnoge, te se spekuliše o mogućim razlozima, pogotovo uz podatak da je Didi prvobitno tražio investiciju od 2 milijarde pre nego što je ušao Apple i povećao prag i valuaciju.

Apple ima značajno i rastuće tržište u Kini i Aziji, a s obzirom na osobenosti ovog tržišta, moguće je i da je ova investicija bila i politički potez u cilju dodvoravanja kineskoj vladi.

Međutim, to svakako nije jedini razlog — kalifornijski gigant trenutno ima i veliki broj ljudi koji rade na autonomnim vozilima i moglo bi biti da će podatke Didija koristiti za razvoj svog sistema za autonomnu vožnju, konkretno za mašinsko učenje.

Saradnja sa Didijem može pojačati njihovu poziciju u toj oblasti i time povećati šanse stizanja Googlea i sprečavanja ga da stigne prvi u Kinu.

Za Apple ovo je samo 0.5% njihove rezerve keša

Ova investicija Apple-a predstavlja 0,5% Appleovih rezervi keša (200 milijardi dolara), a sledi nakon obećanja CEO-a Tima Kuka da će deo tog novca iskoristiti za investiranje u nova tržišta.

Ključan deo strategije Applea se ovde možda nalazi u nedavnim “lošim” rezultatima, gde se vidi da je prodaja iPhone-a definitivno usporila, i da nema mnogo izgleda da će Apple moći da nastavi sa suludim rastom iz prethodne decenije.

Apple mora imati novi proizvod koji će biti gorivo novog rasta, i transport je upravo vertikala koja im to može pružiti, a partnerstvo sa Didijem može biti deo slagalice koji će to omogućiti.

Kineska regulativa fleksibilnija u odnosu na svet

Kina je zanimljiva kao tržište ne samo zbog svoje veličine, već i drugačijeg stava regulatora. Za razliku od većine drugih lokalnih vlada, koje teže ka zaštiti svojih taksi kompanija, kineska vlada je prijateljski nastrojena. Kako Didi kaže, ride-sharing može pomoći u rešavanju velikih problema ove države poput saobraćajnih gužvi i zagađenosti vazduha.

U prilog ovome idu i podaci da je nacionalna agencija zadužena za taksi prevoznike “stanjila” pojedine regulative u martu, kako bi olakšala rad servisima poput Didija. Takođe, krajem prošle godine Šangaj je Didiju izdao dozvolu za rezervaciju privatnih automobila, a kompanija radi sa drugim lokalnim upravama kako bi se usvojio sličan model.

Šangaj je do sada viđen kao testno tržište za šire nacionalne politike, pa ovo može biti dobar pokazatelj koji će drugi pratiti.

Ovo ne znači da Uber i Didi ne nailaze na ozbiljne regulatorne probleme, pogotovo na lokalu gde svaka regija ima svoje zakone. Dok se ne reši regulativa, Didi privremeno ovaj problem rešava sklapajući partnerstva sa lokalnim startapima, kojima su lokalne vlasti više naklonjene.

U Kini, Didi je definitivno lider

Didi je osnovao bivši zaposleni Alibabe, a ova najuspešnija kineska kompanija je investirala i jedan od osnivača se nalazi i u bordu Didija. Kompanija je počeli sa aplikacijom za pozivanje taksija, a trenutno nude ride-sharing, iznajmljivanje autobusa, usluge vozača, finansiranje automobila i usluge testnih vožnji.

Trenutno je druga po redu platforma za onlajn transakcije u Kini (nakon Alibabinog Taobaoa) i, kako tvrde, drže 99% tržišta aplikacija za naručivanje taksija i 87% za privatna vozila. Didi sarađuje sa 14 miliona registrovanih vozača u više od 400 gradova i već je profitabilan je na otprilike pola lokacija.

Kompanija želi da dođe do tačke gde će usluživati 30 miliona putnika dnevno (otprilike 3 puta više nego sada) sa vremenom za čekanje od 3 minuta.

Uber, s druge strane ima vrlo agresivnu strategiju za Kinu i želi da do kraja godine dođe do 100 gradova. Među investitorima je i Baidu, vlasnik najpopularnijeg pretraživača u Kini, a priča se i da je podržan i od strane najveće osiguračke kuće, China Life Insurance.

Didi nije konkurent Uberu samo u Kini, već i u drugim delovima Azije, gde kroz partnerstva sa indijskim Ola i Grabom iz jugoistočne Azije ugrožava kalifornijskog igrača. Pored toga, sa Lyftom je sklopio saradnju za Ameriku.

Ovo je možda pokazatelj da Didi nije samo Uberov konkurent u Aziji, već da bi njihovi planovi mogli biti znatno ambiciozniji. Svakako, valuacija im je 5 puta veća od Lyfta, koji je do sada predstavljan kao najozbiljniji Uberov konkurent.

***

Ako se interesuješ za oblast samovozećih kola kao i mi, a nisi ispratio sve naše tekstove, možeš ih sve pronaći ovde.