Vladimir Prelovac: Naša priča nije za ljude koji žele “sigurica” posao

Vukašin Stojkov - 30. Maj, 2012.

Manage WP je proizvod koji korisnicima omogućava da sa jedne platforme upravljaju sa većim brojem instalacija WordPress-a. Onima koji imaju pet, deset ili više stotina sajtova baziranih na ovom popularnom CMS-u značajno olakšava posao održavanja i unapređivanja platforme, nudeći im pritom i niz dodatnih korisnih funkcionalnosti.

Budući da je u pitanju firma koja je već profitabilna i koja na tržištu nastupa sa velikim ambicijama (više o ovome u zasebnom članku) sa osnivačem Manage WP-a, Vladimirom Prelovcem popričali smo o ovom startapu, kao i izazovima i prilikama za tehnološko preduzetništvo u Srbiji i regionu.

Pored Manage WP-a autor si i više plagina za WordPress. Kako si počeo da se baviš ovom platformom?

WordPress-om sam počeo da se bavim 2007. godine, kada sam napustio stalan posao i odlučio da želim da postanem preduzetnik i da se konkretno bavim poslovanjem na Internetu. Takođe sam hteo da započnem i svoj blog te sam tako došao do WordPress-a.

Kako se javila ideja za pravljenje proizvoda koji je postao Manage WP?

WordPress je već godinama najpopularniji CMS na Internetu sa preko 25 miliona sajtova koji se izvršavaju na njemu. Postojala je ogromna rupa u tržištu za proizvod koji bi olakšavao upravljanje WordPress sajtovima.

Na to mi je ukazao jedan poslovni partner koji je hteo da se nešto slično razvije za njega, i tako smo 2010. krenuli sa razvojem. Bili smo u to vreme jedini, a danas imamo preko 20 konkurenata.

Koliko dugo je trajao razvoj i šta su bili najveći izazovi?

Razvoj je do lansiranja proizvoda trajao oko 18 meseci. Najveći izazov, barem meni, su bili ljudi.

Deluje mi da kod nas startap kultura još nije dovoljno razvijena i ljudi se ponašaju kao da rade u fabrici a ne u jednom tehnološkom startapu. Dođu i odrade svoje radno vreme i idu kućama. Da se razumemo, nemam nista protiv fabrika, samo mislim da ova naša priča nije za ljude koji žele “sigurica” posao.

Startapi su po definiciji ekstremno dinamične sredine koje imaju potencijal veoma velike nagrade ali i ostvarivanja neke misije, pokazivanja da ste bolji od drugih. Za uspeh na tržistu borimo sa velikim brojem drugih timova.

Nažalost, kod nas ljudi još ne shvataju da tim koji bude uložio najviše truda na kraju pobeđuje, a svi drugi skoro sigurno ostaju bez posla. Pri tome govorimo o konkurentnim timovima najčešće iz Silicijumske doline koji imaju gotovo neograničene resurse, a mi uglavnom samo svoju pamet i upornost.

Drugi izazov meni je bio kako preći put od programera (što sam radio 15 godina pre ovoga) do osobe koja vodi rastuću kompaniju. Tu još imam mnogo da naučim, ali me sve veoma zanima i koristim svaki trenutak svog slobonog vremena da se usavršavam na ovom polju.

Manage WP je profitabilan praktično od starta, što nije česta situacija kada su startapi u pitanju. Kako ste ovo postigli?

Beta verziju smo praktično lansirali već prvog meseca. To nam je omogućilo da u narednom periodu, dok je još trajao razvoj, dođemo do oko 20,000 registrovanih korisnika.

Prilikom zvaničnog lansiranja jednostavno smo svima ponudili 30% popusta da ostanu sa nama i veliki broj njih je to prihvatio. To nam je omogućilo da već u prvom mesecu budemo profitabilni.

U kojoj fazi se ManageWP nalazi trenutno i kakvi su planovi za budućnost?

ManageWP je sada u fazi širenja. Fokus polako prebacujemo sa razvoja proizvoda na rast kompanije. I dalje nameravamo da izbacujemo nove stvari kako bismo činili naše korisnike srećnijim, a konkurenciju držali što dalje od sebe. Npr. uskoro izbacujemo iOS aplikaciju i modul za automatsko skeniranje sajtova u potrazi za malware-om.

Takođe, upravo smo otvorili kompaniju u SAD-u i tu nameravamo da zaposlimo tri-četiri osobe koje bi bile zadužene za razvoj na američkom tržistu, gde trenutno najbolje poslujemo. Pre svega voleo bih da našim američkim korisnicima ponudim lokalnu podršku zbog vremenske razlike.

Kompanija Prelovac Media (koja je vlasnik ManageWP) ne namerava da se zaustavi na ovom startapu. U procesu smo stvaranja nove kompanije koja bi se bavila izradom video igara za iPhone/iPad, a kasnije i društvenih igara. Industrija igara je nešto što me je uvek zanimalo i jedva čekam da krenemo sa projektima na ovom polju.

Da li planirate traženje investicije ili možda prodaju kompanije u skoroj budućnosti?

Trenutno ne. Zahvaljujući tome što smo od prvog meseca profitabilni nije nam potreban dodatan novac, mada smo imali nekoliko primamljivih ponuda i za investiciju i za akviziciju. Mislim da je ipak prerano da bismo se odlučili za takav korak.

Generalno govoreći, razmotrili bismo investiciju koja bi zadovoljila jednu od dve stvari – da je dovoljno velika da nam dozvoli akvizije drugih kompanija na našem tržištu ili da bi nam donela nam neophodna pojačanja u pogledu ljudskih resursa.

Često se može čuti kako je teško postići globalni uspeh sa ovih prostora. Šta su po tvom mišljenju najveći problemi i kako ih domaći preduzetnici mogu prevazići?

Pored teškoća u pronalaženju odgovarajućih kadrova, trenutno je velik problem naplaćivanje. U Srbiji još ne možete direktno primati uplate sa kreditnih kartica, barem ne na pristupačan način, a nemamo ni famozni PayPal.

Mi trenutno koristimo Plimus, ali to nije najbolje rešenje jer ponekad ima problema sa naplatama iz Sjedinjenih Država i Velike Britanije. Problem se moze prevazići otvaranjem predstavništva u Americi i onda se otvara put ka svim mogućim procesorima za plaćanje.

Osim ova dva problema, rekao bi da mnogo toga ide na ruku domaćim startapima. Zaista sam ubeđen da je sve što treba da imate dobra poslovna ideja i motivisan tim. To će biti dovoljno da prebrodite sve prepreke i na kraju budete ponosni što ste sve to uspeli iz naše zemlje.