Uslužni IT preduzetnici u poverenju — od „klijenti stopirali plaćanja” do „preživeli smo 2008. pa ćemo i ovo”

Pričali smo sa četiri vlasnika malih uslužnih softverskih firmi iz Srbije i pitali ih kako pandemija utiče na njihovo poslovanje danas, kako vide budućnost i da li joj u susret izlaze spremni?

Da li je ekonomska kriza zakucala na vrata malih uslužnih softverskih firmi i ako jeste, kako su vlasnici odgovorili? Postoje li mere koje se već sada mogu preduzeti i koje su? Kakav je pogled na budućnost? Optimističan ili pesimističan? 

Da se posledice epidemije na svetsku ekonomiju osećaju i u poslovanju njihovih firmi, saglasni su svi naši sagovornici, koji svi dugo i uspešno posluju u svojim oblastima u Beogradu i Novom Sadu, sa kojima smo pričali anonimno kako bi sa nama i vama potpuno otvoreno podelili svoja razmišljanja. 

Niko se trenutno ne bavi ekonomijom

Radimo kompletan redesign jedne platforme za velikog klijenta, 10 ljudi radi na tome, i u novonastaloj situaciji klijent se obratio i rekao da moramo malo da usporimo sa radom.”

Ovaj primer navodi suosnivač i direktor domaćeg studija za konsalting iz oblasti praktičnih primena tehnika veštačke inteligencije. Kako objašnjava, u njihovom poslovanju koje se kategorizuje kao Business improvement, uvek se oseća seča troškova u situacijama ekonomske krize. Gledajući unapred, uglavnom je optimističan: 

Predviđam da će ovo trajati 6 meseci što se ekonomskog uticaja tiče, da se malo ljudi otvore i da se stvari vrate u normalu. Niko se trenutno ne bavi ekonomijom, već zdravljem, i tek kad se problem zdravlja reši možemo videti koje će ekonomske posledice biti. Što se tiče poslovanja, ako imaš dobar portfolio kod različitih klijenata, suštinski ćeš biti na istom. Neka poslovanja će krenuti na gore, neka na dole i u proseku rekao bih bićemo na istom. 

Pitali smo ga i kako planira naredne korake firme, bez otkrivanja poslovnih tajni. 

Ja sam napravio dokument pre dve nedelje sa vizijom kako izaći iz svega ovoga ispred krive. U suštini smo se skoncentrisali na marketing, na naš sajt koji nikako da završimo, na dva interna proizvoda, jedan od njih vrlo aktuelan i vrlo potreban ovih dana. Iako je kliše, mislim da je svaka kriza sama po sebi i prilika. Sad je prilika da se fokusiramo na nas same i uradimo neke stvari koje su visile. Mislim da je to pravi put, dokle god si likvidan.

Klijenti stopiraju plaćanja

Naš sagovornik je vlasnik web agencije iz Beograda sa desetak zaposlenih i on smatra da je IT zajednica pogođena celokupnom situacijom, ali posredno. 

Nismo izloženi direktnom gubitku klijenata, kao što je to slučaj sa turizmom i ugostiteljstvom, već posredno: s obzirom da smo svi deo jednog velikog ekonomskog lanca, jasno je da smo i svi povezani, pa kada trpi jedan, trpe i svi ostali, samo je pitanje na kojoj su karici po redu u ovom lancu posledica. Naši klijenti na primer stopiraju plaćanja ili pauziraju projekte koji su u toku, zbog nesolventnosti koja je sada najveći problem za sve. Mi konkretno imamo tri projekta srednje veličine koja su pauzirana do daljnjeg od strane klijenta. 

Međutim, ja sam i dalje optimista. Iako sam siguran da će “karantin” trajati još najmanje dve ili tri nedelje, mišljenja sam da ćemo već za mesec dana polako krenuti da vraćamo biznis u normalu, pogotovo što se digitalni biznis sada pokazao kao efikasna alternativa tradicionalnoj prodaji i uslugama koje su zbog celokupne situacije i restrikcija kretanja postale nebezbedne, nepraktične i spore. Jutros sam razgovarao sa poslovnim saradnicima iz Italije i Nemačke koji takođe rade od kuće, a i pored celokupne situacije dele moj optimizam po pitanju preživljavanja IT industrije, ali uz znatne posledice. Verujem da će IT industrija opstati, ali da niko neće proći bez posledica. 

Gledajući unapred, ovaj preduzetnik radi na održavanju poslovnih kontakata sa klijentima, istraživanju terena za neke nove poduhvate i produbljivanju pripremnih radnji za projekte za koje se čeka zeleno svetlo, tj. odmrzavanje. 

Stvari su „tri put meri jednom seci”

Jedan od naših sagovornika je suosnivač dugostojeće domaće interaktivne agencije sa međunarodnim renomeom i 20-ak zaposlenih. On je primetio dve glavne tendencije u promenama, smanjanjen broj upita za nove projekte od strane startup kompanija, i znatno usporavanje rada na velikim projektima, čiji je budžet unapred definisan i nepromenljiv bez obzira na okolnosti. 

Ono što se događa je da su razni manji potencijalni projekti, a bilo ih je desetak početkom godine, otkazani, a dogovori koji su za našu firmu najbitniji dešavaju se sporije nego inače. Ljudi zauzimaju  “tri puta meri, jednom seci” stav. Kada su u pitanju velike kompanije, ne primećujem da postoji bilo kakva bojazan oko novca, valjda zato što je budžet unapred obezbeđen, ali događa se da uvodni deo tih projekata zahteva niz sastanaka i workshop-ova, pa klijenti dolaze u dilemu da li ih je moguće efikasno organizovati na daljinu. Za desetak projekata koji su otkazani, među kojima je 7-8 startapa, verujem da je razlog za to budžet. Moguće je da ulaze u saving mode uoči nove ekonomske krize.

Naš sagovornik je konzervativan u proceni daljeg razvoja dešavanja i još uvek razmatra njihov odgovor na tržišne potrese. 

Mislim da će ova situacija potrajati oko 6 meseci. Ima mnogo reči o tome da ulazimo u novu recesiju, brojni biznisi ne funkcionišu i više od milion ljudi samo u USA će u narednom mesecu izgubiti posao. 

Zbog toga, razmatramo razne opcije, poput tehnološke specijalizacije ili fokusa na određeni tip usluge. Druga opcija je fokus na specifičnu industriju sa vrlo specifičnim potrebama. Mislim da će nova situacija zahtevati od svih nas da artikulišemo koja je to specifična vrednost koju donesimo našim klijentima. 

Na koju se industriju ili nišu usredsrediti je verovatno jedno od najtežih pitanja svakog biznisa, i nije lako dati odgovor. Važno je biti brz i agilan i testirati pretpostavke. Naše pretpostavke planiramo da testiramo tako što ćemo napraviti landing stranicu za svaku industriju koju želimo da testiramo, sa vrlo konkretno iskomuniciranom vrednošću koju dajemo i onda bismo kroz paid advertising testirali gde imamo najveći odaziv, i tu tamo preusmerili najveći fokus.

Preživeli smo 2008, preživećemo i ovo

Naš naredni sagovornik je direktor jedne agencije za dizajn koja je u poslednje vreme ostvarila veliki rast u broju zaposlenih i stigla do veličine od 20-ak članova tima. Inicijalne posledice opisuje ovako. 

Osećaju se po padu količine novih upita za saradnju, sve je stalo sa te strane, ali se projekti na kojima radimo od ranije odvijaju manje-više neometeno. 

Na pitanje o tome koliko će kriza trajati, preduzetnik je odgovorio optimističnije od nekih drugih, uz trezvenu obzervaciju da malo ko to može da zna. 

Verovatno još jedno barem mesec dana ovoga? Nisam pametan, i trudim se da ne prognoziram previše. Ljudi koji rade u našoj industriji će proći kao kolateralna šteta, jer će naši klijenti biti pogođeni direktno i mi ćemo kroz njihove poslovne gubitke osetiti posledice. 

Preživeli smo recesiju 2008, preživećemo i ovu. Guramo sve planove po starom kao da se ništa ne dešava. Čak i zapošljavamo još jednog UI/UX dizajnera, i nadamo se najboljem. 

Da li se domaći frilenseri osvrću na pandemiju ili rade punom parom? Presek u drugoj nedelji samo-izolacije možete pročitati u našem tekstu o pandemiji i srpskim frilenserima.

Predstavljamo poslodavca
SAP-157x157-1.png

SAP

SAP je globalni lider koji se bavi razvojem cloud rešenja za prodajne i marketing timove, kao i cloud rešenja za on-line učenje.

SAP se bavi razvojem cloud rešenja za prodajne i marketing timove, kao i cloud rešenja za on-line učenje. Preko 4.800 organizacija u svim industrijama oslanjaju se na SAP rešenja u optimizaciji lead to money procesa, kako bi sklopili više dogovora za više novca, u rekordnom roku.

Tomislav Jelesijević

  • Šta ti je na umu?
    Dodaj komentar · Pravila diskusije

  • Unesite termine za pretragu