Ukinuta direkcija za e-upravu — šta su implikacije?

Nova Vlada Srbije biće bez direkcije za elektronsku upravu, koja je ukinuta u predlogu izmena Zakona o ministarstvima — da li ovo znači da će ona biti ukinuta skroz ili naknadno podignuta na novi nivo?

Nevenka Rangelov - 24. Jun, 2017.

Nakon objave ovog posta, na B92 je objavljen članak u kome se navodi da će e-uprava zaista biti pretvorena u Kancelariju Vlade što bi je efektivno podiglo na viši nivo od dosadašnjeg.

Juče je u Skupštinu stigao predlog za izmene aktuelnog Zakona o ministarstvima, o kome je plan da se raspravlja od danas do ponedeljka, da se izglasa i da u četvrtak omogući formiranje nove vlade.

Izmene ovog Zakona prilikom postavljanja novog mandatara Vlade su uobičajena — kroz njega se formiraju nova ministarstva i/ili ukidaju neka od postojećih. Međutim, on uređuje i druga tela unutar Vlade, poput kancelarija i direkcija.

Izmene se ovaj put ne odnose samo na osnivanje dva nova ministarstva (EU integracija i Zaštite životne sredine), već i na ukidanje Kancelarije za EU integracije (koja prelazi u Ministarstvo) i ukidanje Direkcije za elektronsku upravu, koja se dalje nigde ne spominje.

Ovo pokazuje da će doći do ozbiljne promene stava i ponašanja nove vlasti prema elektronskoj upravi, ali je pitanje u kom smeru. Koje opcije su pred nama?

  1. Ukidanje direkcije za e-upravu i smeštanje ovog odeljenja i oblasti pod jednim od ministarstava, što mu daje znatno manju moć, jer odeljenje koje na sebi nosi ovu vrstu posla mora da komunicira i da ima autoritet kod drugih odeljenja vlade — ministarstava, kancelarija, uprava i sl. Elektronski sistem ne postoji sam za sebe, već treba da olakša sisteme i procedure unutar drugih vladinih institucija
  2. Podizanje direkcije za e-upravu na nivo Kancelarije, što joj daje veću moć za sprovođenje svojih ciljeva i koordinacije sa ministarstvima i lokalnim samoupravama. Čudi ipak zašto se, ukoliko je ovo slučaj, odmah nije našlo u predlogu izmena Zakona i pitanje je koliko otežava sam dalji postupak postavljanja kancelarije. Mada, s druge strane, može joj dati veći medijski prostor i pažnju javnosti.

Srbija kasni za drugim zemljama kada je u pitanju razvoj elektronske uprave i to na više nivoa — od zakonskog, preko implementacionog (beskonačno traženje pečata i potpisa) do nivoa svesti o važnosti razvoja ove oblasti, koja građanima štedi vreme, a time i značajne količine novca.

Optimistična pretpostavka kaže da ulazimo u eru gde će se više pažnje posvetiti razvoju e-uprave. Osim što na ovo upućuju mnogi strani savetnici i sistemi, značajan je deo prethodnog ministarskog mandata sadašnje premijerke.

U situaciji kada je Estonija zahvaljujući vrhunskoj e-upravi vratila već 43 puta uloženo, jasno je za šta se preduzetnička zajednica zalaže.