Uber postaje ‘Uber za kamione’ — ulazi na tržište 7x veće od taksi prevoza

Da li Uber počinje da se bavi kamionskim transportom?

Aleksa Vidović - 19. Avgust, 2016.

Nakon što su najavili prve komercijalne samovozeće automobile, pojavila se vest da je Uber akvizirao Otto, lidera u proizvodnji opreme za samovozeće kamione, za 680 miliona dolara.

Veličina ove prilike i važnost autonomne vožnje u domenu kamiona najbolje se vidi po tome što se u poslednjih 10 godina broj vozača koji nedostaje ovoj industriji uvećao čak 2.5 puta.

O ovoj temi rekao nam je nešto i Ivan Aksentijević, suosnivač Vibe Networksa, koji radi sa velikom logističkom kompanijom iz SAD na transformaciji kamionskog transporta za 21. vek i bivši je CTO Groundlinka, kompanije koja se od 2008. bavi digitalizacijom transporta.

aksaUberova kupovina Otto-a deluje kao sasvim logičan potez iz nekoliko razloga. Kamioni su prevozno sredstvo koje će prvo dobiti citaf koji legalizuje samovožnju (već se legislative menjaju u tom pravcu), realni podaci koji će se skupljati iz tih vožnji imaju veliku vrednost.

Iako je vest propraćena primarno kroz uzbudljivu viziju napretka samovozećih sistema, ne treba zaboraviti ni da je ovo ulaz u industriju koja je par puta veća od Uberovih korena (trucking vs taxi, 7:1 veličina tržišta) i shodno daje prostor za pravdanje nadljudske valuacije koju Uber uživa.

U logisitici danas postoji veliki prostor za optimizaciju, a kada je tako – veliki igrači i novci ne čekaju.

Otto čini obične kamione autonomnim

Otto se ne bavi proizvodnjom samovozećih kamiona, već ubacivanjem tehnologije za autonomnost vozila u kamione koji su već na putevima. To govori da je ova akvizicija u skladu sa Uberovom startegijom, koji ne želi da postane proizvođač automobila, već da sarađuje sa već prisutnim kompanijama u toj industriji, kao što je Volvo. Da li to znači da možemo da očekujemo i Uberov self-driving kit?

Ottov cilj od početka nije bio izbacivanje vozača iz kamiona. Oni se fokusiraju da vozačima olakšaju vožnju i učine je bezbednijom. Njihova tehnologija dizajnirana je tako da može da se ugradi u postojeća vozila, i fokusira se na rešavanje problema koji su rezultat nazadnosti kamionskog prevoza, sa akcentom na sigurnosti.

Svoje mišljenje sa nama podelio je i Vuk Nikolić, osnivač TruckTracka, domaće kompanije koja modernizuje kamionski transport u svetu i do sada je dobila skoro 500.000$ investicija:

vukUberova kupovina Otto-a je veoma interesantna. Sa jedne strane Uber kupuje veoma korisnu tehnologiju i sposoban tim. Sa druge strane, tek ćemo videti da li je to najava potencijalnog ulaza Ubera u kamionske vode.

Samovozeći kamioni su velika stvar za ogromnu kamionsku industriju (preko 700 milijardi dolara prošle godine samo u Americi)  koja godinama pati od toga što je zaglavljena u devedesetim ako ne i osamdesetim godinama.

Ogroman je nedostak vozača, samo u Americi je procenjeno od strane American Trucking Associationa da je falilo preko 20.000 vozača u 2005, dok 2016. je taj broj prešao cifru od 48.000, a samovozeći kamioni bi to mogli drastično da promene uz mnogo veću bezbednost saobraćaja.

Akviziciju slične prirode videli smo u martu, kada je GM akvizirao Cruise za 1 milijardu dolara. Suštinski, Cruise je Otto za automobile. Njihov prvi proizvod bila je oprema uz pomoć koje su korisnici mogli da pretvore svoj automobil u samovozeći. Proizvod je tada bio dostupan samo za Audijeve modele A4 i S4, a GM se tom kupovinom kao i prethodnim ulaganjima u Lyft pridružio trci za autonomna vozila, u kojoj su sada sva značajnija imena automobilske industrije.

Kvalitetne mape ključ napretka

Pored tehnologije, Otto poseduje i veliku bazu podataka i mapa. Mapiranje je ključna stavka za dalji razvoj smovozeće tehnologije. Uberova aplikacija i dalje zavisi od Google Mapsa, a kako su namere Google-a da postane Uberov direktan konkurent, razumljivo je to što Uber želi sopstveni sistem mapa. U skladu sa tim Uber ove godine planira da investira 500 miliona dolara u razvoj tehnologije za mapiranje.

Proizvodi i tehnologija nisu jedini razlog ove akvizicije. Otto ima i tim čiji članovi su radili u kompanijama poput Tesle, Google-a i Apple-a, i imaju veliko iskustvo u ovoj oblasti. Zbog toga će Otto-ova kancelarija u San Francisku služiti kao centar za istraživanje i razvoj. Najveći akcenat biće na istraživanju i razvoju mapiranja, a u timu se upravo nalaze neki od najvećih eksperata na tu temu, koji su radili na proizvodima kao što su Google Maps i Google Earth.

Kraj tradicionalne industrije

Ono što je nekada bila naučna fantastika, sada je vrlo blizu da vidi svetlo dana. U priču su se uključili svi ozbiljni proizvođači automobila, a oni koji još nisu uskoro više neće imati izbora.

Kada zakoni budu osavremenjeni odgovorima na pravna pitanja koja sa sobom povlači veštačka inteligencija, otvoriće se nove mogućnosti za komercijalizaciju samovozećih kola. Tada će i cena vožnje Uberom znatno opasti, jer neće biti potrebe za čovekom u vozačevom sedištu koji nadzire vožnju.

Čini se da će u svakom slučaju najveću korist imati krajnji korisnici. Prevoz će postati mnogo jeftiniji i fleksibilniji, a sama vožnja jenostavnija i bezbednija.