Twitter imenuje predstavnika u Srbiji – čekaju se Google, Facebook, Amazon

U pismu se navodi da je Twiter započeo proces imenovanja predstavnika u Srbiji koji će, u skladu sa novim zakonom, biti zadužen da komunicira sa Poverenikom za zaštitu podataka o ličnosti.

Aleksandar Krunić - 17. Jul, 2019.

Nešto više od mesec dana pre početka primene novog Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, SHARE Fondacija je dobila pismo od kompanije Twitter, kao odgovor na zahtev koji su poslali, o imenovanju predstavnika u Srbiji koji bi se bavio zaštitom podataka korisnika, saopšteno je iz ove fondacije.

U pismu se navodi da je Twiterzapočeo proces imenovanja predstavnika u Srbiji koji će, u skladu sa novim zakonom, biti zadužen da komunicira sa Poverenikom za zaštitu podataka o ličnosti. Takođe, predstavnik će biti kontakt tačka građana Srbije za sva pitanja u vezi sa njihovim ličnim podacima na ovoj društvenoj mreži. Kompanija će o ovom procesu obavestiti Poverenika, saopštili su iz Share fondacije.

Bojan Perkov, istraživač SHARE fondacije prokomentarisao je ovaj potez Twitter-a:

Za sada možemo da kažemo da bi prihvatanjem nadležnosti Poverenika IT kompanije sa sedištem van Srbije prihvatile odgovornost za sprovođenje odredbi Zakona o zaštiti podataka o ličnosti u praksi, odnosno da Poverenik može preko predstavnika u Srbiji da ima mogućnost za potpuno sprovođenje nadzora nad poštovanjem zakona. Ovo je naročito važno u pogledu ostvarivanja prava građana Srbije u vezi sa njihovim podacima o ličnosti koje te kompanije obrađuju, gde postoji pretpostavka da će mehanizmi zaštite biti efikasniji.

Kada je reč o drugim kompanijama kojima smo slali pisma, za sada smo dobili odgovore od poljske kompanije eSky, kojima nije bilo najjasnije šta podrazumeva obaveza imenovanja predstavnika, i Kupujem prodajem, koja iako registrovana u Holandiji već ima prisustvo u Srbiji kada je reč o pitanjima u vezi sa podacima o ličnosti građana.

SHARE Fondacija je uputila pisma na adrese 20 velikih kompanija u kojima ih poziva da odrede predstavnike u Srbiji. Cilj je da se definiše kome će svi zainteresovani moći da se obrate sa pitanjima u vezi sa obradom podataka o ličnosti.

Među kompanijama kojima su pisma upućena nalaze se Google i Facebook, ali i giganti: Amazon, Snap Inc – Snapchat, AliExpress, Viber, Yandex, Booking, Airbnb, Ryanair, Wizzair, eSky, Yahoo, Netflix, Twitch, Kupujem prodajem, Toptal, GoDaddy i Upwork.

“Problem nastaje zbog politike ovih kompanija – po njima Srbija se ne smatra za deo Evrope. Iako je kod nas nedavno donet Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, koji je pisan po ugledu na evropsku Uredbu o zaštiti podataka o ličnosti (GDPR), zbog ovakvog odnosa velikih kompanija, našim građanima se ta prava praktično ne garantuju, saopštila je SHARE fondacija.

Novi srpski zakon predviđa da svaka kompanija koja na naše tržište izlazi sa proizvodima i uslugama, mora da imenuje lice kome građani mogu da se obratе u pogledu svih pitanja u vezi sa obradom podataka o ličnosti. To trenutno nije obezbeđeno od strane pomenutih kompanija, zbog čega je i usledio poziv SHARE-a.

“Ako se uzme u obzir da ovi giganti zarađuju upravo monetizacijom ličnih podataka, za sada se naši građani nalaze u nepravedno nepovoljnijoj poziciji u odnosu na građane EU u pogledu ostvarivanja svojih prava. Ukoliko bi poziv SHARE-a urodio plodom, bitno bi se povećala verovatnoća da ćemo moći da ostvarimo prava i pokrećemo sporove pred nadležnim organima” saopštava SHARE.