Zašto moramo da promovišemo domaći IT i zašto baš kao “Tesla Nation”?

Pokrećemo projekat za promociju IT preduzetnika i firmi u Americi i na drugim inostranim tržištima.

Vukašin Stojkov - 29. Januar, 2019.

Srbija ima veliki broj IT profesionalaca, preduzetnika i kompanija koji su izuzetni u svom poslu, sa velikim idejama i još većim potencijalom. Ipak, činjenica je da koliko god bili dobri u svom poslu, kreativni i vredni, nismo u istim pozicijama i često nećemo imati jednake šanse kao kolege iz nekih drugih, bolje brendiranih zemalja.

Iako imamo razloga da smatramo da u srpskoj IT zajednici ima dosta znanja, sposobnosti i mnogo potencijala, u svetu smo gotovo potpuno nepoznati i nepriznati. Dok god je tako, retko ćemo dobijati prilike za rad sa najvrednijim partnerima i najinovativnijim projektima, na kojima bismo najviše mogli da naučimo i zaradimo.

Nakon više od 10 godina rada na unapređivanju znanja, kapaciteta i povezanosti srpskog IT-ja, mi u Startitu želimo da se u drugih 10 godina postojanja posvetimo upravo ovom problemu. Smatramo da ga je moguće i potrebno rešiti i nameravamo da to postignemo pokretanjem projekta Tesla Nation. U ovom članku ćete moći da saznate kako smo došli do ove ideje i kako planiramo da je realizujemo.

U čemu je problem?

Opšte je poznato i priznato da domaća IT industrija ima najveći potencijal za razvoj domaće privrede. U isto vreme, domaći IT skoro u potpunosti zavisi od međunarodnih faktora – potencijalnih partnera, klijenata i investitora sa razvijenih tržišta.

Moglo bi se reći da to nije loše već i da je odlično, da je zato i tako uspešan, makar kada ga uporedimo sa drugim privrednim granama. Baš zato što se toliko oslanja na velika i bogata strana tržišta, zato i ima veliki potencijal.

Međutim, u inostranstvu je srpski IT samo još jedan od “no-name“, generičnih IT “brendova” u svetu. Kada naši preduzetnici i firme rade na tome da na stranim tržištima privuku partnere, klijente i investitore, i kada kažu odakle su, jedan od najčešćih odgovora koje će dobiti jeste da nisu čuli za Srbiju, a posebno ne za srpski IT.

Drugim rečima, domaći IT u potpunosti zavisi od inostranstva, a uprkos značajnom kvalitetu i velikom potencijalu, u inostranstvu je jedva poznat.

U takvoj situaciji se dešava da mnogi naši preduzetnici i firme ne dobijaju najbolje prilike za partnere i projekte uz koje bi najbolje mogli da napreduju, kako u smislu učenja tako i u smislu zarade.

To je zapravo potpuno razumljivo.

Stavite se u njihovu poziciju

Zamislite da ste u kafiću ili prodavnici, i neko vam ponudi pivo koje se zove “Pivo”, od proizvođača za kog nikad niste čuli. Prodavac je veoma ubedljiv ali vam nije poznat od ranije. Pošto je u pitanju samo pivo i verovatno se nećete otrovati, i na kraju dana pivo je relativno jeftina stvar, možda odlučite da rizikujete i probate ga. Možda se ispostavi da je to pivo zapravo i dobro, ali to niste mogli znati pre toga.

Slična je situacija ukoliko kupujete mobilni telefon. Ukoliko vam neko ponudi ovakvu spravu bez porekla i poznatog proizvođača, verovatno je najgore što može da se desi to da imate neke propuštene pozive ili da ste izgubili stotinjak evra. Nezgodno, ali i dalje nije ogroman rizik.

Ali šta se dešava u situaciji kada bi trebalo da kupite automobil od nepoznatog proizvođača? Ukoliko je to neka kupovina koja ne samo da mnogo košta, već je u pitanju toliko kritičan proizvod, u čije ruke prepuštate svoju bezbednost i zdravlje porodice ili kolega?

Tu su stvari već složenije i apetit za rizikom naglo opada.

Ista logika funkcioniše na svakom tržištu, pa i na tehnološkom.

Ukoliko nemate izgrađenu reputaciju u nekoj oblasti najvredniji partneri će biti najmanje spremni da rizikuju radeći sa vama. Ili će prihvatiti taj rizik uz značajan “popust” u vidu manjeg udela u biznisu ili niže cene usluge.

Da li smo zaista dobri?

Da bi se neki proizvod promovisao on bi morao da bude i, naprosto, dobar proizvod. Imamo dosta razloga da verujemo da možemo da budemo izvanredni partneri kada je tehnologija u pitanju, da imamo dosta znanja i potencijala.

Znamo da se u beogradskom Microsoftovom razvojnom centru radi na nekim od najosetljivijih tehnologija ovog svetskog giganta, uključujući tu Hololens, Cortanu ili Azure Cloud. Znamo i da u lokalnoj kancelariji Seven Bridgesa sedi i radi više bioinformatičara nego u bilo kojoj drugoj privatnoj kompaniji na svetu. U Novom Sadu se u 3lateralu razvijaju neki od najvernijih “digitalnih ljudi” na planeti, a imamo još mnogo manje poznatih a izuzetnih primera.

Kao što znamo, naše firme i preduzetnici se i ovako veoma dobro snalaze, ali je fakat da bez obzira na to koliko smo talentovani, inovativni, koliko znamo i vredno radimo, uvek će nam biti teže da dobijamo izvanredne prilike nego kolegama iz zemalja sa boljom (IT) reputacijom.

Kako se to rešava?

Možda je prvo pitanje koje bi trebalo da postavimo — da li je to problem koji treba da se rešava? Opcija je svakako da pustimo da domaći IT “organski”, sam od sebe, postaje poznatiji iz godine u godinu i decenije u deceniju.

Ipak, smatramo da to ne bi bio ispravan potez. Jedna stvar koju učimo naše startape na Startap akademiji je da kada imaš dobar proizvod treba da nađeš najbolje načine da ga najbrže ispromovišeš i tako maksimizuješ vrednost svog rada i vremena. Sličnu logiku primenjujemo i ovde, pri čemu smatramo da je posebno važno da se IT industriji, kao jedinoj zdravoj privrednoj grani zemlje, da maksimalan podstrek, kako bi svoje pozitivne efekte proširila na što je moguće veći deo građana.

Kada pričamo o tome kako se neki proizvod promoviše krećemo od toga šta su nam ciljevi i sa kojom ciljnom grupom.

Smatramo da je najveća vrednost koju kroz promociju srpskog IT-a možemo da kreiramo to da našim firmama i preduzetnicima nađemo partnere iz Amerike sa kojima će pokretati nove biznise zasnovane na tehnološkim proizvodima.

Ako možemo za sebe da kažemo da smo dobri u tehnologiji, za Amerikance možemo da kažemo da su veoma dobri u marketingu i prodaji. Ovo je veština koja gotovo po pravilu fali u Srbiji, a posebno među inženjerima. Partnerstvo sa američkim preduzetnicima može da našim ljudima pruži puno znanja iz oblasti biznisa, i dosta lakši proboj na to najbogatije tržište na svetu, jer treba uvek biti prisutan tamo gde su mušterije.

Neke od najuspešnijih IT kompanija iz Srbije su upravo nastale na putu između Amerike i Srbije. Pomenuti Seven Bridges su pokrenuli partner iz Bostona i Beograda, a jedna od najuspešnijih startap priča, Frame koji je prodat za rekordnih 165 miliona dolara, je takođe imao partnere u Americi s jedne i Srbiji s druge strane. Alchemy Cloud, jedna od najperspektivnijih kompanija iz portfolija naše Startap akademije ima partnere u San Francisku i Novom Sadu, a takvih primera ima još mnogo.

Mislimo da je relevantan i primer kompanija kao što su Fishing Booker ili Nordeus, gde svi partneri žive u Srbiji, ali su su značajan deo svojih života ili karijera proveli na zapadnim tržištima, što ih je, verujemo, pripremilo za globalne uspehe.

Stoga kao jednu od glavnih ciljnih grupa promocije Tesla Nationa definišemo IT preduzetnike iz Amerike kojima je potreban tehnološki partner za pokretanje zajedničkog poslovnog poduhvata baziranog na proizvodu.

S druge strane, verujemo da postoji još jedna značajna ciljna grupa koja nam može pružiti dosta vrednosti, a to su IT profesionalci koji traže drugačiji životni stil od onog koji imaju trenutno, i mogli bi da ga dobiju životom i radom u Srbiji. Našem ekosistemu trebaju ljudi koji imaju raznovrsne načine razmišljanja, koji će nam pomoći da vidimo probleme i prilike koji bi nama bili teški da ih primetimo zbog nekog aspekta naše kulture, a potrebni su nam i ljudi sa znanjima i iskustvima koja se nisu mogla steći radom u Srbiji, jer takvih poslova naprosto ranije nije bilo.

Ma šta mnogi od nas mislili o kvalitetu života u Srbiji, i ma koliko brojke o iseljavanju mladih bile frapantne, mnogim strancima je život ovde interesantan i iz mnogih kompanija čujemo da zapošljavaju strance i da žele da privuku njih još.

Na kraju, još jedna ciljna grupa su ljudi iz inostranstva koji su čuli za srpsku IT industriju i hteli bi da saznaju nešto više o njoj. Ovo je izvanredno široka definicija, ali je ta grupa ljudi veoma relevantna, bez obzira na to da li su u pitanju novinari, investitori, preduzetnici ili bilo ko drugi. Trenutno za ove ljude ne postoji jedan, jasan, merodavan i lako pronalažljiv izvor informacija.

Svakako imamo još dosta posla na razradi ovih i drugih ciljnih grupa, ali verujemo da je ovo dovoljno dobar početak.

Pre nego što krenemo sa komunikacijom prema ovim grupama, potrebno je da nađemo način da se istaknemo između drugih igrača, odnosno zajednica i zemalja, da kreiramo svest o tome da postojimo i da razvijemo pozitivno mišljenje kod publike. Ovo ćemo postići time što ćemo napraviti brend, krovni termin i ideju koja će se odnositi na srpski IT, kvalitet i potencijale koje imamo.

Your brand is what other people say about you when you’re not in the room.
— Jeff Bezos

Brand is just a perception, and perception will match reality over time.
— Elon Musk

Tu dolazimo do pitanja brenda

Kada se brend kreira, vodi se računa o tome koju poziciju će zauzeti kod publike, uz cilj da ta pozicija bude jasna, jedinstvena i da donosi prednost menadžeru brenda. Mi smo se vodili i razmišljanjem da brend treba da pruža inspiraciju, asocijaciju i konekciju.

Nikola Tesla je bio vođen time da kreira vrednost za celo čovečanstvo, što je inspirativna vodilja sa kojom se malo ko ne bi složio.

Ako budem imao sreće da ostvarim barem neke od svojih ideja, to će biti dobročinstvo za celo čovečanstvo.

Nekima od nas danas može biti neobičan rodoljubivi duh i stil 19. veka, ali je nesporno po Nikolinim mnogim izjavama i fascinacijama da je bio izvanredno inspirisan svojim poreklom.

A ako se te moje nade ispune, najslađa misao biće mi ta da je to delo jednog Srbina.

Pored ovoga, Tesla je bio i izvanredno ponosan činjenicom da je bio američki građanin, ceneći navodno vrednost dokumenta o naturalizaciji više od svojih patenata, praveći tako najbolju moguću konekciju sa svetskim centrom IT industrije, Sjedinjenim Američkim Državama.

Misli i motivi Nikole Tesle su inspiracija i mnogim “geekovima” današnjice, jedan od kojih je i osnivač Google-a Leri Pejdž, koji se kao dečak zaplakao nad Nikolinom sudbinom i odlučio da će naučiti lekciju na Teslinim greškama.

Kada je asocijacija u pitanju, Tesla je danas na vrhuncu popularnosti u savremenoj kulturi od vremena njegove smrti pa na ovamo, što ilustruju popularni stripovi, crtani i bioskopski filmovi, statua u Silicijumskoj dolini i ćoše na Menhetnu, a činjenica da najpoznatija kompanija Elona Maska nosi to ime samo doprinosi prepoznatljivosti.

Šta ćemo konkretno da radimo?

Spajanje suosnivača

Spomenuli smo značaj i vrednost toga da IT preduzetnike iz Amerike i drugih zapadnih tržišta spajamo sa tehničkim suosnivačima iz Srbije, već prema primeru Seven Bridgesa, Framea i drugih kompanija, gde spajamo blizinu bogatom tržištu, kapacitete prodaje i marketinga sa dobrim tehničkim partnerima. U ovakvim postavkama, ljudi u Srbiji uče mnogo o poslovanju budući da su kao partneri uključeni u razvoj biznisa i poslovne odluke.

Ukoliko smo izuzetno pažljivi i pametni u ovom procesu, i maksimalno pomažemo kompanijama koje ovako nastanu da uspeju, vremenom ćemo doći do pozitivne povratne sprege i zavrteti promociju od usta do usta, te proneti glas da su inovatori i tehnološki profesionalci iz Srbije izvanredni i vredni tehnički partneri.

Želimo da do 2030. godine rada kreiramo 100 ovakvih startapa, a da 5 od njih postanu takozvani jednorozi, iliti firme čija vrednost se procenjuje na milijardu dolara ili više.

Ja sam imao sreću da dobijem priliku da u januaru 2018. prezentujem ideju Tesla Nationa na dva sastanka organizacije Serbian Entrepreneurs, u Njujorku i zatim u San Francisku. Tu sam dobio i dosta poverenja i podrške od strane ove ekipe i već tada prvu priliku da probamo da povežemo jednog preduzetnika iz Njujorka sa CTO-om i suosnivačem iz Beograda. Oni već skoro godinu dana rade zajedno na digitalizaciji modne industrije.

U ovom i još nekoliko takvih slučajeva je početan korak to da upravo naši ljudi iz dijaspore budu ti preduzetnici iz inostranstva koji nalaze suosnivače ovde, a da se vremenom taj krug širi.

Stvar od koje ne treba bežati su i pažljivo izabrane usluge. Malo koji preduzetnik koji traži tehničkog suosnivača neće hteti da prvo vreme isproba potencijalnog partnera u sklopu nekog uslužnog aranžmana, i sasvim je OK da se takve vrste dogovora omogućavaju. Takođe, ukoliko se na tržištu pojavi zahtev za izvanredno naprednim tehničkim uslugama, koje mogu proširiti znanja i kapacitete domaćih profesionalaca, i takvi aranžmani deluju vredno za domaći ekosistem, a isto tako umeju prerasti u suosnivački odnos, kao u slučaju Wingmana.

Međunarodna javnost zainteresovana za srpski IT

Ako vi danas pričate sa nekim u inostranstvu i kažete da je srpski IT u usponu i da ima veliki broj talentovanih pojedinaca i ekipa, i ako osoba posle toga ode na internet da proveri to, može se desiti da ono što nađe od rezultata na Google-u ne potvrdi datu tezu.

Trenutno na internetu ne postoji jedna, centralna, jasna i merodavna lokacija koja prikuplja i objavljuje relevantne informacije o srpskoj IT industriji ili vesti o njoj. Ono što se može naći je skup članaka iz medija, poneka stranica iz Wikipedije ili projekat za nastup srpskih IT firmi na sajmovima u inostranstvu.

Ukoliko je IT najveći potencijal za srpsku privredu, i ukoliko u ogromnoj meri zavisi od međunarodnih faktora, činjenica da takvo mesto ne postoji onlajn je potpuno apsurdno.

Stoga ćemo to da promenimo, kreiranjem onlajn plaforme koja će služiti kao referentna tačka za informacije o IT-u u Srbiji za svetsku publiku, i redovno objavljivati relevantne vesti, pod krovnim brendom Tesla Nationa.

Privlačenje stranaca za rad u Srbiji

Anegdotarno saznajemo da je sve veći broj stranaca koji se doseljavaju u Srbiju i zapošljavaju se u IT firmama. Sa njima dobijamo različite, potrebne, sveže nove perspektive na probleme i prilike koje imamo, a tu su i iskustva iz drugih ekosistema koja naprosto nisu dostupna kod nas.

Za ovu ciljnu grupu ćemo na toj onlajn platformi pružati informacije o tome kako i zašto da posete Srbiju, a zatim i to koje sve prilike mogu imati ako bi poželeli da grade karijeru u nekoj od naših firmi. Povrh toga, moći će da pronađu i veliku količinu informacija o procedurama useljenja i dobijanja relevantnih dozvola, a sa naše strane će za direktne upite biti dostupni agenti koji će im biti na raspolaganju za sva pitanja.

Zašto Startit?

Naša organizacija je svoj prvi projekat pokrenula krajem 2007. godine i od tada radimo kako najbolje znamo i umemo da informišemo, inspirišemo, obrazujemo i pružamo prilike domaćoj IT zajednici i onima koji žele da budu njen deo.

Naš glavni izvor digitalnih sadržajaja, sajt koji trenutno čitate, mesečno čita 70.000 korisnika, dok 500+ događaja u naših 7 prostora širom zemlje dobiju 25.000+ poseta godišnje. Ovo je samo početak jer smatramo da je izvanredno važno da radimo interno na tome da budemo bolji profesionalci i poslovni ljudi, i stoga u sledećih 10 godina planiramo da skaliramo kvantitet ovih aktivnosti i da se još odlučnije posvetimo njihovom kvalitetu.

U isto vreme, smatramo da najviše možemo postići u ovoj drugoj deceniji našeg rada tako što ćemo se posvetiti promociji naših zajedničkih kvaliteta i potencijala u inostranstvu, sa naglaskom na američko i druga razvijena tržišta.

Ovu vrstu aktivnosti, promocije i brendiranja industrije neke zemlje često rade razne državne institucije, a jedan skori projekat koji ima dosta potencijala je i Serbia Creates. Zbog toga što imamo toliko posla i zaostatka kada je brendiranje Srbije u pitanju smatramo da ne škodi da imamo više komplementarnih projekata tog tipa, a i da je dobro da neki od njih potiču iz zajednice umesto od države.

Uprkos nesavršenostima naše organizacije, smatramo da smo do sada demonstrirali značajnu sposobnost i veliku posvećenost radu na misiji razvoja našeg društva kroz razvoj IT industrije i zajednice, a budući da smo bili u prilici da računamo na podršku ogromnog broja partnera iz drugih organizacija i kompanija, verujemo da ćemo biti u prilici i da na ovom ambicioznom ostvarimo smislene rezultate.

Od vas, naše publike i partnera, se nadamo podršci pre svega u pogledu saveta i kritika koje će nam ukazati na najbolji mogući put u ovoj misiji promovisanja domaćeg IT-a na svetskoj sceni. A put će izvesno biti izvanredno dug i izazovan, i barem malim delom nam je baš zato tolikoprivlačan.

*
Rad na ovom projektu nam je već bio a tek će biti veoma izazovan organizaciono i finansijski, i stoga bismo hteli da se ovom prilikom posebno zahvalimo pokroviteljima koji su nam i pre javnog lansiranja ove ideje pomogli da krenemo u njenu realizaciju, konkretno firmama Catena Media, Tradecore, Microsoft Development Center Srbija, Quantox i StuntCoders. Ukoliko biste želeli da i vaša kompanija podrži ovaj projekat i poveća mu šanse za uspeh budite slobodni da nam se javite.

**
Posebno hvala članovima i rukovodstvu organizacije Serbian Entrepreneurs na neprecenjivoj i kontinuiranoj podršci ovom projektu.

***
Želeli bismo i da prepoznamo i pozdravimo rad Željka Mirkovića sa njegovim projektom koji se takođe zove Tesla Nation. Nezavisno smo jedni od drugih došli na istu inspiraciju za imenovanje komplementarnih projekata.