Svi startap saveti koje čitate su pogrešni

prenosimo - 23. Jul, 2014.

…Ali ipak treba da ih pročitate

Ovaj blog post napisao je Iv Vilijams, osnivač Bloggera, Twittera i Medijuma:

Postoje dva velika problema sa čitanjem o onome što je druge kompanije učinilo poznatim:

1. Korelacija nije isto što i uzročnost

Google je jedna od najuspešnijih kompanija ikada. Daje svojim zaposlenima mogućnost da potroše 20% svog vremena na štagod žele. Što znači da je ova ideja sa 20% vremena odlična. Da li je? Ili je Google uspešan zbog toga što su sjajni inženjeri koji su rešili pravi problem u pravo vreme – pobedili uprkos smanjenju fokusa uzrokovanim ovim “20% vremena” pravilom? Ne znam, ali ne zna ni bilo ko drugi.

Kompanije se nisu napravile u labaratoriji. Ne možemo na njima da vršimo Monte Crlo simulacije. I ima previše varijabli i slučajnosti da bi bilo ko tvrdio da ukoliko dodaš sastojak X ili uradiš A, pa onda B, zatim C da će nešto uspeti.

Uz to još kasno uviđanje (“znao sam to sve vreme” – efekat), nagon za preživljavanjem i potvrdom boje svako objašnjenje koje nam neko ponudi – bilo da su bili prisutni ili ne.

 

CorrelationCausationFinal1 (1)

Dodatna napomena: Ovi problemi su tu bilo da je savet iz prve ruke (“Evo šta sam ja uradio…”) ili posredno (“Evo kako je Google uspeo…”), iako je ovaj prvi uglavnom bolji, jer većina zapisa o tome šta se desilo u nekoj kompaniji od strane nekoga ko nije radio u njoj ne samo da može da bude pristrasna, već veoma često vodi do pogrešnih činjenica.

2. Sve zavisi

Čak i kada neko osmisli veoma dobru ideju koja povećava šanse svima, mnogim situacijama, može biti pogrešno za vas. Vaša kompanija je drugačija. Sve su. Postoje dobre ideje koje važe za većinu kompanija, ali ne mogu da se setim ni jedne zanimljive koja važi baš za sve.

A šta sa najmanje kontroverznim i najčešćim savetom koji dobijamo: “Zapošljavaj samo vrhunske igrače.” Evo kada na primer to ne važi: onda kada ne možete da zaposlite vrhunske igrače. Istina je da oni nisu dostupni za većinu kompanija. Ako te kompanije i dalje uporno tragaju za njima, nikada nikog ne bi zaposlile. Ponekad morate da se snađete sa igračima niže klase. To jeste bezveze, ali evo šta je važno: To ne znači da ste osuđeni na propast. Postoji mnogo primera onih koji su uspeli, uprkos tome što nisu bili najbolji u svom polju (Opet, postoji mnogo varijabli).

6a011570b92229970b011572260807970b-450wi

Zašto ipak treba da čitate startap savete

Sve dok razumete sve ovo gore izneto, u redu je i čak dobro da čitate tuđe priče i savete. Postoje dve stvari koje time možete da dobijete:

1. Ideje

Svima su nam potrebni inputi spolja. Ljudi otkrivaju nove načine za obavljanje stvari i super je što pišu o tome. Ovi saveti će vam dati povremeno taktičko rešenje da objasnite svoj proizvod, promenite stav za fandrejzing, ili potpuno drugačije pristupite planiranju. Tako što birte ideje koje odjekuju i deluju kao da bi se ulopile u vašu kopaniju učite iz iskustva drugih.

Treba stalno da isprobavate dosta novih stvari i da dobijate ideje odasvud.

2. Inspiracija

Čitanje o uspehu ne čini vas uspešnim, ali čini da ga priželjkujete i da mu težite. To je važno. Pozitivni modeli koji nam pokazuju šta je sve moguće čine da želimo više, radimo vrednije i da nastavimo da pokušavamo – posebno kada postane teško.

Kada sam bio mlad tražio sam ključ uspeha. Čitao sam biznis knjige i primenjivao njihove tajne uspeha na moje poduhvate. Nema potrebe ni da kažem da, u toj potrazi za tom izvrsnošću nisam rešio problem svoje male firme koja se bavila web razvojem. Ali, čitanje knjiga o Bilu gejtsu pomoglo mi je da dodam vatru svom preduzetničkom žaru.

Tako da, kada čitate knjige o ljudima kojima se divite imajte na umu da iako ima mudrosti koju vredi prikupljati, vrednost zasigurno treba da bude u traženju modela za posvećenost, kreativnost i težak rad, a ne u primeni njihovih tehnika.

________________________________________

Zato, nastavite da čitate (u malom procentu u odnosu na vreme koje provedete radeći). I počnite da pišete – bez obzira na kom nivou uspešnosti ste, kako bi drugi mogli da izvuku ideje i inpiraciju od vas. Samo zapamtite ovo o savetima koje čitate:

1. Verovatno je pogrešan (uglavnom)

2. Definitivno je pogrešan za nekoga (možda baš za vas)

Pridruži se → prvo predstavljanje rada Tesla Nationa