Sve što ste želeli da znate o programu Startap Akademije (a niste nas do sada pitali)

Alex Čović - 16. Septembar, 2014.

Pripreme za treću generaciju Startap Akademije, koja počinje za radom već sledećeg meseca su u punom jeku. Veliki broj prijava koji je do sada pristigao nam predstavlja podstrek i potvrdu da u našoj zajednici itekako postoji potreba za ovakvim programom – ali i da ponovo imamo daleko više prijava nego predviđenih mesta. Dakle, ako još uvek razmišljate o pokretanju svoje preduzetničke karijere i upisivanju Startap Akademije, najtoplije preporučujem da se prijavite – nije ostalo još puno vremena.

Osim prijava, dobili smo i ne mali broj pitanja o samom programu. Na mnoge od njih ćemo odgovoriti ove srede u Domu Omladine, na otvorenom događaju Startap Akademije. Ipak, ovo je dobra prilika i da napišemo nešto više o samom programu i njegovim ciljevima.

Kako program Startap Akademije izgleda (i zašto baš tako)

prijavi-se-SA-13

Kao i sami startapi koji kroz program prolaze, kurikulum Startap Akademije konstantno evoluira i menja se na osnovu zahteva i feedbacka svog tržišta, odnosno preduzetnika kojima je namenjen. Radeći sa poslednje dve generacije akademaca, zajedno smo identifikovali neke od tačaka spoticanja na koje većina timova nailazi. Istovremeno, naučili smo i gde smo mi kao edukatori dobri, a gde nešto lošiji i gde zajednički trud akademaca sa jedne, i mentora, predavača i ljudi iz organizacije SEE ICT i same Akademije ima najviše efekta.

Kako definišemo uspeh

Iako je sticanje znanja logičan zadatak svakog obrazovnog programa, verujemo da je bez jasnih ciljeva i KPIjeva prilično besmisleno pričati o stepenu uspeha. Osnovni cilj Startap Akademije je da vas za što kraće vreme osposobi da sa sigurnošću potvrdite tržišni potencijal svoje ideje, saznate sve što treba da znate o svojim budućim kupcima i korisnicima, i naučite kako da na pravi način komunicirate sa partnerima i investitorima. Smatraćemo da smo uspeli ako nakon osam nedelja programa polaznici Startap Akademije postanu spremni za dobijanje investicije i brzu izradu i lansiranje proizvoda.

Statistika prethodne dve generacije je pokazala da je preko 80% timova koji su uspešno prošli kroz program obezbedilo svoju prvu investiciju ili lansiralo proizvod bootstrap-ujući u prvih šest meseci nakon diplomiranja.

Najteže je naći problem vredan rešavanja

Previše startapa počinje sa idejom za proizvod za koji misle da ljudi želeti da ga koriste. Troše mesece, nekada i godine na usavršavanje tog proizvoda, pritom ga nikada ne pokazujući – makar i u rudimentarnoj formi – potencijalnim korisnicima. Kada konačno lansiraju i ne naiđu na pozitivnu reakciju i interesovanje tržišta, to je najčešće upravo zbog činjenice da nikada nisu razgovarali sa potencijalnim korisnicima i zaista proverili da li im je proizvod zanimljiv. Kada korisnici na kraju iskomuniciraju – kroz potpuni manjak interesovanja – da im ideja nije primamljiva, startap propada.

Citat Erika Risa, pisca knjige The Lean Startup i jednog od pokretača pokreta najbolje oslikava realnost većine (neuspešnih) startapa. Iskustvo (iz naše, ali i iz daleko razvijenijih startap zajednica) je pokazalo da timovi koji od prvog dana, pre nego što i počnu da programiraju intenzivno upoznaju svoje tržište, traže potencijalne korisnike i razgovaraju sa njima imaju daleko veći procenat uspešnosti. Upravo zbog toga, a na osnovu najboljih praksi Lean Startup pokreta i iskustava nekih od njegovih najistaknutijih proponenata i evangelista, prvi i najveći modul programa će se intenzivno baviti konceptima i tehnikama koje se zbirno nazivaju Customer Development, a za cilj imaju da vas nauče da:

Ovaj deo programa će se sastojati od intenzivnih radionica koje će izvoditi neki od najpoznatijih Lean Startup i Customer Development edukatora, kao i iskusni domaći i strani preduzetnici koji su uspešno koristili ove metodologije na razvoju svojih startapa. Neke od njih već dobro poznajete, a neke ćemo po prvi put ugostiti na Startap Akademiji – kao i uvek, na Startitu ćete dobiti prvu informaciju o njihovim imenima.

I pič se uči

dilan-SA-13

Radeći sa nekoliko desetina startapa koji su prošli kroz Startap Akademiju i srodne programe shvatili smo da je rana investicija važan podsticaj i faktor koji često pravi razliku između uspeha i neuspeha. Pravila startap sveta su takva da put do investicije najčešće vodi preko piča, odnosno javne prezentacije startapa. Kao i svaki javni nastup, pič je veština na kojoj se može i treba raditi, a iskustva diplomaca Akademije i onih koji su imali priliku da prisustvuju njihovim prezentacijama na startap događajima i takmičenjima potvrđuju da timovi koji su prošli kroz struktuiranu obuku imaju veliku prednost – i daleko veće šanse da dobiju investiciju.

Kao ilustraciju, pogledatje prezentaciju koju je FishingBooker, jedan od timova sa druge generacije Startap Akademije imao pre nekoliko dana na glavnom događaju TechCrunch Distrupt-a, verovatno najveće startap “smotre” ove godine:

Tokom ovog dela programa naučićete:

Ko će to sve da plati

Polaznici prethodnih generacija Startap Akademije su imali priliku da tokom programa direktno komuniciraju sa predstavnicima nekih od najboljih regionalnih i evropskih investicionih fondova i akceleratora – što predstavlja retku priliku kada su programi ovog tipa u pitanju. Za treću generaciju smo odlučili da saradnju sa investitorima podignemo na viši nivo, tako da će polaznici tokom poslednjih dve nedelje programa imati priliku da u svakom od termina akademije prezentuju svoj dosadašnji rad pred investitorima, dobiju dragoceni feedback i ostvare kontakte koji predstavljaju prvi korak u procesu dobijanja investicije i izlaska na globalno tržište.Startap Akademija sarađuje sa velikim brojem investicionih fondova i akceleratora iz regiona i Evrope, uključujući TechStarsSeedcampStartupSaunaKwamecorpelevenLauncHubStartlabs, i mnoge druge.

Podrška je važna, zajednica još više

Koliko god da su program i kontakti sa investitorima značajni, ako bacite pogled na utiske i iskustva akademaca iz prethodnih generacija, videćete da gotovo svi u prvi plan ističu vrednost koju donosi uključenost u startap zajednicu. Prema njihovim rečima, sama prilika da upoznaju i svakodnevno rade i druže se sa trideset talentovanih i motivisanih ljudi koji su na istom putu kao i oni je od nemerljivog značaja. Istovremeno, za većinu polaznika Akademije ona predstavlja prvo upoznavanje sa startap scenom u širem smislu.

Takođe, vreme je pokazalo da timovi koji prođu kroz Akademiju najveći napredak naprave u narednih šest do dvanaest meseci po okončanju programa. Upravo zbog toga timovi koji uspešno završe program Akademije mogu da računaju na kontinuiranu pomoć i podršku kroz mnogobrojne programe SEE ICT-a, uključujući i priliku da svoj startap prezentuju pred stotinama posetilaca Startit Festa, budu preporučeni različitim investicionim fondovima i akceleratorima, i nastave da dobijaju savete od mentora i predavača Akademije.

Toliko za sada – sve novosti i apdejte u vezi Startap Akademije ćete kao i uvek, prvo pročitati na Startitu – a mi se vidimo u sredu u Domu Omladine.