Šta vam je sve potrebno da biste kreirali svoju kripto menjačnicu?

Kako je rudarenje kriptovaluta u poslednje vreme slabo profitabilno, najbolji način da se dođe do profita od popularnosti kriptovaluta postalo je posredovanje, pa su se mnoge kompanije upustile u lansiranje sopstvenih menjačnica.

Ilija Mirosavić - 4. Oktobar, 2018.

Poslednjih meseci, u našoj kompaniji se, između ostalog, bavimo razvojem kripto menjačnice (eng. Crypto exchange).

Cilj ovog članka je da vam iz perspektive Product Ownera predstavi na visokom nivou benefite koje pružaju kripto menjačnice i najčešće izazove sa kojima se kompanije i development timovi suočavaju prilikom razvoja i lansiranja tih menjačnica.

Članak je baziran na predavanju koje sam održao na konferenciji Future Money Tech, koje možete pogledati ovde.

Zašto su kripto menjačnice postale toliko popularne?

Kripto menjačnica je online platforma gde korisnici mogu trgovati svojim digitalnom imovinom (eng. Digital assets).

Kako je rudarenje (eng. mining) kriptovaluta u poslednje vreme slabo profitabilno, najbolji način da se dođe do profita od popularnosti kriptovaluta postalo je posredovanje, pa su se mnoge kompanije upustile u lansiranje sopstvenih menjačnica.

Sa druge strane, krajnji korisnici su oberučke prihvatili kriptovalute i menjačnice zbog niskih provizija, u poređenju sa tradicionalnim institucijama kao što su banke ili Western Union.

Koliko zarađuju kripto menjačnice?

Pomenuta profitabilnost i popularnost kriptovaluta i menjačnica dovela je do toga da su početkom maja ove godine, menjačnice dnevno razmenjivale asete u vrednosti od 17.5 milijardi dolara (~$17,000,000,000.00). Ukoliko uzmemo prosečnu proviziju na trgovinu (eng. Trading Fee) koje menjačnice naplaćuju (0.2%) dolazimo do podatka da su menjačnice ostvarivale dnevni priliv od oko 35 miliona dolara samo na proviziji za trgovinu.

Statistika volumena kripto menjačnica za 8. maj 2018

Naravno, provizija na trgovinu nije jedini način na koji menjačnice prihoduju. Tu su i naknada za depozit, provizija kod podizanja novca, kao i provizija za konverziju dekretnog novca.

Kripto menjačnice zarađuju i na marketingu, tako što na svojim web platformama prodaju oglasni prostor, a takođe i uzimaju proviziju za izlistavanje kriptovaluta, što je vrlo važno za, sada već brojne,  ICO (Initial Coin Offering) projekte. Vrednost tih projekata značajno raste ako se uloži između 50 hiljada i milion dolara, da bi se ICO izlistao u ponudi jedne menjačnice.

Neke kripto menjačnice imaju i premijum opcije, pa korisnicima ne naplaćuju proviziju na trgovinu, ali zato naplaćuju dodatne opcije unutar aplikacije. S druge strane, postoje i menjačnice koje omogućavaju korisnicima da jedni drugima pozajmljuju novac, na šta takođe naplaćuju proviziju.

Sve ovo u stvari samo pokazuje koliko je profitabilno voditi kripto menjačnicu.

Vrste kripto menjačnica

Postoje dve vrste kripto menjačnica: centralizovane i decentralizovane menjačnice.

Centralizovane menjačnice “drže” sredstva svih korisnika na svojim serverima, omogućavajući krajnjim korisnicima lakšu trgovinu i više opcija, istovremeno uvodeći određena ograničenja, što, u zavisnosti kakav ste tip korisnika, može da se posmatra i kao pozitivan i kao negativan atribut.

Decentralizovane menjačnice rade na distribuiranom registru (eng. distributed ledger) kao i same kriptovalute, što znači da su sami korisnici odgovorni za svoje asete.

S druge strane, način na koji centralizovane menjačnice funkcionišu je u suprotnosti sa vizijom zajednice koja je predstavila kriptovalute.  Kao što smo već naveli, centralizovane menjačnice naplaćuju proviziju za svoje usluge i zadržavaju sav profit, dok decentralizovane dele profit pružaocima usluga, tj. profit se deli zajednici.

Na decentralizovanim menjačnicama korisnici mogu da zadrže svoju anonimnost, dok na centralizovanim to nije slučaj. S obzirom na to da centralizovana menjačnica kontroliše asete svih korisnika, ona u svakom trenutku, samovoljno ili pod pritiskom drugog tela (npr. vlade), može korisniku oduzeti sredstva, ili mu uskratiti pristup njima. Zbog ovoga su se pojavili pokreti koji se zalažu isključivo za decentralizovane menjačnice.

To što kod decentralizovanih menjačnica korisnik ima apsolutnu kontrolu, ima i svojih negativnih strana. Ukoliko korisnik izgubi svoj privatni ključ, on zauvek gubi pristup svojim sredstvima. U slučaju zaboravljanja lozinke i/ili gubitka telefona, svoj nalog i svoja sredstva možete lako povratiti u nekoliko jednostavnih koraka (za razliku od tipa koji je bacio hard disk sa ključem do 7.500 Bitkoina).

Dostupnost je još jedan parametar u kome decentralizovane menjačnice imaju prednost. Početkom ove godine, menjačnica Kraken je najavila da neće biti dostupna dva sata zbog održavanja, što se na kraju pretvorilo u 40 sati nedostupnosti tokom kojih koricnici nisu mogli da trguju i gde su milioni izgubljeni zbog propuštenih prilika za trgovinu. Peer-to-peer decentralizovane menjačnice nemaju ovakve probleme.

Što se tiče bezbednosti, centralizovane menjačnice ponekad imaju sigurnosne propuste i s obzirom na to da se u njih sliva dosta novca, jako su primamljiva meta hakerima, za razliku od decentralizovanih, koje je gotovo nemoguće hakovati.

Na centralizovanim menjačnicama možete depozitovati dekretni novac (Fiat), što znači da Bitcoin možete kupiti novcem (dolarima, evrima, itd.). Ovo nije slučaj i kod decentralizovanih, gde, da biste trgovali, već morate posedovati kriptovalute i to je velika barijera za sve one koji su novi u kripto svetu, kao i jedan od glavnih razloga popularnosti centralizovanih menjačnica.

Centralizovane vs decentralizovane menjačnice

Na osnovu svega do sada rečenog, decentralizovane menjačnice su bolji i sigurniji izbor za napredne korisnike, ali će centralizovane menjačnice još neko vreme u budućnosti prednjačiti u popularnosti. One su te koje su popularizovale kriptovalute tako što su ih učinile dostupnim svima i dale su veliki doprinos blockchain i kripto pokretu, iako imaju različitu filozofiju sa društvenog aspekta. Zbog lakoće upotrebe i mogućnosti korišćenja dekretnog novca, na centralizovanim menjačnicama se vrši znatno veći broj razmena, što je veoma važan aspekt kada su u pitanju menjačnice.

Kako napraviti centralizovanu kripto menjačnicu?

Prva stvar koju bi trebalo da uradite, kao i prilikom lansiranje svakog startupa, jeste da kreirate poslovni plan (eng. Business Plan) u kome će se nalaziti rezime, opis kompanije, analiza tržišta, opis proizvoda i usluga, opis poslovanja i upravljanja, strategije marketinga i prodaje, finansijski plan. Dobar poslovni plan će vam olakšati da okupite tim oko svoje vizije, kao i da dođete do investicije.

Teško je generalno reći koliko novca je potrebno, sve zavisi od toga koliki ćete tim imati, koliko ćete trošiti na marketing, itd. Kao i kod drugih startapa izvori finansija mogu biti: lična sredstva (ušteđevina), investitori i biznis partneri, prodaja deonica kompanije investitorima, bankarski zajam ili zajam od prijatelja i članova porodice.

Potom bi trebalo da oformite tim u kome bi trebalo da se nalaze: CEO, iskusan trgovac, produkt menadžer, developeri, marketing, support i računovođa. Naravno, u početku jedna osoba može obavljati više funkcija u okviru tima, što je tipično kod startapa.

Regulativa

Regulisanje kripto tržišta je već neko vreme aktuelna tema. Najveći strah svetskih vlada je da bi se kriptovalute mogle koristiti za pranje novca, finansiranje terorizma, političke malverzacije i druge nelegalne aktivnosti. Da bi se to sprečilo, vlade i regulatori počinju da zauzimaju čvršći stav prema kripto tržištu. Iako je tržište u nekim zemljama i dalje neregulisano, svakoj menjačnici se preporučuje da usaglasi svoje poslovanje prema KYC/AML (Know Your Customer / Anti-Money Laundering) standardima.

Da biste to i učinili, potrebno je uradite sve što je neophodno da identifikujete i potvrdite identitet svakog klijenta, analizu porekla imovine, skrining liste, procenu rizika, itd. Sličnu stvar rade banke prilikom otvaranja računa. Za razliku od banaka, kripto menjačnice nemaju mrežu ekspozitura u koje svaki klijent može doći sa ličnom kartom, tako da se čitav proces mora obaviti online.

Do nedavno su se ove provere radile ručno, trajale su dugo i bile izuzetno skupe. Danas postoje servisi koji vam mogu značajno ubrzati i smanjti troškove KYC procesa, kao što su OnFido i GBG. TradeCore u okviru svog BrokerIQ proizvoda nudi puno rešenje za onboarding i verifikaciju korisnika.

Procesiranje uplata

Delom zbog toga što kripto tržište nije regulisano, a delom zbog velikog rizika, većina banaka kao i procesora plaćanja (eng. Payment Processor) trenutno ne želi da radi sa kompanijama koje se bave trgovinom kriptovaluta – pa će vam otvaranje bankovnog računa, kao i otvaranja korisnicima mogućnosti da uplaćuju novac, verovatno postati najveća prepreka prilikom otvaranja menjačnice. Da biste prevazišli ovaj problem, potrebno je pokušavati na sve strane i kontaktirati “manje” banke, u svim zemljama gde imate mogućnost otvaranja kompanije i bankovnog računa.

Kada uspete da rešite problem bankovnog računa, sledeći korak je odabir servisa (PSP – Payment Processing Provider) koji će procesirati uplate korisnika. Globalno postoji više od 900 servisa, dok u Evropi posluje oko 300. Najpopularniji su Paypal, Safecharge, itd. Uz to postoje i slični servisi koji će vam pomoći prilikom procesiranja kripto uplata, kao što je BlockCypher.

Važno je napomenuti da svi ovi servisi naplaćuju proviziju na sve transakcije. Kako ova provizija ide na teret korisnika, ona je važan parametar prilikom izbora menjačnice, tako da ukoliko uspostavite dobar odnos sa servisom za procesiranje uplata, pod povoljnim komercijalnim uslovima, možete biti jako konkurentni na tržištu.

Neće vam sav novac koji korisnici uplaćuju biti odmah na raspolaganju. Servisima treba između tri do pet dana da procesiraju uplate kreditnim karticama, i pri tome zadržavaju određeni procenat (obično 10%) kao rezervu za menadžovanje rizika. To znači da ukoliko vaši korisnici danas uplate 100.000 evra, na vaš račun će tek za pet dana leći 90.000, dok će vam ostalih 10.000 biti dostupno za najmanje šest meseci. Korisnici su naviknuti da je novac dostupan za trgovinu odmah nakon uplate, tako da, ukoliko trgovinu ili deo trgovine izvršavate na drugim menjačnicama (što je tipično za nove menjačnice), ovaj međuperiod morate pokrivati svojim sredstvima.

Likvidnost

Likvidnost je još jedan od bitnih aspekata kod kripto menjačnica. Likvidnost je obim transakcija na menjačnici – što više ljudi trguje, veći je broj transakcija, ponuda i potražnja je veća i korisnici pod povoljnijim uslovima mogu trgovati svojim kriptovalutama.

Svaka menjačnica kreće sa nula korisnika, što znači da u startu likvidnost ne postoji. Ovo se prevazilazi integracijom sa drugim likvidnim menjačnicama, od kojih biste u startu uzimali likvidnost i kod njih izvršavali sve trgovine. Svaka menjačnica će vam naplaćivati proviziju na ove transakcije, tako da je zbog konkurentnosti na tržištu na vama da se izborite za što povoljnije uslove za sebe i svoje korisnike. Da ne biste plaćali proviziju, kada god je to moguće tregovinu treba vršiti lokalno. Rastom broja korisnika, likvidnost vaše menjačnice će rasti i stvoriće se uslovi da poslujete nezavisno.

Marketing

Google, Twitter i Facebook su zabranili reklame svega vezanog za kripto, ali to nije uzdrmalo kripto tržište koliko se očekivalo. I pored zabrane, postoje načini da se kripto reklamira na ovim platformama ukoliko se izbegavaju ključne reči poput “crypto”, “ICO”, “exchange”, “blockchain”, itd.

Ukoliko u marketing strategiji želite da izbegnete pomenute platforme, menjačnicu možete reklamirati na mrežama poput: CoinZila, CoinMedia, CoinTraffic, i portalima koji se bave kripto vestima kao što su: CCN, Coin Telegraph, Coindesk.

Uz to, važno je da koristite i standarde akvizicione strategije kao što su Referrals, Blogging, Social Media, Forum Posts, Link Building, itd..

Standardne komponente kripto menjačnica

Komponente koje treba da ima svaka menjačnica su: Trading Engine, Wallets, Front-End User Interface i Backoffice.

Standardne komponente centralizovanih kripto menjačnica

Trading Engine je srce menjačnice i tehnički najizazovniji deo. U njegova zaduženja spada da korisnicima u realnom vremenu servira tržišne informacije, cene, proračunava balanse, i izvršava ordere. Zbog čestih promena stanja tržišta, najmanji zastoj u radu Trading Engine-a može dovesti do gubitaka za menjačnicu ili korisnike. Ukoliko niste u mogućnosti da razvijete svoj engine, postoji mogućnost korišćenja tuđih, out-of-box rešenja, ali su ona, kao što možete pretpostaviti, jako skupa.

Wallet, u kontekstu menjačnice, je virtuelni prikaz korisnikovog balansa u datoj valuti. Naravno, svaki od ovih virtuelnih balansa na novčanicima na menjačnici u pozadini ima pravi dekretni ili kripto novac na bankovnom računu ili kripto novčaniku menjačnice. Kako su kripto transakcije nereverzabilne i anonimne, najveći sigurnosni rizik se nalazi upravo na povlačenju kipto valuta. Ukoliko neko upadne u korisnikov nalog i povuče sve kripto asete na svoj lični wallet, ni korisnik ni menjačnica neće biti u stanju da povrate sredstva (za razliku od dekretnih uplata). Zbog ovoga je potrebno uložiti dosta u zaštitu korisnikovih sredstava. Standardni način zaštite u industriji su: Multi-Factor Authentication, Withdrawal Limits, Withdrawal Confirmation, Withdrawal Delay, Wallet Whitelisting, itd.

User Interface je lice menjačnice i trebalo bi korisniku da što jednostavnije da uvid u trenutno stanje tržišta i mogućnost upravljanja nalogom, uplate, trgovine, analitike, itd.

Da bi se napravile prave poslovne odluke i identifikovali problemi, za vlasnike menjačnice je veoma važno da mere i vode evidenciju o svemu što se dešava na kripto menjačnici, u čemu će im pomoći dobra analitika. Pre početka rada menjačnice, važno je da se napravi dobar plan praćenja dešavanja, kao i da se implementira sistem koji je lako skalabilan za praćenje novih aktivnosti koje se mogu desiti u sistemu. Alati koji vam mogu biti od pomoći za kvantitativnu analitiku su Segment, Google Analytics, MixPanel, Amplitude dok za kvalitativnu možete koristiti FullStory, Inspectlet, AppSee.

Poslednja komponenta koju svaka kripto menjačnica treba da ima je Admin Panel (Backoffice), preko kojeg administrator može da menja i kontroliše naknade za trgovinu, listing kriptovaluta, kreditiranje, zaduženja, itd. Kako ovu komponentu menjačnice korisnici ne vide, prilikom izrade administrativnog panela možete da koristite gotova rešenja (ThemeForest Templates, Ant Design, Material UI).

Umesto zaključka

Činjenica je da tokom svake zlatne groznice, “prodavci lopata” i posrednici zarađuju više od samih proizvođača. Uprkos tome što je poslovanje centralizovanih menjačnica u suprotnosti sa načelima koje promovišu kripto entuziasti, one su odigrale i igraju jako važnu ulogu u popularizaciji kripto valuta. Ukoliko se odlučite da pravite svoju menjačnicu, nemojte da zaboravite da vratite nešto nazad i potpomognete pokret koji se zalaže za demokaratizaciju finansijskog tržišta.

Rubrika fintech je pod pokroviteljstvom Tradecore-a →