Šta je Angel List i kako vam može pomoći da dođete do investicije

Ivan Vesić - 2. Maj, 2013.

Kada sam prvi put prezentovao VetCloud pred “super-investitorom” u publici, bio sam zabrinut jer nije gledao u pitch deck, već u svoj MacBook. Negde na polovini trominutne prezentacije on se napokon sasvim posvetio sceni. Bio sam zabrinut, jer nisam bio siguran da li me je, u startu, slušao punom pažnjom. Onda je, odmah posle naišao nasmejani Vukašin.

Matori čestitke, znaš li ko vas je upravo zapratio na Angel List?

Bio je to Dejv Meklur i tada sam shvatio. Angel List nije tek neki LinkedIn za startape. Ovde se zaista može desiti nešto veliko. Neki od investitora koje smo tako upoznali možda budu učestvovali u našim narednim rundama finansiranja. Ima onih sa kojima sam se lično sreo po svetu, upravo zahvaljujući inicijalnim kontaktima preko Angel List.

Angel List je platforma koja spaja startape u ranoj fazi i investitore. Osnovana sa namerom da ponudi najbolje od Twitter-a, Facebook-a i LinkedIn-a, te da omogući jednostavan online proces investiranja. Od nedavno, Angel List ulazi i na crowdfunding polje, nudeći mogućnost da investirate male iznose u rundama gde mnogo veći novac ulažu vrhunski igrači.

Koliko je Angel List efektivan pogledajte sami: zvanična statistika otkriva 17 dilova između jedan i pet miliona dolara i mnogo više manjih seed investicija. I neki startapu u regionu ostvarili su uspeh zahvaljujući ovoj platformi. Zagrebački ShoutEm bio je trending, i tako vidljiv velikom broju investitora, dok je Farmeron u kontakt sa Dejvom Meklurom upravo došao tako što ih je on postao pratilac njihovog Angel List profila.

Ovo dokazuje da postoji načini da se investitorima skrene pažnja na Angel List.

LinkedIn za startape?

Ako želite da pokušate da dođete do investiranja na ovaj način, nije dovoljno samo da napravite profil, koliko god vaša ideja bila fantastična. Tek deo vremena koji trošite na Facebook, Twitter i druge društvene mreže, na Angel listi može biti više vredan. Zato je, najpre, važno razumeti šta je tačno Angel List:

  • Svaki startap, preduzetnik i investior ima profil nalik Facebook-u.
  • Umesto prijatelja startapi imaju pratioce, kao na Twitter-u.
  • Statusi su poput tvitova, a kada se napišu pratioci znaju da postoji novi sadržaj zahvaljujući notifikacijama kakve viđamo na Facebook-u.
  • Jačanje mreže kontakta je cilj, kao na LinkedIn-u, a dobar način za ovo upravo je kroz introductions, baš kao na ovoj poslovnoj društvenoj platformi.
  • Drugi korisnici mogu da komentarišu Angel List profil startapa, što podseća na pisanje po zidu.
  • Angel List startap preduzetnike obaveštava o aktivnostima investitora.

Landing page za investitore

Screenshot (92)

Sve ovo znači da je akcenat na kvalitetu komunikacije. Upravo zato bi vaš profil trebao da sledi keep it simple pravilo. Koristite retoriku koja je prikladna i za pitch deck ili executive summary, dok razmišljate o misanom procesu posetioca vašeg profila. Najpre je neophodno da napravite lični profil, a da zatim kreirate vaš startap.

U ličnom profilu – jer investitori vole da im budete blizu, navedite više gradova – u smislu onih koje ste posećivali ili planirate da poslovno posetite. Uvek je dobro imati Sillicon Valley ili Kaliforniju kao lokaciju – ali pod uslovom da zaista planirate ekspanziju ili već imate tamo investitore, klijente, partnere, ljude na terenu…

Što se vašeg startap profila tiče, kao što kada pitchujete imate malo vremena da skrenete pažnju investitoru, često manje od jednog minuta, tako je i sa Angel List. Uradite to jednostavnim, direktnim i konciznim tekstom. Ako imate trakciju istaknite je u prvi plan. Kada pravite vaš profil nemojte tek da napišete nešto kao kada popunjavate formular. Provedite vreme polirajući profil.

Najbolje je da mislite o vašem profilu kao o landing stranici za vaše investitore. Zato, utvrdite što pre koji tekst je najefektivniji. Ako nemate video, ne zaboravite screenshots.

Kada birate tržište neka bude to neko već definisano sa dosta investitora koja ga prate. Možete se opredeliti za četiri tržišta, ali ne kreirajte nova – jer ona neće imati pratioce. Upravo je tako došlo do situacija da sada kao tržišta možete birati npr. Health Care i Healthcare. Neki od primera odličnih Angel List profila su Getaround i MediaSpike .

Izgradnja mreže

post-18070-Making-Sense-of-AngelList-Conn-TDxf

Za startape u najranijoj fazi, za početak su potrebne veze na Angel List sa ljudima iz lokalnog startap ekosistema koji su im dostupni, poput osnivača drugih startapa, lokalnih investitora, tech blogera… Čak i takvi ljudi nekim osnivačima mogu delovati daleko. Ako već pratite njihove startape, blogove, predavanja, kontaktirajte ih slobodno.

Referrer je važan početni korak za novi profil. To je osoba koja vas je uputila na Angel List, neko ko “garantuje” za vas. Dobro je da to bude neko uticajan. Njega jednom možete odabrati, pa budite pažljivi. U našem slučaju, to je urednik Netokracije Ivan Brezak Brkan, možda najuticajnija startap ličnost u regionu.

Zatim, proverite ko je od vaših kontakata već na Angel List. Sem što ćete se međusobno pratiti pitajte ih da prokomentarišu vaš startap. Personalizujte poruku i javite im se preko načina komunikacije koji je inače uobičajan između vas.

Radi se o tome da kontakti sa Angel List žele da pomognu, ali morate da preuzmete inicijativu. To što se pratite međusobno i vidite notifikacije, neće uvek pomoći.

Naravno, kada govorimo o kontaktima prioritet je naći investitore. Dobro je pratiti one sa kojima već delite kontakte, ali, opet, samo međusobno praćenje neće pomoći, a mnogi od njih i ne gledaju startape samo zato što su njihovi osnivači počeli da ih prate.

Umesto praćenja, potrebno je da zatražite introduction za investitore koji se nalaze u vašoj mreži. Introduction je način formalnog kontakta sa investitorima dostupnim u Find Investors. Ova mreža raste kako i vaša aktivnost na Angel List.

Introduction bi trebao da bude kratak i jednostavan, personalizovan a ne generičan. Ako postoji nešto što vas povezuje sa investitorom: startap koji pratite, zajednički kontakt, nastup investitora koji ste gledali, pomenite to. Na kraju, investitor uvek ulaže u tim i ljude koji mu se dopadnu. Zato je dobro da kratko objasnite i zašto vam se baš ta osoba iz mreže čini interesantnom. To možete biti zblog bloga ili knjige koju piše, istorije investicija na sličnom tržištu, kompanije iz portfolia koja bi mogla da bude partner…

Takođe, ne gnjavite. Ne budite previše formalni i ne pišite sugestivno. Nemojte biti opširni nikako. Takav način vam neće doneti ni post na Startitu.

Pomenite trakciju i opišite šta radite na jednostavan način.  To je dovoljno za inicijalni kontakt, a za sledeći korak i interesovanje investitora biće zaslužan dobar posao koji ste uradili u izgradnji Angel List profila.

Fokus ka pravim ljudima

Screenshot (93)

Od toga koliko ćete investitora kontaktirati mnogo je važnije koga ćete kontaktirati. Komunikacija sa investitorom je proces koji podrazumeva da najpre intrigirate, a da zatim pokažete napredak vremenom. Angel List neće pomoći ako ste fokusirani na spamovanje svakog ko investira. Para ima i više nego dovoljno, ali bez dodatne vrednosti, sve je uzalud.

Iako koristan, Angel List nije zamena za ostale načine da se stigne do investicije. Vaš profil biće najefektivniji ako prirodnim putem dižete interesovanje za njega. Ako pitchujete  na događajima obavezno stavite Angel.co link na slajdove – može biti važniji od Twittera.  Potpis mejla, biznis karte i sve drugo trebalo bi da sadrži link ka profilu – jer kako dovodite saobraćaj na ove načine i vaša mreža će rasti višestruko, otvarajući sve više prilika.

Do investitora možete doći i pretragom. Prilikom pretrage obavezno dobro isflitrirajte rezultate pretrage, da bi bili sigurni da se prikazani investitori mogu zainteresovati za to što radite. Obratite pažnju na tržišta, prethodne investicije i druge faktore. Na Angel listi su i svi startap akceleratori, a za neke, poput Seedcamp, apliciranje se vrši jednostavnim deljenjem vašeg profila.

Da li imate Angel List profile za vaš startap? Podelite ga sa Startit zajednicom u komentarima.

echo '
Pokreni startap uz pomoć uspešnih — prijavi se na 6. Startap akademiju
'; ?>