Srpski studenti sa devet fakulteta se zajedno spremaju za tehnologije budućnosti praveći — formule

Domaći tim, Drumska strela, će ove godine učestvovati i na takmičenjima u Italiji i Češkoj.

Sanja Vatić - 9. Jul, 2018.

Još 1979. godine na Univerzitetu u Hjustonu održano je SAE Mini-Indy, prvo takmičenje u kom su se studenti nadmetali u projektovanju i izradi trkačkih vozila. Na evropsko tle takmičenje je stiglo tek 1998. godine. Danas se ono zove Formula Student, postalo je svetsko, a u njemu učestvuju studentski timovi sa više od 600 univerziteta.

Ukratko, cilj takmičenja je da studentski timovi od nule naprave svoja vozila koja će nakon rigorozne provere sudija učestvovati u trci.

Od pre osam godina i Univerzitet u Beogradu ima svoj Formula Student tim, Drumsku strelu, kroz koji je prošlo više od 200 studenata koji su učestvovali na 15 svetskih takmičenja.

Njega su inicijalno činili studenti Mašinskog fakulteta i Fakulteta organizacionih nauka, ali kako je interesovanje za projekat iz godine u godinu raslo, tako su im se pridruživale kolege sa Saobraćajnog, Elektrotehničkog, Tehnološko-metalurškog, Ekonomskog, Fakulteta primenjenih umetnosti, Vojne akademije, Fizičkog i Šumarskog fakulteta. Samim tim je i pristup projektu iz godine u godinu dobijao sve multidisciplinarniju crtu a ovo je, koliko nam je poznato, jedini projekat u Srbiji na kom je angažovan ovako veliki broj studenata sa različitih fakulteta.

Za njih, ovo je i jedna od retkih prilika da svoje znanje primene na vrlo kompleksnom, realnom projektu dok još uvek studiraju. Kako kažu neki od članova tima, iskustvo koje stiču u tom procesu je nezamenljivo, od tehničkog dela koji se tiče samog projektovanja i izrade vozila, do vođenja tima, pisanja biznis plana, estimacije finansijskih troškova i traženja sponzora.

Strela 2018 — 100 na sat za četiri sekunde

U novu, sezonu 2018, domaći tim ušao je na čelu sa Miljanom Stojanović, studentkinjom master studija TMF-a. Njen tim ove godine broji 55 studenata (od kojih su čak 20 novi članovi tima) sa devet fakulteta (Mašinski, Tehnološko-metalurški, Elektrotehnički, Ekonomski, Arhitektonski, Šumarski, Matematički, Vojna akademija i Fakultet organizacionih nauka), a po prvi put ima i velikog sponzora, pa se sada zove Tenfore Drumska strela.

Kao i svi ostali takmičari, i beogradski studenti su za novu sezonu imali zadatak da naprave novo vozilo, i obrate posebnu pažnju na sve segmente koji se boduju — analiza troškova, razvijanje biznis plana, dizajn, tehnička ispravnost, performanse, vožnja, efikasnost, izdržljivost…

Do danas su prošli faze projektovanja, izrade, sklapanja i predstavljanja vozila, a ovih dana nalaze se u fazi testiranja koja se završava 11. jula, kada počinju takmičenja u Italiji (staza u blizini grada Varano de Melegari) za koja se tim ove godine kvalifikovao, a zatim i u Češkoj (staza Autodrom Most) gde će se uputiti na samom kraju ovog meseca.

Za novi bolid, sedmi po redu, studenti su sve delove koje su mogli izradili sami, a one za koja je bila potrebna posebna mašinska obrada su nabavili uz pomoć sponzora.

Strela 2018 razvija brzinu do 100 kilometara na čas za četiri sekunde, a maksimalno dostiže 140 kilometara na čas. Time je ovo i najbrže vozilo do sada, s tim da akcenat nije na brzini koju postiže, već na upravljanju i ubrzanju.

U tom smislu, studenti su i ove godine gledali da nadmaše sebe. Podtimovi za aerodinamiku i dizajn, šasiju i oslanjanje, pogon, materijale, elektroniku, marketing i sponzorstva mesecima su radili da bi sistemi ovogodišnje Strele dobili značajne promene.

Nova šasija je uslovila da je bolid lakši nego prošli (sada teži oko 225 kilograma), koncept i podešavanja sistema za oslanjanje su potpuno promenjeni uz novu senzoriku, kao i sistem za kočenje i upravljanje. Studenti koji se bave pogonom su se posebno fokusirali na buku motora i testiranje.

Aerodinamika i elektronika su rađene po ugledu na trendove koji vladaju u ovim oblastima, a tim koji stoji iza materijala se ponosi time što su neki od delova izrađeni od karbonskih vlakana. Takođe, u ovoj sezoni su radili i na razvoju komunikacije sa vozačem u toku trke, kao i na prikupljanju podataka i razvijanju softvera za analizu istih. U praksi to znači da će Strela 2018 imati ekran na kontrolnoj tabli.

Naravno, ovakav krajnji rezultat ne znači da konstantno sve ide kao podmazano.

Osim vremenskih rokova koji moraju da se ispoštuju, preciznosti i kvaliteta, jedan od najvećih izazova je da se sve što napravimo na kraju bez problema uklopi. Tek kad krene montaža može da se naiđe na dosta problema, ali kada je tim kompaktan, to se svodi na minimum.

Imajući sve ovo na umu jasno je da je biti deo tima Drumske strele način da studenti teorijska znanja primene u praksi, pa čak i da steknu nova, koja inače ne bi dobili na fakultetu. Čitav proces zahteva i puno samostalnosti i inicijative, ali se sve na kraju svodi na osećaj da su stvorili nešto vredno.

Neverovatan osećaj da ti nešto osmisliš, isprojektuješ, taj deo se izradi (bilo da pravimo sami ili neka firma za mašinsku obradu) i na kraju vidiš taj deo na formuli, kako zapravo radi i pokreće trkački automobil. Bilo da je to neki mali deo ili neki veći poput aero paketa, činjenica da ste uspeli da ideju sprovedete u delo je neverovatna. Od svih izazova u procesu, timu najteže pada sastavljanje vozila.

Na kraju, pošto ih već ove nedelje čeka odmeravanje snaga sa studentima iz celog sveta, pitali smo kakva su im očekivanja od ove sezone, ali i planovi za naredne.

Očekujemo da uspešno završimo sve discipline, uključujući i trku izdržljivosti koja je duga 22 kilometra. Plasiranje u top 10 evropskih timova je sasvim realno s obzirom na testiranja koja smo do sada obavili i to da smo maksimalno povećali pouzdanost vozila.

Već treću godinu zaredom, tim razvija i koncept električnog vozila za koje se nadaju se da će u narednim sezonama uspeti da realizuju i u praksi. Ujedno je u planu i razvoj autonomnog vozila kao tehnologije u kojoj i naš tim, ali i samo takmičenje Formula Student vide budućnost.

Za sada se domaćoj ekipi na tom putu isprečio pre svega nedostatak finansijskih sredstava za realizovanje ovih projekata, koji su nažalost dosta skuplji od onoga što su radili do sada. Nadamo se da neće još dugo biti tako i da će naši studenti imati priliku da već od naredne godine rade na nekim inovativnim tehnologijama.