„Srbija stvara” je nova kampanja za promociju Srbije i njenih kreatora i inovatora u svetu

Iza platforme Serbia creates stoji Savet za kreativne industrije, a ideja je da se putem ovog projekta Srbija brendira kao zemlja inovacija, kreativnosti i stvaranja.

Sanja Vatić - 12. Decembar, 2018.

Srbija kao zemlja inovacije i stvaranja. Ovo je ideja koja stoji iza platforme „Srbija stvara”, čiji je cilj da predstavi našu zemlju kroz kreativne industrije.

Poznato je da Srbija nema sjajan imidž u svetu, sve i kada ljudi prepoznaju ime Srbija, i ne pomešaju je sa Sirijom ili Sibirom. Iako nije presudna stvar, pitanje imidža zemlje porekla je značajan faktor za uspeh kreatora i privrednika na stranim tržištima. Samim tim je i svaki smisleni pokušaj brendiranja zemlje, a posebno ove, potencijalno veoma korisna stvar.

Vrednosti koje se promovišu kroz platformu su kreativnost, inovativnost i originalnost u službi ekonomije znanja, a konkretne oblasti koji su uključene u program su muzika, film, fotografija, radio, televizija, dizajn, marketing, digitalizacija, IT, gejming, stari zanati, arhitektura, izdavaštvo, knjige, novine, magazini, izdavaštvo video-igara, muzeji, galerije, vizuelne i izvodjačke umetnosti.

U tom duhu se pod parolom Srbija stvara brendiraju različiti sektori, pa tako Srbija stvara ideje, Srbija stvara prilike, Srbija stvara talente, Srbija stvara film, Srbija stvara šampione, Srbija stvara iskustva… Svoje mesto među stvaralačkim sektorima našla je i tehnologija.

Kako napominju iz Saveta za kreativne industrije koji stoji iza same platforme (napomena urednika: Startit je, ispred Digitalne Srbije, član ovog saveta), informacione tehnologije zauzimaju prvo mesto po doprinosu BDP-u i rastu u proteklih nekoliko godina, sa više od 50 odsto udela u ukupnom doprinosu BDP-u kreativnih industrija.

Nedvosmisleno je da IT i razvoj softvera i tehnologija igraju ključnu ulogu u daljem razvoju naših kreativnih potencijala i platforma „Srbija stvara” to jasno prepoznaje. Jedan od načina afirmacije naših tehnoloških dostignuća je uključivanje najprepoznatljivijih ostvarenja u poster kampanju platforme.

Serija postera pod brendom „Srbija stvara tehnologiju” prikazana je najpre na veb-portalu platforme, a u toku je postavljanje ovih postera u diplomatsko-konzularnim predstavništvima Srbije širom sveta. U prvoj seriji postera predstavljeni su BioSens institut, Nordeus, 3Lateral, Institut za fiziku, ali i LP duo, koji su izumeli novi zvuk hibridnog klavira i predstavljaju pravi spoj nauke, tehnologije i umetnosti. Već radimo na proširivanju ove liste i uključivanju drugih prepoznatih inovacija i tehnologija.

Naravno, tehnologija ne obuhvata samo razvoj softvera već se preliva i na digitalne medije i digitalne umetnosti kao što su video animacija, vizuelni efekti na filmu i televiziji, dizajn i razvoj video igara, komponovanje i izvođenje muzike na kvantnim klavirima itd.

Prvi koraci i planovi

Platforma „Srbija stvara” samo je deo Saveta za kreativne industrije koji je početkom godine osnovala premijerka Ana Brnabić. Savet okuplja stručnjake koji savetima i predlozima učestvuju u osmišljavanju promocije ovih industrija.

Zamišljeno je da članovi Saveta identifikuju finansijske i pravne prepreke za rast kreativnih industrija kako bi se pomogao njihov razvoj. Uloga članova je i da daju predloge kako da se reše konkretni problemi s kojima se suočavaju ove industrije, kao i da podstiču saradnju kreativnih industrija sa ostatkom privrede. Sitni koraci u tom smeru već su napravljeni:

U oblasti tehnologije, naročita pažnja se posvećuje obrazovanju — unapređenju obrazovnog sistema koji stvara stručnjake za deficitarna zanimanja u budućnosti, a koja pre svega prate tehnološki napredak.

Takođe, u saradnji sa timom u Kabinetu predsednice Vlade koji radi na poboljšanju pravnog i finansijskog okvira za poslovanje u Srbiji, osmišljen je program podsticaja za one kompanije koje stvaraju intelektualnu svojinu u Srbiji i zapošljavaju visoko-kvalifikovanu radnu snagu. Pored toga, aktivno se radi na nacrtu novog Zakona o autorskim prvima koji je izuzetno važan za sve kreativne industrije.

Dok se čeka na rezultate tih aktivnosti, iz Saveta poručuju da je realizovan i niz pojedinačnih inicijativa poput „organizacije novih i podrške postojećim događajima, koji dodatno promovišu naše inovatore, naučnike i kreativce.”

Tako su se na majskoj World Minds konferenciji u Cirihu, pod okriljem platforme „Srbija stvara”, među 11 govornika našla i dva njihova predstavnika (osnivač kompanije 3Lateral Vladimir Mastilović i prof. dr Miroslav Đorđević, renomirani rekonstruktivni hirurg). Zatim je u Beogradu organizovan DLD Salon (Digital Life Design) posle kog je potvrđeno učešće naših stručnjaka na DLD konferncijama u drugim zemljama – Nemačkoj, Izraelu, Belgiji, a na inicijativu Saveta naš glavni grad je u okviru konferencije CGA ugostio i više od 1.000 kreativaca iz oblasti animacije i vizuelnih efekata.

A za sledeću godinu u planu je da World Minds prvi put organizuje skup izvan Švajcarske i to baš u Beogradu.