SHARE Fondacija sprovela je istraživanje online medija u periodu od početka marta do kraja aprila ove godine, kako bi naučila više o aktivnostima stranaka na internetu i interakcijama njihovih pristalica i protivnika tokom predizborne kampanje za opšte i lokalne izbore u Srbiji.

Ovo je prvi put da su kod nas ovakvi podaci prikupljani uz pomoć softverskih alata, a građani će moći da se upoznaju sa rezultatima danas, 27. juna od 19h u Kolarčevoj zadužbini.

Za istraživanje je odabrano deset sajtova i to elektronska izdanja šest dnevnih listova, tri TV stanice i jedan onlajn portal, prema broju poseta i raznovrsnosti sadržaja. Na meti analize bile su i dve najpopularnije društvene mreže, Facebook i Twitter.

Merenjem najfrekventnijih reči i tema koje su dominirale u različitim etapama predizbornog ciklusa, kao i aktivnosti komentatora na vesti vezane za kampanju i interakcije korisnika društvenih mreža, jasno je prikazano o čemu i na koji način razgovara “digitalna” javnost u Srbiji pripremajući se za važne političke odluke.

Kompjuterska analiza otkriva i zanimljive nepravilnosti, odnosno tehnike uticaja na javno mnjenje, od uređivačkih odluka kao što su prenošenje stranačkih saopštenja i izveštaja agencija, do umnožavanja identičnih komentara na vesti i automatizovanog “lajkovanja”.

Prikupljeni podaci i njihove analize, uz originalnu metodologiju razvijenu tokom ovog istraživanja, biće objavljeni na sajtu Share Labs i javno dostupni za dalje korišćenje.

Istraživanje su sproveli informatičar i tehnički forenzičar Andrej Petrovski, Jan Krasni (Filološki fakultet u Beogradu), zadužen za lingvističku analizu, i Vladan Joler (Akademija umetnosti u Novom Sadu) koji je realizovao vizuelni prikaz rezultata.