Sedam saveta Stiva Džobsa za firmu bez „bolida”

Većina nas je srela "bolide". Ako imate sreće, videli ste ih samo u redu na kasi, u suprotno radite za "bolida" ili bar u blizini takvog.

Ništa ne ubija u pojam kao kada ste konstantno okruženi bolidima u životu. Takođe, ništa ne ubija firmu brže od širenja bolida koji rade u njoj. Šta je bolid? Pomalo je poput pornografije, prosto znaš kada vidiš. Kako god, hajde da objasnimo malo detaljnije.

Bolid je neko ko smatra da je mnogo pametniji i sposobniji nego što jeste. Oni konstantno precenjuju svoje sposobnosti i potcenjuju rizike i pretnje koje ih okružuju. Takođe nisu širokih shvatanja već se fokusiraju na prethodna iskustva i ne obraćaju pažnju na detalje, a od drugih očekuju da počiste njihov nered. Budući da nemaju oštar smisao za konkurentno tržište na kojem posluju, obično nemaju dobru procenu u ključnim strateškim odlukama ili pri angažovanju vrhunskih talenata. Umesto da angažuju najpametnije ljude oko sebe, bolidi radije angažuju ljude koji prodaju maglu, govoreći im kako su sjajni ili iz nekih neočiglednih poslovnih razloga, poput toga da su išli na isti koledž.

Jedna od prvih detaljnih rasprava o šteti koju bolidi mogu naneti kompanijama bila je nedavna biografija Valtera Isaksona o Stivu Džobsu u Apple-u. U njoj se nalazi sedam pravila kako da kreirate firmu bez bolida:

1. Nikad nemojmo da zaposlimo drugog bolida

Ako smo glavni u zapošljavanju nikad ne treba da dozvolimo da jedan od bolida završi u našoj firmi. Ponekad su nam svima spuštene roletne jer kandidati navijaju za isti tim kao i mi. Stoga, pustite ostale u koje imate poverenje da procene. Bolidi su kao bubašvabe, nikad ih se nećeš otarasiti iako ih izbaciš iz svoje kuće.

2. Ako ne odlučujemo o zapošljavanju, svom šefu treba da kažemo šta mislimo o eventualnom zapošljavanju bolida

Moramo biti iskreni, ako se suočavamo sa rizikom da ćemo izgubiti posao zbog toga. Ukoliko šef namerava da zaposli bolida, suočimo se sa tim. Svakako ćemo morati da potražimo novi posao jer je samo pitanje dana kada će bolid da upropaste naš tim, a zatim i firmu.

3. Otarasimo se postojećih bolida sa platnog spiska

Ti ljudi su možda prijatni i fini tokom ručka, ali su zapravo kancerogeni. Moraju biti odstranjeni iz organizacijskog tela što pre. Ukoliko ih ne iskorenimo, razmnožavaće se. Jedan bolid zaposliće četiri nova ubrzo. Opet, moramo pričati sa onima koji imaju moć da ih se otarase. Iako to vodi neslaganju između nas i bolida naočigled šefa, moramo se boriti za ono u šta verujemo. Ako izgubimo posao, to će biti blagoslov.

4. Sasecimo bolide u korenu

Zato što se razmnožavaju tako brzo, moramo biti veoma brzi i precizni u njihovom otklanjanju. Mnogi pratioci bolidi svog šefa-bolida uradiće isto što i on, a to je dobra stvar. Sva svetlost i radost vratiće se na velika vrata u firmu.

5. Podstaknimo aktivnu raspravu kako bismo opslužili krajnjeg kupca naše kompanije

Tužna je istina da se nekad sjajni zaposleni s vremenom mogu pretvoriti u bolide. Dešava se. Svi vremenom možemo izgubiti interesovanje i motivaciju. Možda smo bili sjajni košarkaši u srednjoj školi, ali ne i sa trideset. Nedavno svrgnuti direktori u Research In Motion (RIMM) slučaj su iz udžbenika. Progon Stiva Džobsa u Appleu 1980. je još jedan dobar primer kako to može biti tačno za jednog od velikana. Da bi svi ostali na nogama i bili u potpunosti uključeni u dinamiku proizvoda i tržišta, važno je podstaći aktivnu raspravu unutar kompanije. Menadžeri srednjeg nivoa ne treba da se plaše pri obraćanju Stivu Džobsu ili nekom drugom visokom rukovodiocu.

6. Nije lično, to je posao

Toliko organizacija propada, jer se ljudi više brinu o usponu sopstvene karijere ili organizacionoj politici, a ne o tome da donesu najbolju odluku u trenutku. Neslaganja nikada ne treba da budu lična – treba biti fokusiran na najbolju poslovnu odluku.

7. Nikada nismo toliko važni

Drugi način na koji možemo vremenom da se pretvorimo u bolide jeste da počnemo da verujemo kako smo vanredni. Moramo biti samopouzdani, ali nikada ne možemo dozvoliti sebi da mislimo da smo previše važni za ručak sa zaposlenima ili za sastanak sa stvarnim kupcima. Možda smo na najvišem položaju, ali uvek smo zamenljivi, ne zaboravimo.

Jedan od načina da se rešimo bolida jeste da podelimo ovaj tekst ili ga odštampamo i zalepimo u kancelariji. Javite da li je uspelo.

Predstavljamo poslodavca
Telesign_logo-1-1.jpg

TeleSign

Connect & Protect Online Experiences

TeleSign povezuje i štiti svoje korisnike uz pomoć sofisticiranih rešenja za utvrđivanje i proveru identiteta internet korisnika. Uz pomoć API, koji omogućuje samu komunikaciju, registraciju korisnika i data insight, mi smo u mogućnosti da rešimo svakodnevne izazove koje naši korisnici imaju povezujući tako njihovu poslovnu stranu sa složenom stranom globalnih telekomunikacija.

Petar Paunović

Unesite termine za pretragu