Pandemija je sobom donela neslućene prilike za obogaćivanje. Sada se ta bogatstva rasipaju i gube velikom brzinom, prenosi Bloomberg.

Pandemija koronavirusa razotkrila je brojne propuste u svetskoj ekonomiji, propuste vlada i međunarodnih institucija da se obezbede i pripreme u slučaju globalne pandemije. Brojne kompanije popunile su tu prazninu, ubrzano razvijajući nove tehnologije ili se prilagođavajući novim potrebama i vanrednim okolnostima.

Sada, kada se te okolnosti polako smiruju, i kada tržište pokušava da se preorijentiše, svede račune i predvidi dalja kretanja, pokazuje se da dodatna vrednost koju su generisale te kompanije nije dugog veka.

Dobar primer za to Seegene, Inc. koja proizvodi testove za kovid. Seegene je razvio svoj test krajem januara prošle godine i kompaniji je vrednost skočila za neverovatnih 919 odsto na vrhuncu potražnje. Kada je potražnja opala, opala je i vrednost kompanije, a bogatstvo osnivača spalo je sa 1,6 milijardi na oko 800 miliona dolara.

Slično je i s malezijskim proizvođačem rukavica Top Glove Corp. — kada je tržište shvatilo da će biti manje potrebne nego u jeku pandemije, počela su klađenja protiv kompanije, i usledio je pad od preko 40 odsto cene akcija, što je osnivačima i vlasnicima kompanije s računa zbrisalo 9 milijardi dolara. Sada kompanija pokušava da uzme nove investicije, kako bi se oporavila od velikih fluktuacija.

Iako su pojedine kompanije iskoristile trenutak povećane vrednosti za pozicioniranje na tržištu — recimo, za otkup sopstvenih deonica, ili nova ulaganja — većina je preko noći stekla stotine miliona ili čak milijarde, da bi gotovo preko noći izgubili većinu stečene dobiti.

Na osnovu ovakvih kretanja na tržištu, stiče se utisak da je ekonomija korone vrsta mehura, i da povećana potražnja u najvećem broju slučajeva neće biti dobra za kompanije koje su najpre morale da razviju kapacitete, a potom i da se bore sa naglim opadanjem potražnje.

Pravi pobednici najverovatnije će biti proizvođači vakcina, koji su u jeku pandemije pronašli nove metode proizvodnje, koji će biti korisni i nakon ove krize. Kriza je dobra prilika za brzu zaradu i rizične poteze, ali samo trajna vrednost na tržištu može da pruži stabilnost i zaštiti kompaniju od ovakvih problema.