Da nisu neutralni, poručuje nam rukovodilac Facebooka, u trenutku kada brojne društvene mreže uklanjaju naloge odlazećeg američkog predsednika, a u javnosti se vodi debata o ispravnosti takvih odluka. 

„Nismo neutralni. Nijedna platforma nije neutralna, svi imamo vrednosti i te vrednosti utiču na odluke koje donosimo. Pokušavamo da budemo apolitični, ali to je sve teže, posebno u SAD-u gde su ljudi sve više polarizovani”, odgovorio je šef Instagrama na Twitteru, na prozivku da Facebook više nije neutralan, zbog načina na koji tretira nalog odlazećeg predsednika Sjedinjenih Američkih Država. 

Jedinstven stav u ime kompanije još nije iznet, ali činjenica da je ovo rekao jedan od čelnika kompanije i da izjava nije demantovana, ukazuje da izjava, iako previše transparentna i možda ishitrena u ovom trenutku, odgovara istini.  

Zakerberg: Do sada smo tolerisali objave predsednika, ali sada su rizične

Uz to se može dodati i objava osnivača Facebooka Marka Zakreberga u kojoj kaže da su do sada tolerisali objave predsednika, verujući da „javnost ima pravo na najširi mogući pristup političkom govoru, čak i kontroverznom govoru”. Međutim, davanje takve mogućnosti trenutno nosi veliki rizik, zato su odlučili da sve do inauguracije novog predsednika, sadašnjem zabrane da se oglašava i  „upotreljava njihove platforme za podsticanje nasilne pobune protiv demokratski izabrane vlade”.

Sve je počelo 6. januara

Društvene mreže su već 6. januara počele da uklanjaju objave još aktuelnog predsednika, u kojima je podržavao upade demonstranata u zgradu Kongresa. Već sledećeg dana Facebook je suspendovao nalog na neodređeno vreme, a platforma za onlajn prodaju Shopify je ukinula prodavnicu koja je trgovala kapama “Make America Great Again”. Nakon toga je i Twitter ugasio predsednikov nalog. 

Verge je napravio čitavu listu razvoja događaja i toga kako su mreže reagovale prema nalozima uskoro bivšeg predsednika, kao i objavama u vezi s tim. Dok su debate na mrežama oštre, gde deo zagovara stav da je ovo ometanje slobode govora i da se društvene mreže koriste svojim monopolom kako bi ugušile slobodu govora, na protestu podrške predsedniku ispred zgrade Twitter-a pojavila se samo jedna osoba. 

Da li su mreže odgovorne za stanje demokratije?

Koliko su duštvene mreže odgovorne za stanje demokratije, to je pitanje koje je pokrenuo i Harvard Business Review. Kako ukazuju, sama činjenica da postoje algoritmi dovoljno govori da kompanije nisu neutralne i da one treba da snose odgovornost za sadržaje koji se njima šire. Međutim, postavlja se pitanje granice.

Kako da znamo da regulatori društvenih mreža pod plaštom zaštite od ekstremizma, ne guše slobodu govora? Upravo takve stvari viđamo u represivnim režimima, a ideja ove debate jeste razvoj i unapređenje, a ne gušenje, demokratije.