Put do investicije #StartitLeto

Dunja Lazić - 12. Septembar, 2014.

Ispostavilo se da je vaša ideja sjajna, validirali ste je sa potencijalnim korisnicima i možda već kreirali MVP i vreme je da nastavite sa radom na proizvodu. Dosta startapa u ovom prelomnom trenutku mora da donese odluku: da li butstrepovati ili krenuti u lov na investicije? Već smo pričali o prednostima i manama obe varijante i kako butstrep više nema potrebe objašnjavati, odlučili smo da vidimo šta nam je to potrebno kako bismo osigurali investiciju i razvoj svog proizvoda.

Kao prvo, trebaće vam pič. Prokleto dobar pič kojim ćete ubediti potencijalne investitore da je baš vaša ideja vredna njihove pažnje i novca. Ekipa FishingBooker se nedavno predstavila na TechCrunch Disrupt konferenciji i dala odličan primer dobrog piča. Primetićete da sudije, iako su bili jako zainteresovani za proizvod, nisu postavili neko ključno pitanje posle piča, jer je u istom sve pokriveno i savršeno objašnjeno.

Kada ste pripremili pič, kreću runde prijavljivanja na razne fondove, posećivanje konferencija i networking, networking, networking. U Evropi popularni fondovi su Eleven, LaunchHub i Seedcamp dok su u Americi najpoznatiji Y Combinator i 500 startups. Odnedavno i mi imamo seed fond, Startlabs koji će u jednom od narednih postova otkriti šta traže od startapa u koje investiraju i kako teče proces biranja.

vukasinUvek pomaže kada se namerite na rešavanje realnih problema realnoj i mnogobrojnoj ciljnoj grupi. U celom procesu nije nam odmoglo ni to što smo vrlo dobro upakovali i prezentovali našu priču, kao ni prethodni networking što direktno sa nekima od investitora što sa ljudima u koje imaju veliko poverenje. – Vukašin Stojkov

Pogledali smo olakšavajuće okolnosti ali hajde da sagledamo i drugu stranu i vidimo šta je to najteže u procesu traženja investicije, Miloš Milić, osnivač Farmie, podelio je svoje iskustvo:

Milos MilicPo mom mišljenju teško je naći adekvatne partnere koji osim samog novca donose znanje i kontakte koji ponekad mogu biti važniji i od samog novca. To zavisi od mnogo faktora i situacije u kojoj se nalazite. Ali uglavnom je veoma naporno i napeto do poslednjeg trenutka.

Srpski startapi obezbedili su do trenutka pisanja ovog teksta preko dva milion evra u različitim investicijama, pitali smo i ostale – šta je ključno u tom procesu i kako bi posavetovali one koji tek počinju, zanimalo nas je i koliko dugo traju fundraising runde na šta nam je Ivan Rašić, osnivač LegalTreka dao sjajan savet:

ivanOvde ima mnogo faktora koji mogu da utiču na trajanje runde, te je nezahvalno vezivati se za konkretnu brojku. Generalno je pravilo da, što je runda investicije dalja, to jest veća – to je trajanje zatvaranja duže. 6-12 meseci nije nečuveno u kasnijim fazama.

Da vas to ne bi obeshrabrilo, zapamtite da u ranijim fazama fandrejzing generalno traje kraće (neračunajući pripreme) i da je lakše zaključiti ugovor u ranoj fazi:

SavaZaključivanje runde može trajati od 3 nedelje (neverovatno brzo, uglavnom sa idejama u jako ranim fazama i sa vrlo iskusnim investitorima) do 6 meseci (češće). Dok vam pripremanje detalja, pičeva i materijala pomaže da bolje sagledate svoj startap, takođe vas odvodi od razgovaranja sa mušterijama i razvoja proizvoda.

Najbolje je da budete što efikasniji sa materijalima, imate brze odgovore i uvek ostavite dovoljno vremena da razvijate svoju kompaniju, u kojoj god da ste fazi. – Sava Marinković, MySkin i TeleSkin osnivač

Ono što je važno da naučimo iz Ivanovog i Savinog iskustva je da se treba pripremati na vreme i da ne smete dozvoliti sebi da ostanete bez novca pre nego što legne prva investicija. Dakle, tražite na vreme i dobro se pripremite.

***

Više o procenama, potrebnom novcu, pregovorima i samom procesu možete pročitati ukoliko se prijavite za Startit Bilten:

 Prijava za njuzleter