Put do investicije II: kako napraviti pitch deck za vaš startap u ranoj fazi

Ivan Vesić - 6. Februar, 2013.

Za većinu startapa pitch deck je neizostavni element puta ka investiciji. U prethodnom tekstu objasnio sam osnovne elemente prezentacije, a evo sada detaljnijeg pojašnjenja poželjne strukture.

Naslovni slajd pitch decka morao bi da sadrži pitch u jednoj rečenici koji je odgovor na pitanje “šta radite?”. Na primer, “Twitter je SMS interneta”, “Dropbox – folder koji sinkuje”.

Imajte u vidu da to ne sme da bude marketinški slogan, nešto neodređeno i apstraktno, već konkretno. Zato, ne filozofirajte. Od prva dva-tri slajda sve zavisi, a najviše upravo od prvog. Ako je početak loše realizovan šanse su dobre da će pažnja onih koji slušaju odlutati, što je lako, imajući u vidu da se većina prisutnih ne odvaja od tableta ili telefona.

Opišite tržište. Izbegavajte puno teksta i statistike, već iskažite suštinu. Svedite ovo na jedan do dva slajda. Zatim, objasnite problem. Ne predstavljajte rešenje koje traga za problemom, već koje odgovara na isti.

Onda ponudite rešenje (ili najpre pokažite kako to konkurencija loše radi). Na jasan način objasnite kako olakšava nekome život, svakodnevnicu, stvarate novu vrednost. Ako imate trakciju, sada je najbolji trenutak da je pokažete: kroz jasnu, nedvosmilslenu, istinitu metriku. Izbegnite vanity metriku.

Takođe, obavezno razmislite o differentia specifica vašeg startapa – ključnu odrednicu ili više njih koje vas izdavajaju od drugih timova.

How to Create an Early Stage Pitch Deck from Ryan Spoon

Prikažite jasnu viziju: u kojoj je fazi proizvod, kakav je roadmap, gde želite da budete. Ovo poslednje podrazumeva i povezanost sa događajem. Ako konkurišete za akcelerator čiji program traje tri meseca, objasnite šta planirate da uradite za tri meseca, umesto da delite vašu veliku viziju o tome kako ćete izaći na berzu, osvojiti svet, imati exit

Potom ili u trenutku kada mislite da je to najbolje, predstavite vaš tim uz obrazloženje zašto ste baš vi najbolji za zadatak pred vama.

Startapi sa timom koji ima jak background obično počinju najpre sa ovim slajdom. Istina, tim je važniji od ideje – jer one dođu i prođu, ali stabilnost i iskustvo tima, posvećenost i hrabrost da rizikuju, rade pod pritiskom 24/7 ako je potrebno – to su osobine koje će investitori tražiti, a kako je vaše vreme sa njima limitirano, pitch deck je trenutak kada to morate da pokažete.

Na kraju, obavezno navedite šta želite od ljudi koji vas slušaju. Nemojte biti neodređeni, već konkretno navedite šta vam je potrebno: pomoć oko marketinga, kontakti radi ulaska na tržište, investicija od X dolara koja će biti potrošena na to, to i to. Bez ovog slajda kako će bilo ko znati šta vi u stvari želite?

Ovo su opšte smernice. Zato, nemojte se držati uputstava sa interneta kao pijani plota. Ako je vaš startap specifičan ili postoje izvesne slabosti u jednom pristupu, potražite drugi. Ipak, postoje neke univerzalne smernice kojih se morate pridržavati:

1. Slajdovi moraju da imaju malo teksta i dovoljno veliki font. Niko neće imati živaca da kvari vid i čita tonu teksta, pogotovo kada istovremeno mora da vas i sluša
2. Neka prezentacija korenspodira sa onim što pričate
3. Ne gnjavite detaljima vezanim za funkcionalnost. Ako pravite rešenje za neku nišu ne očekujte da će svi u sobi razumeti šta pričate. Koristite analogije bliske tech zajednici, objasnite poslovni model i pokažite da znate šta radite
4. Prilagodite prezentaciju konkretnom događaju, izbegavajte jednu jedinu prezentaciju za svaki događaj koji posetite u određenom bliskom vremenskom periodu.

Kada završite pitch deck, najčešće će uslediti mentorske sesije. Redosled može biti i obrnut. Česte su i radionice dan pre koje su obavezne gde možete čuti dosta sugestija vezanih za vašu prezentaciju. Uvažite većinu – jer one dolaze od ljudi koji znaju šta će se sutradan očekivati od startapa.

O mentorskim sesijama, različitim apsektima komunikacije sa mentorom i investitorima čitaćete u nastavku ove serije tekstova.

?>