Psihologija (poslovnih) sukoba po Piteru Tilu

Piter Til pruža uvide u prirodu konflikta i načine na koje razmišljanje o njima može da bude korisno za startape.

Startit
13/06/2024

Ovaj tekst je nastao u okviru projekta Preduzmi ideju koji finansira USAID.

U svetu startapa i biznisa, konflikt je uvek prisutan. Piter Til, suosnivač PayPal-a i istaknuti investitor, u jednom od svojih predavanja ponudio je svoje viđenje prirode sukoba, a kasnije i razumevanje načina na koji se takvo stanje može iskoristiti u svetu startapa.

Razlog zašto je razumevanje prirode sukoba ključno za preduzetnike je zbog opasnosti koju nekontrolisan sukob može imati za sam startap. Prema Tilu, glavno pitanje kako u geopolitičkim sukobima tako i u poslovnom rivalstvu jeste kako preći sa destruktivnih aktivnosti na korisne i produktivne.

Ljudi ne provode mnogo vremena razmišljajući o razlozima koji stoje iza sukoba ili kada su oni opravdani. Međutim, odgovori na ova pitanja često imaju direktnu primenu u kontekstu pokretanja startapa ili biznisa. Ispitujući dinamiku sukoba, preduzetnici mogu steći vredan uvid  za niz pitanja, od toga kako i kada se sukobiti sa konkurentom, do koje tačke se sukob isplati, a kada bi valjalo povući se.

Konflikt kao takmičenje

Til primećuje da sukob često počinje kao oblik nekakve predstave ili demonstracije. U geopolitičkom kontekstu to mogu da budu nacije koje prete jedna drugoj ili se upuštaju u simbolička takmičenja, poput svemirske trke između Sjedinjenih Država i Sovjetskog Saveza, šahovskog meča između Bobija Fišera i Borisa Spaskog 1972. ili hokejaška utakmica „Čudo na ledu” na Olimpijskim igrama 1980. godine. 

Ovi događaji, iako su svojevremeno bili uzbudljivi i praćeni sa velikom pažnjom, u suštini su bili manifestacija rivalstva i tenzija između ovih geopolitičkih sila.

Međutim, takmičarska priroda ovih sukoba može da bude izuzetno jak motivator. Sama svemirska trka, na primer, imala je za posledicu intenzivan rad i izuzetan ritam inovacija koji zadugo nije nadmašen uprkos ogromnim naprecima u tehnologiji.

Konflikt i fokus

Međutim, postoji rizik da potreba za takmičenjem i motivisanost za pobedom proizvedu kontraefekat, gde se gubi perspektiva i prestaje briga za sve što nije deo konflikta ili takmičenja.

U toj situaciji opsednutost konkurentom ili neprijateljem postaje potpuna, i tokom tog procesa ljudi počinju da liče na svoje neprijatelje, ponašaju se slično njima, bez obzira na početni položaj. Stoga, Til savetuje, neprijatelje treba pažljivo birati jer ćete verovatno postati kao oni.

Problem ovakve postavke je što u nekom trenutku može preći razumne granice – dva konkurenta zarobljena u borbi ne samo da počnu da liče jedan na drugog, već se takmiče oko sve manjeg i manjeg plena. Takva eskalacija prestaje da bude vid demonstracije ili predstave i prelazi u destrukciju gde gubitnici mogu da izgube sve, ali čak i pobednici mogu da izgube mnogo.

Filozofije sukoba

Koliko su ovakvi sukobi opravdani? Imaju li uopšte smisla? Mogu li se izbeći? Til je ponudio dve paradigme za razumevanje konflikta. 

Jedna je da sukob nastaje iz fundamentalnih neslaganja između grupa sa različitim idejama i ciljevima. Druga paradigma fokus stavlja na spoljašnju perspektivu, gde nekome ko gleda sa strane suparnici često izgledaju isto, a kako sukobi eskaliraju, oni postaju sve sličniji, potencijalno gubeći iz vida prvobitne razloge konflikta.

Lako je boriti se oko stvari koje su objektivno značajne, ali u praksi, za uspeh je ponekad neophodno boriti se i oko stvari koje deluju beznačajno. Ova perspektiva sugeriše da sama priroda sukoba, a ne njegovi tobožnji uzroci, mogu postati pokretačka snaga dugotrajnog rivalstva.

PayPal i X.com

PayPal, čiji je suosnivač Til, i X.com, koji je osnovao Ilon Mask, težili su sličnim ciljevima: da uvedu revoluciju u svet onlajn plaćanja i postanu dominantni igrač na tržištu. Njihovo rivalstvo je primer mnogih karakteristika koje Til opisuje u svojoj analizi sukoba.

U početku se konkurencija između PayPal-a i X.com-a mogla posmatrati kao oblik prividnog nadmetanja ili predstave, jer su se obe kompanije borile za medijsku pažnju, privlačenje kupaca i tržišni udeo. Rivalstvo je nagnalo oba tima da rade više i brže inoviraju, slično motivacionim aspektima svemirske trke.

Međutim, kako se konkurencija intenzivirala, kompanije su počele da liče jedna na drugu — ciljali su na slične kupce, razvili slične funkcionalnosti, čak i uzimali zaposlene jedni od drugih.

Međutim, razrešenje u vidu konačnog spajanja PayPal i X.com, a ne uništavanjem jedne kompanije od strane druge, pokazuje potencijalni put za produktivno rešavanje konflikata. Udruživanjem snaga, kombinovani entitet je uspeo da iskoristi snage obe organizacije i opstane kao jači igrač na tržištu.

Prepoznajući obrasce i potencijalne zamke rivalstva, preduzetnici mogu doneti bolje informisane odluke o tome kako da se takmiče, kada da sarađuju i kako da manevrišu u situacijama poslovnih sukoba.

 

*Izrada ovog teksta omogućena je uz podršku američkog naroda putem Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID). Sadržaj ovog teksta je isključivo odgovornost Udruženja SEE ICT i ne predstavlja nužno stavove USAID-a ili Vlade SAD.

Startit

Objavio/la članak.

četvrtak, 13. Jun, 2024.

IT Industrija

🔥 Najčitanije