Prvih mesec dana TruckTracka: Zagrevanje motora

Vukašin Stojkov - 7. Maj, 2013.

Prošlo je nešto više od mesec dana otkako smo Vuk Nikolić i ja pokrenuli TruckTrack, naš novi mladi startap. Subjektivni osećaj je da je prošlo mnogo više od mesec dana budući da smo prešli dosta dugačak put, a uskoro ćemo preko Startita sa svima podeliti i neke od jako interesantnih usputnih stanica.

U ovom članku ću vam ispričati ukratko našu priču, šta pravimo, zašto i kako te kuda nas dalje vodi put. Iako za razliku od dosadašnjih postova na Startitu sada pričam o svom startapu, nadam se da ću moći da je dobro ispričam i usput prenesem neka razmišljanja i preporuke.

‘Hajde da se prijavimo, biće zabavno’

Kao predstavnik lokalnog partnera beogradskog Mini Seedcampa, brinuo sam se i o tome šta će posetioci videti na njemu, pre svega kako će se srpska startap scena predstaviti ovom fondu koji smo dosta dugo želeli da dovedemo u Beograd (super, ispostavilo se).

Pored toga što sam lično cimao dosta preduzetnika koje poznajem da se prijave za događaj, na kraju sam pomislio da bi mogao da se prijavi i startap o čijem pokretanju sam prethodno tek nešto malo pričao sa svojim ko-osnivačem, Vukom.

Iako smo u tom trenutku imali samo grubi koncept, išli smo linijom da ne može da škodi da zasednemo i iščukamo prijavu, da će dobro doći kao vežba za neke naredne situacije tog tipa. Uzeli smo domen, zbudžili logo, popunili AngelList profil i prijavili se u roku od nekih dva sata, na veče kada je isticao rok.

Prethodno smo sa SC-om proverili da li bi bilo nekog konflikta da se prijavi startap u kome učestvuje neko iz organizacionog tima, sa čime nisu imali problem. Meni lično je bilo malo trulo ali je prilika da se malo provežba proces ovog tipa bila predobra, a i zaista nismo očekivali da bi mogli samo sa konceptom da prođemo.

trucky

Kada su nas izabrali da prezentujemo (moguće da nije bilo kristalno jasno da je baš baš koncept u pitanju, nije da smo to naglašavali), i kada smo iz celog iskustva izvukli beskrajnu količinu vrednosti, ispostavilo se da je odluka bila zaista dobra. Strategiju za pitch i samu prezentaciju smo osmislili i sredili u samo par dana, doduše uz nemalu pomoć iskusnijih prijatelja (posebno hvala Aksi, Balu i Borisu).

Ako postoji neka pouka iz ovog dela priče, to je da koristite sve prilike da probate da se izborite za promociju vašeg projekta, da se prijavljujete i na događaje koji su možda (po vašoj percepciji) višeg ranga od vašeg trenutnog nivoa, i da izlazite iz svoje zone komfora i naprosto iskorišćavate prilike koje se ukažu.

Nota bene — postoji razlika između prijavljivanja na sve što se pojavi kao muva bez glave i pažljivog i smislenog apliciranja, od ovog prvog verovatno nema mnogo vajde.

Otkud ti kamioni? I važnost poznavanja oblasti kojom se baviš

eksel

Porodični biznis Nikolića su poslednjih 15 godina upravo — kamioni, odnosno međunarodni kamionski prevoz robe. Vukova mama je pokrenula i razvila ovaj posao uz pomoć ostalih članova porodice, gde je Vuk, kompjuteraš od malih nogu, doprinosio i tako što je pravio jednostavne Excel tabele koje su znatno olakšavale vođenje prilično kompleksnog posla.

Kroz porodičnu firmu je dobro upoznao kako ovakvi biznisi funkcionišu, a poslovni potencijal za softverskih rešenja je uvideo i kada je njegova mama prodavala pomenute tabele drugim firmama, gde se koriste i nakon 10+ godina.

Dobro poznavanje domena koji pokriva vaš startap je jako bitna stvar — Matija Kopić iz Farmerona je pomagao svom ocu na njegovoj farmi, Mirza Sejdinović iz VetClouda je dugo radio kao veterinar, Ivan Rašić iz CaseTreka je pravnik po struci, Ivana Gađanski iz Pubsonica je molekularni biolog…

Imati domain experta u okviru osnivačkog tima je, najblaže rečeno, krajnje preporučljivo. Kada razmišljate o idejama za startape pitajte se da li vi ili neko od ko-osnivača dobro poznajete neki biznis i probleme sa kojim se suočava, gde biste to znanje mogli da upotrebite za izgradnju softverskog rešenja koje bi te probleme rešavalo, koje biste mogli da naplaćujete?

Gde je tu biznis? ‘If you bought it, a truck brought it’

trucktrack-facebook-timeline

Šanse su da je sve oko vas, i sve na vama, u jednom trenutku bilo na kamionu ili na 50 njih. Od cigli u zidovima i prozora koji vas okružuju pa do novog laptopa i starog monitora na stolu, te farmerica i paketa Orbita u prednjem džepu — sve je to do vas preveženo kamionima.

Koliko je ova industrija velika ilustruju podaci o godišnjem prihodu koji po nekim istraživanjima iznosi 800 milijardi dolara u SAD i 65 miliona u Velikoj Britaniji. Mala firma u Srbiji sa samo četiri kamiona mesečno može da potroši 20 hiljada evra samo na gorivo, a američka firma koja ima godišnji prihod od 60 miliona dolara se, kako nam kažu poznavaoci, ne smatra posebno velikom. Vanredni servis kamiona jedne firme sa kojom smo pričali ih je koštao 8000€, dok jedna guma za kamion košta 500€, ukupno ih ima 12 (ili više) na jednom vozilu itd itd…

Ovih nekoliko podataka govore koliko je, s jedne strane, velika industrija kojom se bavimo, s druge strane koliko je ovaj biznis zahtevan onima koji ga obavljaju. Čak i minimalne uštede koje bismo uspeli da ostvarimo našim mušterijama bi mogle da imaju značajan efekat na njihov ukupni učinak.

Razvijajte startape koji se bave ‘stvarnim’ svetom, probajte da ostavite tvitere za mačke i pintereste za činčile ekipi iz Silicijumske doline koja može da si dopusti luksuz bavljenja tako ekstravagantnim konceptima.

Pronađite bogatu industriju koja nije još dotaknuta savremenim softverskim rešenjima (jer je ljudima iz nekog razloga seksije da se bave saundklaudovima za pudlice), istražite probleme koje ljudi imaju, rešite ih i naplatite to. Ovo nije toliko pravilo koliko preporuka za ono što mnogi, uključujući mene, vide kao najbolje prilike za startape iz našeg dela sveta.

Problemi naših mušterija i naš proizvod

dash

Iako smo u okviru tima već imali solidnu količinu znanja o načinu funkcionisanja trucking biznisa, obavili smo niz customer development sesija sa firmama različitih veličina iz Srbije i EU, uz nekoliko američkih sa kojima imamo dogovorene termine.

Biznis kamionskog prevoza je prilično kompleksan, sa velikim brojem (skupih) resursa sa kojima je potrebno optimalno upravljati, budući da i male omaške mogu imati značajan efekat na konačni profit.

staco

Kamione treba održavati, vozače nadgledati i kontrolisati, voditi istorije klijenata i odnosa sa njima (naročito u manje uređenim zemljama poput balkanskih), planirati optimalne rute prema više parametara, minimizovati prazan hod, imati što bolji odnos profita i koštanja pređenog kilometra, kupovati benzin tamo gde je najkvalitetniji i najpovoljniji, održavati beskraj dokumentacije za sve to… I tu smo samo zagrebali površinu.

drina

TruckTrack platforma će u etapama omogućavati korisnicima da vode svoj biznis na način koji je trenutno nepostojeći ili nedostupan smrtnicima koji ne mogu da priušte SAP-asta rešenja, uz gornji business intelligence sloj koji će iz mora unetih podataka izvlačiti predloge za akcije koje mogu dovesti do manjih troškova i većeg profita.

• Performanse Mikice Vozača su sve slabije zadnjih meseci? Možda je vreme za razgovor sa njim.
• Treba izvući tovarni list za vožnju za Pekabetu od 13. oktobra 2010? Ne moraš do podruma da kopaš po arhivi, evo ga ovde.
• Potrošnja goriva na kamionu broj 19 skače bitno više od ostalih? Možda je vreme za vanredni servis. Ili za razgovor sa njegovim vozačem.

Standardna žvaka — pričajte sa vašim mušterijama pre nego što krenete da pravite proizvod, vaše shvatanje problema ne mora da se poklapa sa njihovim i možete izgubiti ogromne količine vremena rešavajući problem koji možda ne postoji.

Čak i uz relativno male količine customer developmenta naučili smo izuzetno mnogo i tome u hodu krenuli da prilagođavamo koncept proizvoda.

Kuda vodi ovaj put?

Tokom prethodnih mesec i kusur dana smo se povezali sa nizom sjajnih mentora, partnera i potencijalnih investitorima, uz čiju pomoć planiramo dalji razvoj našeg startapa. Pro tip: ako hoćete da zainteresujete investitore, recite im da vam nisu neophodne pare. Idealno, samo ako ste zaista i spremni na bootstrapovanje.

Moj ko-osnivač i ja smo se fokusirali isključivo na TruckTrack, što je, naravno, apsolutno neophodno da bi naš startap imao šanse da uspe. Završavamo strategiju razvoja kompanije za narednih godinu dana, zaokružujemo proizvod i inicijalni prototip koji ćemo lansirati za nekoliko meseci, uz sve druge procese zajedničke startapima u ranoj fazi.

Radimo i na nekoliko super-kul stvari o kojima ćete, nadamo se, imati prilike da čitate ovde jako uskoro. Ono što je izvesno već sada je da nam predstoji ogroman posao koji će zahtevati puno rada, truda, ulaganje velike količine mentalne energije i celog sebe, što postane malo zatrašujuće i deluje skroz drugačijie kada se pređe iz teorije u praksu. Ali u isto vreme deluje prilično zabavno, obećavajuće i nagrađujuće, bilo kako da se okrene. Sve skupa, što bi rekao naš veliki prijatelj Tim, truck yeah!

Za dalje TruckTrack apdejte pratite Startit, naravno, a možete nas uhoditi i po društvenim mrežama.

Jedna generalna pouka iz mog ličnog iskustva je to da se rad na razvijanju sopstvene mreže kontakata u startap svetu izuzetno isplati. Već u ovako ranom periodu našeg startapa brojni kontakti uspostavljeni tokom prethodnih godina su nam se značajno isplatili.

A jedan od najboljih načina za uspostavljanje prisustva onlajn i građenje mreže i kredibiliteta je, naravno, kroz pisanje bloga, bilo na stručnu temu kojom se bavite bilo generalno na temu startapa. U ovom drugom slučaju, smatrajte se pozvanim da se pridružite sve većem i sve jačem timu Startitajavnite nam se.