Klijenti beogradskog Eyesee-ja
su Twitter, Microsoft i Google
— sada šire svoj R&D tim

EyeSee iz Beograda tehnologijom menja globalnu industriju istraživanja tržišta – a sada širi R&D tim

Tehnologiju i usluge ovog startapa koriste Google, Twitter, Microsoft i mnoge druge globalne firme.

Belgijski startap EyeSee se od 2012. godine bavi bihevioralnim istraživanjem tržišta, posluje u mnogim zemljama sveta, a ima kancelarije u Njujorku, Parizu, Londonu, Gentu, Singapuru, Meksiko Sitiju i Beogradu. Upravo je beogradska kancelarija doživela ogromnu ekspanziju poslednjih nekoliko godina, a veliki rast se očekuje u njihovom R&D odeljenju za koje trenutno traže React i backend developere.

Čime se zapravo bavi ova kompanija?

Kako bi razumele potrošače i korisnike što bolje – a time direktno uticali na uspeh svojih proizvoda i brendova – kompanije se okreću istraživanjima tržišta. To je u prethodnih 70 godina uglavnom izgledalo tako što istraživači sednu sa potrošačima, i kroz fokus grupe, intervjue ili upitnike pokušavaju da shvate šta je to što oni misle i žele. Problem sa time je što ljudi uglavnom ne rade ono što kažu da će uraditi, te su ovakvi podaci često dosta nepouzdani, subjektivni i pristrasni – i mogu da dovedu do jako skupih I pogrešnih odluka.

Tu na scenu stupaju bihevioralne metode, kojima se bavi EyeSee – one omogućavaju objektivne uvide u to šta zaista privlači pažnju, izaziva reakcije ili se prodaje na natrpanim policama supermarketa ili na ogromnim e-commerce sajtovima. Sve to se dešava na daljinu, uz pomoć uređaja ispitanika, korišćenjem metoda poput eye-tracking-a, facial coding-a, merenja brzine odgovora i virtuelne kupovine. Ovaj startap je, oslanjajući se na uvođenje najsavremenijih tehnologija i jedinstven inovativni pristup, prodrmao ovu staru industriju.

Celom ovom tržištu se predviđa veliki rast i EyeSee se nekoliko godina veoma brzo širi. Posmatrajući broj zaposlenih, na godišnjem nivou kompanija raste za 50 odsto već 3 godine za redom, a uspeh ilustruju i tri uzastopna plasmana u top 500 kompanija sa najbržim rastom na Deloitte-ovoj rang listi za region Evrope, Afrike i Bliskog istoka. Uz rast prihoda od skoro 500% je potreba za širenjem kapaciteta i zadovoljavanja potreba tržišta logična.

Ispitivanje tržišta u praksi

Ispitivanje tržišta različitim metodama može delovati apstraktno ljudima koji se ne bave ovim poslom. Jedan od primera koji u EyeSee-ju ističu je i saradnja sa Twitterom, koju nam je opisao Vuk Pašković, tehnički direktor EyeSee:

„Naš rad je često dinamičan – ne kao eufemizam za stres, nego istinski, u smislu da iskaču situacije koje zahtevaju da izmozgamo potpuno novo rešenje. Recimo, naši istraživači su pre nekoliko meseci dobili najveći do sada projekat za Twitter, koji je jedan od naših redovnih klijenata — preko 10 hiljada ispitanika raspoređenih u 50 ćelija. Twitter je želeo da proveri uticaj koji osetljiv sadržaj ima na postove koji su u njegovoj blizini, i obratili su se nama, jer je jedan od ključnih postulata naših istraživanja to da želimo da „uhvatimo” pravo ponašanje korisnika ili potrošača, u pravom, realističnom kontekstu. S obzirom na to da je projekat obuhvatao testiranje u simuliranom Twitter feedu, i to u 150 različitih feedova koje naš dizajn tim obično ručno pravi, shvatili smo unutar tima da postoji potreba i prostor da taj proces unapredimo. Seli smo kao tim i kroz nekoliko dana osmislili i razvili skriptu za naše CMS rešenje, koja radi automatizaciju pravljenja okruženja za testiranje. Time smo ubrzali posao kolegama skraćujući setup fazu za preko 80%, uz zadržavanje potpune kontrole nad sadržajem feeda. Ono što je najbolje, je što isto to rešenje sada možemo da koristimo i u mnogim drugim budućim projektima, bilo da se rade u Twitter, Instagram, Facebook ili čak YouTube okruženju.”

– Vuk Pašković, tehnički direktor EyeSee-ja

Kako u kompaniji navode, ovakav model razvoja smanjuje troškove i nudi mogućnost da se bihevioralno istraživanje prilagodi potrebama klijenata, a da istovremeno bude i optimalnije i brže. Pored Twittera, za ovakve usluge se EyeSee-ju javljaju i Google, Microsoft i mnoge druge kompanije.

„Istinski research & development”

EyeSee razvija sopstvenu tehnologiju i aplikacije, modele i algoritme koji predvode na tržištu. Kompaniju karakteriše konstantno inoviranje postojećih industrijskih praksi. Kako je oblast praćenja navika potrošača izuzetno konkurentna, za dugoročni uspeh kompanije je naročito važan upravo aspekt istraživanja i razvoja (R&D) kome se posvećuje velika pažnja:

„Pronalaženje pametnijih rešenja je u DNK EyeSee-ja – to je ono što nas je na početku izdvojilo i što i dalje svakodnevno radimo, kroz rad sa velikim klijentima. Potreba nastala za projekat sa Microsoftom je, na primer, jako agilno iznedrila novu aplikaciju za UX istraživanje. Naš tim zaista zaslužuje ime R&D – s jedne strane istražujemo šta su potrebe i prepoznajemo potencijal za inoviranje u naših desetak internih i eksternih aplikacija o kojima brinemo, ali smo dovoljno agilni i fleksibilni da radimo i na strateškim projektima, i na uzbudljivim sprintovima kakve sam spomenuo, gde vidimo direktan i instant pozitivan uticaj na projekte, klijente, i profit.”


– Vuk Pašković, tehnički direktor EyeSee-ja

R&D tim najbrže raste u celoj kompaniji – od dve osobe u Tech timu pre godinu dana, danas ih je 15, i jedan od glavnih ciljeva kompanije trenutno je razvijanje i ekspanzija tima, u idealnom slučaju dupliranjem broja članova. Shodno značaju koji EyeSee daje istraživanju i razvoju, navode da su im potrebni inovatori i iskusni programeri sa idejama i ambicijom da razvijaju interne alate i aplikacije koji će kompaniju još bolje plasirati na tržište. Sastavni deo tog procesa je otvorenost i spremnost za eksperimentisanje, istraživanje, isprobavanje i razvijanje novih ideja koje mogu da se primene u praksi ili unaprede na osnovu nje. Pored toga, kroz mesec dana biće otvorene i dve pozicije za Machine Learning, što će takođe proširiti kapacitete. 

U EyeSee-ju navode da se rad kod njih razlikuje od onoga što se sreće u IT sektoru i po tome što lična inicijativa nije prihvatljiva, već je nešto na čemu se zahteva, i po tome što na svim nivoima postoji kros-timski rad:

„Ono što bih izdvojio kao najveću vrednost rada u ovakvom timu nasuprot klasičnim IT kompanijama jeste to što se radi na raznolikim internim projektima, i u okruženju u kojem se neguje i podstiče inovativnost. S obzirom da smo i dalje tim koji radi u jednom manjem sistemu, jako brzo smo u stanju da odreagujemo na promene i da sprovedemo u delo dobru ideju – koja zaista može da dođe od bilo koga od zaposlenih u firmi. Postoji paralelni razvoj dužih projekata kao što je prebacivanje naših aplikacija za Facial Coding i Eye Tracking na browser, ili unapređivanje algoritama za prepoznavanje emotivnog značenja izraza lica, ali i usavršavanje aplikacija koje naš tim koristi u svakodnevnom radu, ili razvijanje potpuno novih proizvoda fokusiranih na ponašanje potrošača. Tu se oslanjamo na saradnju sa krajnjim korisnicima naših alata – što su naši eksperti istraživači.”


– Vuk Pašković, tehnički direktor EyeSee-ja

Programeri koji se pridruže kompaniji imaće mogućnost da sarađuju na inovativnim projektima i istraživanjima za neke od najvećih svetskih korporacija, da rešavaju drugačije i nove probleme, da razvijaju nove tehnologije, zaista doprinesu razvoju proizvoda i tako svojim radom možda unaprede i samu industriju.