Najteže je naći problem vredan rešavanja #StartitLeto

Dunja Lazić - 7. Avgust, 2014.

S obzirom na rastući broj startapa i novih proizvoda kreiranih da olakšaju poslovni ili lični život korisnicima, nekima može delovati kao da je sve manje prostora za dobre ideje. Ova zasićenost dovodi i do obeshrabrenja mnogih pa tako često možemo čuti – “Nemoguće da se toga nije već neko setio” umesto da razmišljamo “Čak i da se neko već setio toga, nisu bili dovoljno uporni da ostvare svoju ideju, ja mogu bolje.”

Mnogi preduzetnici razmišljaju utopijski, pokreću velike ideje, dobijaju investicije, a onda se o njima dugo ne čuje više ništa. Zato svaka ideja mora biti validirana i imati barem jednog sigurnog korisnika u vidu pre nego novac i vreme odu u nepovrat.

Neki odustanu jer nemaju dovoljno korisnika, drugi jer ne znaju kako da unovče svoj startap, a često odustaju i jer ne mogu da sprovedu ideju do kraja.

Po mom mišljenju, potrebna je neograničena energija i želja da bi uspeli. Ako ne volite to što prodajete, a odlazak na posao je samo obaveza, onda nikad nećete skupiti energiju potrebnu da ustanete iz kreveta i radite 17 sati dnevno. – izjavio je osnivač Kolektive, Džefri Trajkl.

Krenimo zato od ideje i pronalaska problema vrednog rešavanja, problema koji želite i možete da rešite svojim inovativnim proizvodom, Vladimir Prelovac, osnivač Devana Technologies smatra da treba krenuti upravo od sebe:

prelovac11Najbolji način da znate da je problem vredan rešavanja, je da ga vi lično imate. U tom slučaju, ne mozete da pogrešite. Naime čak i ako kompanija ne uspe, barem ste rešili svoj problem. Super, jedan manje, idemo dalje.

Upravo tako, ako za vas ili u vašoj neposrednoj okolini ovaj problem ne postoji, moraćete mnogo da istražujete korisnike pre nego validirate ideju o čemu ćemo detaljnije govoriti u narednom tekstu. Međutim, tu je i primer Vukana Simića, osnivača FishingBookera, čiji startap jako malo korisnika može da nađe u Srbiji:

vukanLično sam iskusio problem nekoliko puta. Kao neko ko se ceo život bavi ribolovom i poslednjih nekoliko godina ronjenjem, kad god sam putovao negde sa željom da iznajmim brod sa kapetanom, hotel bi me odrao ili bih izgubio više dana raspravljajući/cenkajući se sa kapetanima po marini za cenu, uslove puta, ko plaća gorivo itd. Znao sam da se veliki novac troši na ovaj tip usluge jer sam više puta bio kupac iste.

Još jedan primer kako proizvod nastane iz potrebe da sami sebi rešite problem dao nam je Ivan Gligorijević, osnivač mBraintraina, a za njim i Vuk Nikolića iz TruckTracka:

IvanNama je trebala oprema za jedan komplikovan eksperiment u slobodnom okruženju gde ispitanika ne bismo opteretili i “omeli” njegovu slobodu. Onda smo krenuli da pričamo sa kolegama i shvatili da uopšte nismo sami u toj potrebi…

vukO problemima trucking industrije slušam već desetak godina pošto moja mama ima svoju firmu koja se bavi međunarodnim transportom sa pet kamiona.

Kako sam godinama za nju pravio Excel tabele da bi joj olakšao posao, koje je ona čak prodavala svojim kolegama, odlučio sam da napravim aplikaciju koja će na lepši i lakši način rešiti ove probleme.

22

Jedan od “recepata” koji se često pominje je: Pronađite najsporiju industriju koju možete da zamislite i razmislite kako biste mogli da je promenite i iskoristite tehnologiju u korist njenih korisnika. Ovako su nastali Uber, Square i Amazon. Krenite od ranih usvajača i učite od njih, neka prvi korisnici oblikuju vaš proizvod.

Još mnogo dobrih saveta upravo na ovu temu dao je Ivan Vesić, osnivač VetClouda u svom tekstu za Startit – Kako da znate da je vaša startap ideja ona prava? Ivan je i ovaj put sa nama podelio nekoliko svežih saveta za nove osnivače:

ivanSada postoji generacija startapa koja ima dovoljno iskustva i znanja da pomogne drugim startapima da umanje “porođajne muke”. Posavetovao bih vam da brzo testirate pretpostavke, da budete racionalni i  tražite pametne ljude, eksperte u vašoj oblasti, da tražite iskren i oštar feedback.

Ali, kada imate ideju, važno je dobro proveriti da li je vredna truda, u čemu nam konkretnije ovi osnivači pomažu što možete pročitati prijavom na Bilten.

Kada utvrdite da je problem zaista tu, pred vama je veliki korak pronalaženja biznis plana koji će pomoći da vidite koji je najbolji način da ponudite svoje rešenje i za to vam može poslužiti kanvas poslovnog modela.

Dakle, pogledajte oko sebe, možda baš u vašem neposrednom okruženju postoji neko sa čestim problemom za koji nema adekvatnog rešenja. Oni mogu biti vaši prvi mentori, a kasnije i korisnici. Izađite napolje i oslušnite svoje okruženje.

Ne mislite da morate biti inovativni, da morate razoriti prethodne tehnologije ili nametnuti korisnicima problem za koji nisu ni znali da imaju, baš kao što Pol Grejem kaže – Nije vam potrebna naročito briljantna ideja oko koje ćete pokrenuti svoj startap.

***

Ovo je samo mali deo teksta koji ćete dobiti prijavom na Startit bilten. Za više o otkrivanju problema, razlike u pristupima i načinima na koji možete da tražite problem i potvrdite ideju kroz savete dva Ivana, Vuka, Vukana i Vlade pročitaćete u svom inboksu ako ste prijavljeni, ako niste uradite to što pre.

Prijava za njuzleter