Najavljene velike promene: Najrazvijenija ekonomija u Americi donosi stroga pravila o honorarcima

Posle lobiranja mnogih firmi iz Kalifornije i državne Privredne komore, iz predloga zakona su izbačene profesije poput doktora, zubara, advokata, arhitekata, agenata osiguranja, računovođa…

Marko Marković - 10. Jun, 2019.

Državna skupština Kalifornije je nedavno usvojila nacrt zakona po kome će kompanije mnogo teže moći da definišu svoje radnike kao honorarce. Ukoliko to žele, u budućnosti će morati da ispunjavaju sve tri tačke iz takozvanog ABC testa:

  1. Radnik ne sme da bude pod kontrolom kompanije
  2. Ne sme da radi posao koji je od suštinskog značaja za kompaniju
  3. Radnik već mora da se nezavisno bavi istom delatnošću

Ukoliko se zakon usvoji na federalnom nivou, negativne posledice na profite kompanija poput Ubera, Instacarta i Postmatesa biće ogromne, pošto one sve zavise od rada honoraraca. Pozitivne posledice će osetiti njihovi “radnici” koji će postati radnici bez navodnika, ali i svi oni koji plaćaju poreze, na čija je pleća padalo ono što ove kompanije do sada nisu plaćale.

Posle lobiranja mnogih firmi iz Kalifornije i državne Privredne komore, iz predloga zakona su izbačene profesije poput doktora, zubara, advokata, arhitekata, agenata osiguranja, računovođa, inženjera, finansijskih savetnika, agenata za nekretnine i frizera koji iznajmljuju prostor u salonima. Za radnike u ovim profesijama su se svi složili da su oni istiniti nezavisni radnici i da bi im uključivanje u zakon donelo više štete nego koristi.

Najglasniji u podršci zakonu su vozači Ubera koji se već šest godina bore sa kompanijom na sudu. Oni tvrde da vozače treba smatrati zaposlenima, jer kompanija ima ogromnu kontrolu nad njihovim radnim danom. Za njih postoje stroga pravila o stanju u kome moraju da budu njihova vozila, koje vožnje mogu preuzeti i kojim rutama moraju da voze. Kontra-argument Ubera je da radnici jesu nezavisni jer koriste svoja kola i sami određuju radno vreme.

Za sada je spor rezultirao dogovorom da Uber isplati 20 miliona dolara za nekih 13 600 vozača, ali im se status zaposlenosti neće promeniti. Još 350 000 radnika koji su učestvovali u sporu nisu bili te sreće, ali je jasno kakve posledice će imati ovaj zakon na Uber ukoliko se zakon usvoji.

Kalifornija ima najrazvijeniju ekonomiju u SAD, između ostalog i zbog toga što se tamo nalazi Silicijumska dolina. Procene su da postoje velike šanse da se zakon usvoji, a njegovo usvajanje u Kaliforniji bi vrlo lako moglo da rezultira istim ishodom i u ostatku SAD.