U vreme kada je Džef Bezos, vlasnik Amazona, proglašen najbogatijim čovekom na svetu, a radnici Amazonovih magacina širom Evrope štrajkuju zbog loših uslova rada i malih dnevnica, konkurencija ozbiljno radi na tome da se umeša u tržišnu trku sa ovim gigantom, najvećom prodajnom kompanijom 21. veka.

U tom duhu, kompanija koja je obeležila kraj 20. veka kao najveći i najvredniji lanac maloprodajnih objekata u svetu (i jednako je na lošem glasu zbog lošeg opoheđenja prema svojim zaposlenima), Walmart, nada se da će povratiti dominaciju na prodajnom tržištu i ugrabiti deo Amazonovog tržišta time što je sklopila partnerstvo sa Microsoftom.

Dve kompanije su pre nekoliko dana sklopile petogodišnje partnerstvo prema kojem će Walmart koristiti Microsoftovu Azure cloud tehnologiju. Microsoft Azure će biti unapređen tako da podrži potrebe i zahteve Walmarta koji se tiču prognoza, kupovina i razmene podataka.

Walmart je u prethodnih nekoliko godina razvijao svoju cloud platformu koristeći Microsoftovu tehnologiju, ali je ovim partnerstvom svoje podatke integrisao još više u Azure, čime se nadaju da će koristeći AI i algoritme za mašinsko učenje smanjiti troškove i olakšati isporuke, kako se bude širila njihova onlajn ponuda. Za sada u ponudi između ostalog imaju isporuku hrane, instalaciju tehnologije za pametne kuće, kao i regularnu kupovinu preko interneta.

Na ovaj način, Walmart uz pomoć Microsofta želi da zagrize deo Amazonovog e-commerce kolača, koji trenutno iznosi oko 49% tržišta.

Osim toga, Amazon je ovim partnerstvom izgubio jednog od najvećih potencijalnih klijenata za svoj AWS cloud servis, ali imajući u vidu žestoku konkurenciju između dve kompanije, niko nije ni očekivao da će Walmart rizikovati da poveri svoje podatke Amazonu koristeći AWS.

Bez saradnje u razvoju radnji bez prodavaca

Ono što čudi kod ovog partnerstva maloprodajnog i tehnološkog giganta, a pokazuje i koliko ono u ovom trenutku deluje površno, je to što se ne odnosi na razvoj Walmartovih prodavnica bez osoblja koje radi za kasama, iako se već mesec dana priča o tome da će dve kompanije zajedno stati na crtu novim Amazon Go prodavnicama.

Svakako je jasno da će Walmartu biti potrebna pomoć Microsofta kako bi unapredio svoje maloprodajne objekte, kao i kako bi se nosio sa konkurencijom, čije prodavnice su sve više bazirane na tehnologiji, brzoj prodaji i što manjem čekanju u redovima za kupce.

Walmart pokreće i onlajn video servis

Walmart i na drugim poljima želi da uđe u trku sa Amazonom, pošto kompanija planira da pokrene pretplatni streaming video servis, koji će predstavljati konkurenciju Amazon Prime Video servisu i Netflixu.

Pregovori su još uvek u toku i ne znači da će na kraju Walmart odlučiti da pokrene i potrošačima ponudi ovakav video servis, ali trenutno svoju prednost u odnosu na Netflix i Amazon Prime vide u tome što će korisnicima ponuditi jeftiniji servis. Po trenutnim informacijama mesečna pretplata će biti osam dolara što je neznatno manje od Amazon Prime-a (8.99 dolara) i Netflixa (između 8 i 14 dolara).

Walmart već poseduje onlajn video-on-demand servis Vudu, koji nije toliko popularan, a novim servisom žele i da prošire ponudu, tako što će se pridružiti tehnološkim i telekom kompanijama koje produkcijom TV serija privlače pažnju korisnika. Konkurencija u ovoj oblasti je porasla u poslednjih nekoliko godina, a kako su troškovi produkcije veliki, a naplata servisa po korisniku relativno mala, mnogi servisi gube značajan novac produkcijom. Na primer, Netflix na godišnjem nivou potroši između 3 i 4 milijarde dolara na programske troškove, koje finansira prikupljanjem novca na tržištu obveznica.

Jasno je da Walmart nema problema sa novcem pošto je, prema njihovom godišnjem izveštaju, prošle godine generisao 17 milijardi dolara u kešu, ali ostaje pitanje da li će akcionari Walmarta želeti taj novac da ulože u produkciju TV serija i ovaj servis, s obzirom na to da predstavlja veliki rizik i da su potencijalni gubici veliki.

Naravno, postoje i drugi načini na koje ova kompanija može da finansira ovaj servis, kao na primer uz pomoć investitora, prodajom akcija ili čak kupovinom akcija u nekom filmskom studiju.

Bez obzira na rizike i velike troškove, Amazon i Netflix su pokazali da ovaj tip onlajn video servisa i zabave može da finkcioniše i ostvari profit, pa nema sumnje da, ako se upusti u ovu borbu, Walmart ima sredstva i mogućnosti da uspe.

Tržišni rat Amazona i Walmarta

Na neki način najava Walmarta da će pokrenuti onlajn video servis, kao i partnerstvo sa Microsoftom samo produbljuje konkurentski rat koji vode sa Amazonom. Uz to posle svega je jasno da nema oblasti poslovanja u kojoj neće jedni drugima pokušati da budu konkurencija.

Amazon je kupovinom Whole Foods lanca postao blaga konkurencija Walmartu i kada su maloprodajni objekti u pitanju, a zatim je isporukom u istom danu, naterao konkurenta da učini isto kako bi zadržao kupce.

Istu stvar Walmart sada pokušava da uradi i na polju e-commerce-a kupovinom sajtova za kupovinu preko interneta (jet.com i bonobos.com), a značajan proboj na indijsko tržište, na koje i Amazon pokušava da izađe, je napravio kupovinom e-commerce kompanije Flipkart.

Teško je za očekivati da će Walmart na polju e-commerce-a, kao i Amazon u maloprodaji uspeti da otme značajan deo kolača konkurentu, ali ovakvim potezima jasno žele da unaprede i prošire svoje poslovanje, kao i da pruže kupcima uslugu više.

Zarada je takođe veliki faktor, a veliku korist od tržišne borbe dve kompanije mogu da imaju potrošači, koji će većim brojem usluga dobiti i bolje ponude, snižene cene i lagodnije usluženje.

Da li dve kompanije planski ulaze na tržište konkurencije i da li će od toga imati korist pokazaće vreme, pošto mnogi već neko vreme kritikuju Walmart da u svom poslovanju kopira Amazon, ali bez jasne strategije. Iste kritike trpi i Amazon ulaskom u maloprodajnu trku sa Walmartom.