Miloš Milisavljević: Kako bootstrapovati hardversku kompaniju u Srbiji i značaj misije za startap

U prethodnom tekstu pisali smo o dosadašnjem radu i uspesima firme Strawberry energy kao i o njihovom novom poslovnom modelu. Ova veoma mlada srpska kompanija je zasnovana na viziji da popularizuje i učini obnovljive izvore energije dostupnim svima. Njihov najuspešniji projekat je prvi javni solarni punjač za mobilne uređaje na svetu – Strawberry Drvo. Za

Zoja Kukić
04/12/2013

U prethodnom tekstu pisali smo o dosadašnjem radu i uspesima firme Strawberry energy kao i o njihovom novom poslovnom modelu. Ova veoma mlada srpska kompanija je zasnovana na viziji da popularizuje i učini obnovljive izvore energije dostupnim svima.

Njihov najuspešniji projekat je prvi javni solarni punjač za mobilne uređaje na svetu – Strawberry Drvo. Za ovaj izum, osvojili su prvo mesto u kategoriji smanjenja javne potrošnje na manifestaciji “Nedelja održive energije 2011” u Briselu i do sada su njime opremili 9 gradova u regionu.

Činjenica da su bootstrapovali (izgradili bez investicije) hardversku kompaniju u ovom delu Evrope je samo za sebe ogroman uspeh.

Nakon 3 godine od postavke prvog drveta, tim se odlučio za preokret u svom biznis modelu. Do sada su Drveća prodavali lokalnim samoupravama, ali uz značajnu podršku sponzora – Telekom Srbija je zaslužan za 5 postavljenih drveća, a sada žele da se fokusiraju na distribuciju što više besplatnih drveća pre svega na tržište SAD, a troškove bi pokrili preko marketing potencijala samog drveta. Trenutno su u procesu pronalaženja investitora za ovaj poduhvat.

S obzirom da kompanija postoji već više od 2 godine, osim o ovom pivotu, sa osnivačem i vlasnikom, Milošem Milisavljevićem razgovarali smo i o dosadašnjim uspesima, izazovima i planovima za budućnost.

Kako je došlo do ideje za pravljenjem Strawberry Drveta?

Dosta toga se promenilo u poslednjih 4-5 godina. Danas solarni punjač za mobilne telefone svima izgleda očigledno. Međutim, kada sam krenuo sa razradom ideje o solarnom punjaču nikome to nije padalo na pamet, šta više, većina ljudi kada bih im izneo ideju nisu bili preterano oduševljeni.

Bio sam student 2. godine Elektrotehničkog fakulteta opčinjen obnovljivim izvorima energije i želeo sam da pronađem način da ih iskoristim gde god je to moguće. U to vreme je počela i ekspanzija pametnih telefona, koji su počeli sve više stvari da rade, a samim tim i baterija sve kraće da traje.

Tako smo došli u situaciju da se sve više oslanjamo na telefon, a da nam se on sve češće gasi. I to se dešava milionima ljudi širom sveta, svaki dan. To je stvorilo odličnu priliku da se solarna energija iskoristi i da zapravo pomogne ljudima i reši im problem, što i jeste bila jedna od osnovin zamisli iza Strawberry Drveta.

Koliko vam je bitna misija?

Naša misija je da donesemo čiste izvore energije u svakodnevni život ljudi i time doprinesemo da svet postane bolje mesto.

Jedna od stvari na koje sam najponosniji kod Strawberryja jeste što smo izrasli u kompaniju koja zaista ima misiju, koja ima i zna svoju svrhu postojanja. I to vidim kod svih ljudi u firmi, u vrednostima koje se trudimo da usvojimo, u aktivnostima, u diskusijama, u svemu što radimo.

tim

Zašto je korišćenje obnovljivih izvora energije važno sa savremenu civilizaciju? Zašto njihova upotreba čini svet boljim mestom?

Načini stvaranja električne energije koji se koriste danas se moraju menjati, jer se ograničeni resursi crpe, a izazvano je i previše zagađenja našeg okruženja.

Obnovljivi izvori energije su naša neminovna budućnost, naravno ako želimo da ostavimo ovu planetu budućim generacijama. Kako bi se ovaj veliki preokret dogodio, svaki pojedinac mora jednako da da svoj doprinos i da razume zašto je to bitno za celo čovečanstvo.

Jer i oni koji su sada deca, jednoga dana biće oni koji odlučuju o promenama na bolje, zato je bitno ulagati u edukaciju i širenje svesti o potrebi korišćenja obnovljivih izvora energije. Oni su čisti, ne štete prirodi, možemo reći da su beskonačni i na dohvat ruke, samo je potrebno iskoristiti ih na pravi način.

Solarni paneli za punjenje mobilnih nekima nisu ništa specijalno — kako su specijalni?

To pitanje dobijamo jako često, i mislim da je razlog tome nedovoljno razumevanje ovoga što radimo. Strawberry Drvo, kao uređaj, nikako nije krajnji cilj i rezultat, već sredstvo za postizanje nekog drugog cilja.

To se može gledati kao spoj čelka i solarnih panela i ne videti vrednosti koje stoje iza njega, koja je svrha toga i to je pogrešno. Ono je samo početak nečega većeg, što pokušavamo da izgradimo, i što ima za cilj da učini svet zelenijim i da približi dan kada će se ceo svet napajati na čiste izvore energije.

Sa druge strane, da odgovorim i tehnički na pitanje.

Postoji puno problema i izazova kada pravite nešto što treba da preživi u svim uslovima, na otvorenom prostoru veliki broj godina. Energetska efikasnost kod ovih sistema predstavlja veliki problem, jer solarne energije nemate mnogo i nemate je uvek, a potrošnju imate stalno. Ako se to ne uradi kako treba, jako lako može da se desi da vam sistem padne posle prvog obačnog dana.

Zahvaljujući kontrolnoj jedinici Strawberry Drveta (nešto nalik matičnoj ploči kod kompjutera) ono je u stanju da vam omogući pouzdano napajanje prenosivih uređaja, wi-fi internet, osvetljenje, proračune energije koju ste uštedeli, i sve to dosta dana bez i tračka Sunčeve svetlosti.

Ono što izdvaja velike ideje uglavnom nije tehničke prirode, već vrednosti i motivacija koja stoji iza toga. Pogledajmo na primer Facebook, kao poslednji primer velike ideje koja je promenila svet. Šta je to što ga je izdvajalo u prvim danima?

Svakako to nije njegova tehnička kompleksnost, niti nemogućnost kopiranja, već vrednosti koje su stajale iza njega, a za koje drugi u tom momentu nisu marili.

drvo

Kako ste uspeli da bootsrapujete hardversku kompaniju u Srbiji?

Osnivanje kompanije koja se bavi hardverom i/ili proizvodnjom je uglavnom problematično zbog visokih početnih troškova (raznolika, često skupa oprema, proizvodni pogon, sirovine, itd.) Mi smo se na razne gerilske načine snalazili – neophodnu opremu smo pozajmljivali, uzimali na revers, za izradu prototipa koristili tuđe radionice i pogone, dok smo samo za neophodne stvari ulagali sopstvena sredstva i opremu.

Uz pomoć novca od nagrada koje smo osvojili i dodatka ličnog i pozajmljenog uspeli smo da proizvedemo prvih par Drveća i time postavimo firmu na noge. Obzirom da nismo hteli da se bavimo samo dizajniranjem, već i proizvodnjom i instalacijom naših sistema, trebalo nam je 2 godine da sve naučimo, organizujemo i pokrenemo.

Velika prednost tog puta je bila što smo ovladali celokupnom tehnologijom proizvodnje, napravili sistem dobavljača i partnera, sistem rada koji mi kontrolišemo, tako da sada vrlo brzo i uz minimalne troškove proizvodnje možemo da testiramo nove modele, i proizvodimo veće količine postojećih uređaja.

Danas imamo kancelarije u Beogradu u kojima radimo istraživanje i razvoj, dok nam je proizvodni pogon u Loznici. U slučaju potrebe za većim proizvodnim kapacitetima, obzirom da posedujemo celokupni know-how (tehnološki, proizvodni, procesni i organizacioni) možemo relativno jednostavno da unajmimo dodatne proizvodne pogone i podizvođače.

Osim što je dobro samo po sebi, kako je Strawberry biznis?

U ovome što radimo, mi vidimo dva velika pravca. Prvi je rešavanje problema sa praznim baterijama širom razvijenog sveta. Drugi je omogućavanje pristupa električnoj energiji na mestima gde ona trenutno nije dostupna, kao na primer delovi Afrike, Indije, itd.

Do sada naše poslovanje je bilo bazirano isključivo na Srbiji, a sada počinjemo da izvozimo u regionu i po evropskim gradovima. Jedan od naših ciljeva jeste da svaki veći grad na svojim trgovim ima naše Strawberry Drvo. Ovome u prilog ide i članak sa Mashablea. Pored gradova, naši klijenti su i telekomi kojima je u interesu da telefoni njihovoh korisnika budu što duže uključeni.

Kao što smo rekli tržišta Afrike i Indije imaju veliki potencijal. Oni imaju ironičnu situaciju, gde postoji velika pokrivenost mobilnim signalom, ali ne postoji električna energija. Zbog ovoga ljudi dnevno pešaće do 10km da bi napunili baterije svojih telefona. Za njih bi naše Strawberry Drvo ili jedna od verzija našeg uređaja koju razvijamo bila od velike koristi.

Šta vas je nagnalo na odluku da promenite biznis model?

Do sada je više od 350.000 ljudi imalo prilike da koristi Strawberry Drvo i upozna se sa obnovljivim izvorima energije. Pet godina je ukupno vreme koje su ljudi u proveli koristeći Strawberry Drvo u poslednjih godinu dana.

Analizirali smo sve to i shvatili da su naš najveći potencijal naši korisnici. S druge strane, uvideli smo  da postoji velika potreba za novim, drugačijim i interaktivnim načinima oglašavanja.

Koja je prednost isplaćivanja freemium drveta putem oglašavanja?

Finansiranje kroz marketing je rizično, ali se nama čini da imamo šansu da napravimo nešto vrlo jedinstveno i time donesemo dodatnu vrednost i industriji i korisnicima, dok nam taj model može pomoći da se brže razvijamo.

To neće biti klasični advertajzing, biće vrlo interesantno i samim korisnicima, naročito uzevši u obzir obezbeđivanje nagrada za korisnike u nekoj budućoj fazi modela. Samo tržište advertajzinga traži nove kanale komunikacije, stari načini više nisu rešenje, tako da verujemo da ćemo izazvati interesovanje i obezbediti kontinuiran tok brendova koji će izabrati našu “zelenu” advertajzing platformu.

Da li planirate da verifikujete model na drvećima koja već postoje?

Još uvek razmatramo tu opciju, ali ne verujemo jer se tržište koje ciljamo potpuno razlikuje od srpskog tržišta, tako da najverovatnije nećemo testirati ovaj advertizing model na postojećem drveću, već kroz pilot projekte direktno na izabranim lokacijama.

Kako je ovaj pivot uticao na tim i koliko je to zapravo komplikovan proces?

Svet se stalno menja, i sasvim je prirodno da se i kompanije kao i ljudi prilagođavaju tim promenama. Mi smo sada na pragu jedne nove industrije, gde ulazimo u nama nepoznato, i to je ono što nas jako uzbuđuje, potpuno novi izazovi i šanse.

Mi se nećemo svakako potpuno odvojiti od našeg prvobitnog biznis modela, ali ćemo postepeno uvoditi novi na drugim tržištima. Vreme za promenu je onda kada firma raste, kada su troškovi veći, a istovremeno su uočene nove potrebe.

Kao kompanija koju čine mladi ljudi, pratimo trendove i dešavanja, pa stoga nastojimo i da pravovremeno odgovorimo na njih. Tim je isti, energija je ista, imamo dovoljno kvalifikovanih zaposlenih, sada je samo do volje, truda, rada i malo sreće.

I dalje postojimo zbog zajedničke vizije da obnovljive izvore energije učinimo dostupnim svim ljudima i doprinesemo na ovaj način da svet bude bolje mesto.

Autor naslovne fotografije je Miloš Stošić.

Zoja Kukić

Objavio/la članak.

sreda, 4. Decembar, 2013.

IT Industrija

🔥 Najčitanije

djomla

petak, 14. Mart, 2014.

Pročitah na brzinu "Bootstrap hrvatskog startupa iz Srbije". :) Inače, svaka čast. :)

Zoja Kukić

petak, 6. Decembar, 2013.

Hvala na sugestijama. Ja sam prosledila ekipi iz Strawberry energy-ja vaša pitanja, pošto sama nemam te informacije. Pozdrav

A.Teslić

sreda, 4. Decembar, 2013.

Kako je to Telekom Srbija privatan sektor? Treći put: Koja količina energije je uštedjena? (Po drvetu) Kako tj. gde drvo akumulira energiju? Jel ovo sad znači da se "eko punjac" morfuje u bilbord sa prključcima za punjenje?